Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitt bröd  (läst 1145 gånger)

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
vitt bröd
« skrivet: 09 nov-10 kl 14:24 »
Hej. Kanske detta skrivits förut men för oss som inte tål alla fibrer kommer här ett undebart lättbakat bröd.

2 tsk torrjäst
½ tsk salt
1-2 msk honung
5 dl kallt vatten
mjöl efter smak, jag tar vete, lagom mycket till en kladdig deg.

Skopa upp den lösa degen i två smorda formar, ställ dem svalt att jäsa 3 - 12 timmar. Beroende på vad du har mer att göra. Kanske vila dig, sticka, jobba...

Skär några snitt ovanpå och ställ in formarna i 225 gr varm ugn och baka tills de är lätta, ca 20-30 min.

Ett perfekt rostbröd, smular inte, går bra att frysa, vill du ha hård skorpa sprejar du vatten i ugnen, vill du ha mjuk skorpa penslar du vatten på efter och sveper in i handduk att svalna.

/Ingela


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser