Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betong + ved?  (läst 1913 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
betong + ved?
« skrivet: 13 sep-18 kl 08:34 »
Hej!

Jag har för mig jag läst på forumet här eller i Åter om ved + lera. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att gjuta med ved i betong?

Ska bygga en backe in i uthuset så att motorcykel mm med begränsad markfrigång slipper slå sönder grenrör varje gång den ska in och ut.

Med kluven ved borde man kunna få till bra struktur och även lite guppstruktur i backen. Jag undrar för jag kommer gjuta utomhus på en gårdsplan. Kommer veden suga åt sig fukten från betongen? Bra eller dålig idé?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: betong + ved?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-18 kl 10:30 »
Rent allmänt brukar det inte vara lyckat att gjuta ihop trä och betong. Ett bra exempel där det misslyckades totalt var alla miljonprogramshus där man göt fast dörr- och fönsterkarmar direkt i betongväggar. De ruttnade bort så bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag fick kosta på fullständigt fönsterbyte redan efter 5-10 år, kanske ännu kortare tider på vissa håll.
Man bör också tänka på risken för hussvamp då trä både hålls fuktigt och är i direkt kontakt med någonting som innehåller kalk.

Det vanliga är att man lägger något skyddande mellanlägg mellan trä och betong/sten , t ex näver eller tjärpapp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: betong + ved?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-18 kl 10:50 »
Låter som att be om problem. Varför inte lägga i sten om du vill ha ojämnt?

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: betong + ved?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-18 kl 11:04 »
Ok! Tack för det!

Jag kör sten!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: betong + ved?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-18 kl 13:09 »
Stora betongplattor brukar vara avdelade, med nåt som ser ut som en bräda?
Hur är det gjort, för att inte ruttna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: betong + ved?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-18 kl 14:03 »
Antar att de använder tryckimpregnerat.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: betong + ved?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-18 kl 15:28 »
Stora betongplattor brukar vara avdelade, med nåt som ser ut som en bräda?
Hur är det gjort, för att inte ruttna?

Kan det inte vara så att brädan enbart har funktionen att skapa ett mellanrum under gjutningen. Och sen kan ruttna bort utan problem

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: betong + ved?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-18 kl 16:10 »
Kan det inte vara så att brädan enbart har funktionen att skapa ett mellanrum under gjutningen. Och sen kan ruttna bort utan problem

Jag frågade en gång när jag såg det och fick till svar att de delade av stora plattor, för att få en rörelsefog, så det inte spricker och då är det nog mening att de ska vara kvar.
Det jag såg var ca 30 år och intakt, förutom repor efter truckar mm.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: betong + ved?
« Svar #8 skrivet: 14 sep-18 kl 08:27 »
Jag lägger betong mot trä som fortfarande är i dagen. Detta för att få till en backe eller slänt in i uthuset! En hög tröskel/grundstock. Den är mycket gammal men helt hård fortfarande. Tanken med ved hade jag från att jag läst om hur man murar med ved. Jag ser faktiskt fortfarande inte hur det vore så himla dumt. Men jag fyller ut med stor sten nu istället. Det blir nog bra!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: betong + ved?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-18 kl 09:40 »
Alltså, ved (trä) är ett material som tar åt sig fukt och kan ruttna. Vintertid blir vatten till is och får en enorm sprängkraft om det är instängt (som en vedklabbe i en uteplatta av betong).

Man lägger normalt syllpapp mellan betong/sten och trä, men en tröskel som du halvt om halvt gjuter in kan du ju hälla olja på så den inte tar upp fukt och ruttnar. Det är ju bara en bod, lite får man fuska...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: betong + ved?
« Svar #10 skrivet: 14 sep-18 kl 10:12 »
Om du vill ha plattan hel så ökar chansen till det rätt mycket om du armerar och ser till att det är dränerat under och avjämnat med t ex singel. Tjälen bryter gärna enkla plattor utomhus.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: betong + ved?
« Svar #11 skrivet: 15 sep-18 kl 16:23 »
Var för inte bara bygga en ramp av interpreterat .Det lär ju hålla för att kunna köra ut och in bågen dom närmaste 20 åren i vilket fall  ?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: betong + ved?
« Svar #12 skrivet: 15 sep-18 kl 16:35 »
Var för inte bara bygga en ramp av interpreterat .Det lär ju hålla för att kunna köra ut och in bågen dom närmaste 20 åren i vilket fall  ?

Å va e de?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: betong + ved?
« Svar #13 skrivet: 15 sep-18 kl 20:32 »
Interpreterat = tolkat eller översatt. Men jag förstår inte vad uttrycket har att göra i detta sammanhang, på svenska talar man om det i datorprogrammeringssammanhang - vissa programspråk är s k interpreterande språk, dvs programmet är skrivet på ett sätt som en människa begriper, när programmet ska köras läser datorn en rad i taget och översätter (interpreterar) det till körbar maskinkod. Motsatsen är s k kompilerande språk, dvs när programmet är skrivet så översätts det en gång för alla till maskinkod innan det lagras, och då behöver datorn inte översätta medan programmet körs, därmed går det snabbare.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: betong + ved?
« Svar #14 skrivet: 16 sep-18 kl 16:23 »
Å va e de?
Ursäkta impregnerat virke  skulle det vara :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser