Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av överskottet?  (läst 3072 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vad gör ni av överskottet?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:15 »
Petter Bergström
 To 17 Aug, 2000 - 18:38
--------------------------------------------------------------------------------
Vissa år går det ju så himla bra med vissa grönsaker, mm och eftersom andra naturligtvis kan gå sämre vågar man ju inte slänga eller ge bort alltför mycket. Så när man plötsligt sitter med tvåhundra kilo kålrötter kan det behövas fantasi. Hittills i år har det t.ex blivit extremt mycket rödbetor så när jag gjort de inlagda rödbetor som behövs på ett år och lite till, tog jag 20 kg och rev fint och kokade in på burk att använda till Borstj (Rysk rödbetssoppa) Och eftersom det blev mer bär än vi kan använda i sylt och saft har jag torkat bär att använda som russin. Jag har även torkat morotsslantar och tomater som chips. Lite lyxigt, men vad ska man göra om man lever i överflöd? Berätta gärna vad ni gjort av det som det som det blivit lite för mycket av.
 
Sven Bergersjö
 Ti 22 Aug, 2000 - 11:33
--------------------------------------------------------------------------------
Enkelt:
Sälj det eller byt det mot tjänster eller pengar med mindre bemedlade...
Om man som jag tex. bor inne i staden och är van att köpa maten i butik så har man ju ingen aning om vad det är man får. Även KRAVÐmärkta grönsaker har ju åkt lastbil många mil ibland och det är inget man vill stödja...
 
Petter Bergström
 On 11 Okt, 2000 - 20:09
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har odlat vitkål i två omgångar: en för färskkonsumtion
under sommaren och hösten och en för lagring. Problemet nu
är att jag har en hel del kvar av den tidiga kålen
(40 stora huvuden) som kommer att
förväxa eller bli uppätna av sniglar. Har redan gjort surkål
så det räcker. Har någon ett förslag på vad jag ska göra med
resten? Funderar på att bryna och frysa in, men vill helst
inte använda frys annat än i nödfall, typ kött. Torka?
Tacksam för tips.
 
we like U!
 On 11 Okt, 2000 - 20:17
--------------------------------------------------------------------------------
Åk till Fram i Göteborg och sälj de små söta
kålskallarna...två hemliga beundrare =)
 
Becki
 To 17 Maj, 2001 - 07:53
--------------------------------------------------------------------------------
De flesta städer har väl ett litet torg där man kan sälja sina grödor....det brukar inte kosta många kronor att stå där. Då blir man ju av med överflödet och stadsfolket får tillgång till färska fina grönsaker. Bra va?

Hälsningar Becki  
 
Mirjam
 Sö 28 Okt, 2001 - 22:14
--------------------------------------------------------------------------------
Får du inte sålt det, ge det till hönsen eller andra husdjur!
 
Jimpa
 Må 21 Apr, 2003 - 10:10
--------------------------------------------------------------------------------
Vad beträffa rödbetor, rödbetsvin är godare än vad det låter  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser