Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs  (läst 2652 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Majs
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:42 »
Anna
 To 21 Mars, 2002 - 20:47
--------------------------------------------------------------------------------
Vi odlar majs och får väldigt goda, söta kolvar. Men det skulle vara bra om man kunde använda majskornen i maträtter också. Är det någon som vet hur man får av dem ifrån kolven utan att de går sönder? Hur gör man i industrin?
 
Anders
 Fre 22 Mars, 2002 - 08:27
--------------------------------------------------------------------------------
Torka kolvarna. Kornen är då hela och kan även sås om sorten inte är modifierad.
Jag använder frysta majskolvar som tinat. repar av kornen när man lagar maten.
Hälsn. Anders
 
Anna
 Lö 23 Mars, 2002 - 16:16
--------------------------------------------------------------------------------
Jag känner mig lite dum men hur menar du repa av? Använder du en kniv eller gör du det för hand?
 
Anders
 Sö 24 Mars, 2002 - 19:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Anna!
Jag gör det för hand . Men det kan vara knepigt kolvarna bör vara riktigt upptinade o ej för blöta. Mognaden på majen har säkert betydelse. jag använder mikron att tina vilket torkar kolvarna ngt. ,får man upp en rad går det lättare sedan , men visst blir någr korn mosade.
 
Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 10:41
--------------------------------------------------------------------------------
Anders, blir det inte popcorn om du tinar majskolvar i micron?
 

matilda

  • Inlägg: 16
    • matildas.net
Re:Majs
« Svar #1 skrivet: 02 okt-03 kl 10:32 »
hur gör man pop corn egentligen?
torkar man majset bara eller hur går det till?

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:Majs
« Svar #2 skrivet: 03 dec-04 kl 09:41 »
Popcorn görs av en särskild majssort. Uppvärmning av vilken majs som helst kommer alltså inte att resultera i popcorn. Impecta har en sort som fungerar att poppa, men det är tyvär en F1-hybrid...
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare
fri, Tur-Johan, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser