Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Industrisocker"?  (läst 17802 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
"Industrisocker"?
« skrivet: 28 jan-10 kl 20:30 »
Har efterlyst det innan men har aldrig fått ett bra svar.

Finns det "fodersocker/industrisocker" att få tag på? Alltså socker för andra ändamål än människoföda. Tycker det känns onödigt lyxigt att gå i butiken och köpa strösocker som lika gärna kan användas till baket hemma.

Antar att man inte skulle behöva samma renhet eller riktigt samma kontroll som människoföda har och att det skulle funka lika bra.

Funderar exempelvis på socker för etanolframställning eller Vägverkets satsningar att sockra mot halka i vattentäkter. Går det att få tag på?

Jag matar ju inte gärna hönorna här hemma med Axa havregryn. Och nej jag pratar inte om Bifor.  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 20:38 »
Det finns vit & svart bagerisirap på bulk, det har jag sett. Om det används till bina vet jag inte heller. Men det jäser säkert lika bra.

Sirapen är ju delvis inverterad och uppdelad i enklare sockerarter (spjälkad) precis som Bifor.
http://www.nordicsugar.com/fileadmin/Industri_PDF/PDF_industri_SE/Sirap.pdf


Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-10 kl 20:42 »
En lämplig blandning av vit/ljus sirap skulle kanske fungera för bina.

Tabellen är intressant för sirapen har ungefär samma densitet och viskositet som honung.  Det framgår också viskositet vid olika temperaturer.
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 20:46 av Sten-Åke Lindell »

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-10 kl 20:47 »
Finns ju i så fall det som säkert är ännu billigare .
Melass på 20 liters dunk för utfodring av hästar, kor, får m.fl djurslag .
Det är samma sak som den svarta bagerisirapen.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 20:51 »
Men den innehåller nog mera aska precis som den svarta sirapen, jag tror man vill undvika aska.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 21:21 »
Varför vill man undvika aska? Nybörjare, som ingenting vet  :-[
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 21:52 »
Den länken funkar inte i min dator. Alltså bekräftat att melassen innehåller aska. Varför är det negativt för bina?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #8 skrivet: 28 jan-10 kl 21:54 »
Behöver man mycket socker köper man inte på 7/11 eller Nettto, utan från partihandel, eller importerar själv, det vet de som i större skala förädlar till andra produkter än honung.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 22:36 »
Men den innehåller nog mera aska precis som den svarta sirapen, jag tror man vill undvika aska.
Vare sig socker sirap eller melass innehåller aska. Med askhalt menas den rest som blir kvar efter förbränning. Det är det som är problemet med orent socker. Bina kan inte heller förbränna det som blir kvar i en degel efter förbränning. Vi invintrar inte på lushonung eller ljunghonung av samma orsak.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 22:38 »
så om de äter sådant de inte kan förbränna, då bajsar de ut det, och då blir det för mycket bajs, och det kan leda till utsot? Eller hur fungerar det?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-10 kl 08:00 »
Skulle köpa via restaurang inför invintringen i 25 kg säck. Pris 9,06 kr/kg + moms!  :-X

Går det att få "människosocker" billigare än på stormarknaden - det är väl en sådan vara som är prispressad till närmast nollmarginal? Lokala ICA-butiken sålde med 40 öres underskott per 2 kg-påse.

Vad använder Vägverket?

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #12 skrivet: 29 jan-10 kl 10:32 »

Vad använder Vägverket?
Anser du att ca 200 kronor är avskräckande för att invintra ett bisamhälle som gett dig honung till ett värde av ca 2000 kronor.
Experimentera inte med något annat än rent socker. Ekologiskt socker eller icke ekologiskt spelar ingen roll för kvaliteten. Raffineringsprocessen är den samma.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #13 skrivet: 29 jan-10 kl 16:29 »
Nej jag kommer inte att experimentera eller tycker att det är särskilt avskräckande utan det handlar lite mer om principen att använda människoföda i hushållsförpackningar till djuren.

Grannen som har kor fyller inte kundvagnen med Axas 2 kg havregryn för att mata korna och jag tycker det bara känns principiellt fel att köpa småpack på lokala ICA-butiken.

Så jag bara efterlyser "vanligt" socker fast kanske inte samma höga krav som vanligt strösocker i affären. Storpack till restauranger tycks inte som sagt påverka priset.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-10 kl 17:08 »
Finns inte melis på 25 kg säckar längre?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #15 skrivet: 29 jan-10 kl 17:09 »
Det billigaste sockret jag hittat var på Willys i Tranemo, det kostade 6,90/kilo inkl. moms. Vi passerade där av en händelse och jag fick syn på affischeringen utanför affären och vi fyllde snabbt bilens lastutrymme med vad vi behövde.
Man får hålla ögonen öppna efter kampanjer och tillfälliga partier, även under "fel" tid på året, engagera släkt och vänner att också hålla koll på om det dyker upp nåt parti socker till bra pris.
Netto har ibland sådana kampanjer tex.

Nu var ju detta i o för sig inte svaret på din fråga :-[ ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #16 skrivet: 29 jan-10 kl 17:20 »
http://www.bodenlindeberg.se/kat_socker_sirap.aspx

Säljer engelskt socker i säck, inga priser på nätet, men de levererar till bagerier, så det måste nog vara lägre än minutpriser.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Industrisocker"?
« Svar #17 skrivet: 29 jan-10 kl 17:56 »
Nu får ni väl i alla fall bromsa lite!! Vi arbetar med varelser som i kupan inte bara hanterar foder utan också den honung som ni talar om är en sådan kvalitets produkt. Har ni smakat på Melass? Jag garanterar att det inte är någon höjdare. Och hur tror ni era kunder reagerar om dom får reda på vad ni ger bina på vintern. Ni har ju inte heller någon koll på om dom bär upp lite av fodret till skattlådorna.
Ni kan ju annonsera om honung med Melass smak!
Garanterat en försäljnings topp!!
Gideon

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Industrisocker"?
« Svar #18 skrivet: 29 jan-10 kl 18:11 »
Citera
Experimentera inte med något annat än rent socker. Ekologiskt socker eller icke ekologiskt spelar ingen roll för kvaliteten. Raffineringsprocessen är den samma.
Men inte råvaran ::)
Håller med Gideon i Roslagen. Tycker det är märkligt att man inte tänker kvalité i alla led när man producerar mat.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-10 kl 18:21 »
Men nästan alla andra matvaror kan producenter/restauranger osv, köpa i storpack, eller på bulk, till ett lägre pris än vad vi småkonsumenter ger i matbutiken. Samma vara, lägre pris. Varför gäller inte det socker?

Sen är sockerpriset till invintringen inte en liten summa i förhållande till produktionen av honung om man är nybliven biodlare och försöker utöka antalet samhällen relativt snabbt. Då går det åt socker både som stödfodring och som vinterfoder, och man får inte ut någon honung.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser