Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredskap i bilen  (läst 1164 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
Beredskap i bilen
« skrivet: 19 jan-24 kl 07:14 »
Förutom att ha med sig spade och liknande, vad kan man ha med sig för ät- och drickbart i bilen? Tar ni ur allt sådant ut bilen varje gång ni kommer fram/hem? Eller får maten stå kvar tills ni ska använda bilen igen? Vilken mat/snacks fixar att vara ätbar i -30 utan att vara blockfryst?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #1 skrivet: 19 jan-24 kl 08:18 »
Vintertid brukar jag ha choklad ligga i bilen, och sommartid gelé-godis och vatten i små PET-flaskor. I jobb-bilen finns det dessutom torr-kakor, pulversoppor, kaffe, té och socker. Mjölk och någon mat tas med behov. I den bilen finns omformare till 230 V, micro, kaffebryggare och kylskåp eller kylväskor varav en fylld med kylklampar. I båten låg det alltid mariekex, pulverkaffe, några burkar ravioli, trangiakök och vatten när jag var långt från civilisationen. Har märkt att jag har lite svårt att låta bli nödmaten om jag har tråkigt, men mariekex får ligga till dess de behövs ;D

Ett problem i bilen kan vara möss, så man behöver egentligen ha en säker burk till godis och kakor. Och låsa bilen hemma när det finns barn...

Det där med ätbart i -30 är inga problem, det som är för hårt (finns inte när man är hungrig ;D, men blockchoklad är ju rätt hårt) stoppar man bara i innerfickan så blir det snart ätvarmt. Vatten i flaskor tar ju lite längre tid om de håller -30. Mer problem då om det är 50-60 grader i bilen och man glömt en chokladkaka i handskfacket...
« Senast ändrad: 19 jan-24 kl 08:44 av Själv är bäste dräng »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #2 skrivet: 19 jan-24 kl 10:18 »
Vars en nödsovsäck är skitbra att ha.
Lite ätbart som klarar temperatur och tid.
Några värmeljus ( dom ger inte mycket värme men förhöjer stämningen)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Beredskap i bilen
« Svar #3 skrivet: 19 jan-24 kl 10:35 »
Sen får man ju se upp så inte det hela slutar som en tävling om hur många bra-att-ha-saker man fyller upp bilen med, så det slutar med att man inte får plats med den last och de passagerare man tänkte ha med.

När jag åker längre sträckor brukar jag som regel ändå ha med mat av en eller annan anledning (t ex om jag ska till stugan och vet att det är tomt i kylskåpet där, eller om jag åker bort till släktingar över en långhelg och tar med alla färskvaror som skulle bli gamla om jag lämnade dem hemma).

Vattenflaskor ska man inte lämna i bilen vintertid, de kan frysa sönder. En PET-flaska kanske inte spricker vid första frysningen utan bara tappar formen, men efter att ha frusit och tinat några gånger går den sönder.
När man misstänker att man kan bli stående av någon anledning (snökaos, vindfällen över vägen etc) , är det bra att ha gott om bränsle i tanken så man kan hålla bilmotorn igång för att hålla värme åtskilliga timmar. Lämpligt att tanka senast när man är nere på halv tank.
Choklad är alltid bra att ha med även om man inte räknar med att bli stående, den kan vara vad som behövs för att hålla blodsockerhalten uppe så man inte hinner bli en trafikfarlig förare innan man är framme.  Ska man ha chokladkakor liggande i bilen på sommaren så bör de vara av svårsmälta typer, t ex mörk blockchoklad.

En till beredskapsdetalj som många glömmer: Många bilar från 90-tal och framåt har ingen fast bogserögla i framänden, utan den ligger lös tillsammans med domkraft mm och ska gängas dit i ett hål i fronten vid behov. Det är bra att kolla då och då att den finns kvar och att den går att komma åt utan att riva ut all packning. Den kanske hellre ska få ligga i en dörrficka än längst ner i reservhjulsbaljan (och se till att alla som brukar köra bilen vet var den finns). Och kolla också att den verkligen går att skruva fast i hålet, så att inte det är igengrott med rost och lera. Det är bättre att ha rensat upp det i lugn och ro hemma än att försöka fixa det när man redan har kört fast.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #4 skrivet: 19 jan-24 kl 10:57 »
Har funderat på att skaffa en ryckstropp att ha i privatbilen (som ofta blivit den jag använt den sista tiden). Såg ett par grabbar som galant fick upp en av deras tvåhjulsdrivna bilar när de lekt för mycket på den hala kramsnön.

Sovsäck är nog bra, men jag föredrar några filtar. De går att ha till mycket, och personligen känner jag mig instängd i en sovsäck. Det var annat när man kopplade ihop sin säck med fruns "på den gamla goda tiden" ;D


Ett par bra startkablar får man inte glömma, för det är sällan någon annan har med sådana. Jag har ett mindre bilbatteri (45Ah) och ett par avklippta kablar som brukar följa med, för batteriet behövs till släpkärran. Det har räddat mig en gång och vid flera tillfällen har jag hjälpt andra igång. Kanske onödigt för gemene man, men fantastiskt smidigt att ta fram och gå till bilen lite längre fram i kön som fått slut på ström i väntan, och inte får igång bilen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #5 skrivet: 19 jan-24 kl 11:18 »
Fördelen med nödsäcken är storleken.
10*5*3 cm ungefär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #6 skrivet: 19 jan-24 kl 13:26 »
Har funderat på att skaffa en ryckstropp att ha i privatbilen (som ofta blivit den jag använt den sista tiden). Såg ett par grabbar som galant fick upp en av deras tvåhjulsdrivna bilar när de lekt för mycket på den hala kramsnön.

Sovsäck är nog bra, men jag föredrar några filtar. De går att ha till mycket, och personligen känner jag mig instängd i en sovsäck. Det var annat när man kopplade ihop sin säck med fruns "på den gamla goda tiden" ;D


Ett par bra startkablar får man inte glömma, för det är sällan någon annan har med sådana. Jag har ett mindre bilbatteri (45Ah) och ett par avklippta kablar som brukar följa med, för batteriet behövs till släpkärran. Det har räddat mig en gång och vid flera tillfällen har jag hjälpt andra igång. Kanske onödigt för gemene man, men fantastiskt smidigt att ta fram och gå till bilen lite längre fram i kön som fått slut på ström i väntan, och inte får igång bilen.
Ryckstropp är jäkligt bra och är snällt mot fordonen.
Men det är ett riskmoment att hjälpa någon upp.
Ansvaret för eventuella skador ligger på den som hjälper till om man inte avtalat bort det.
Ska helst dokumenteras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #7 skrivet: 19 jan-24 kl 14:57 »
Ja, man får se upp med vem man hjälper. Förr var det bara prat om att man inte skulle ta upp liftare, för det kunde vara en rånare. Nu skall man väl inte erbjuda starthjälp, för då kan man bli skyldig att ersätta ett dyrt tändsystem, eller bli åtalad för att man särbehandlar och kopplar den svarta kabeln efter den röda ;D Bogserar man någon så åker man väl dit på både egenmäktigt förfarande och människorov, för personen kanske återkallar sitt medgivande efter ett tag.

I vissa fall var det faktiskt bättre förr.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #8 skrivet: 20 jan-24 kl 09:21 »
Man packar väl för den aktuella resan. Åk långt, ta med mat, åk kort så blir det knappast ett sånt långt körningsuppehåll att det behövs mat.
Vintertid ha med en kompakt starthjälpare, liten som en smartphone. Går att ladda medan man kör genom 12v.
1 tons kättingspel, tar lite plats, och 20 meter 1 tons band eller rep. Så drar man upp sig själv vid fastkörning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #9 skrivet: 20 jan-24 kl 09:29 »
Man packar väl för den aktuella resan. Åk långt, ta med mat, åk kort så blir det knappast ett sånt långt körningsuppehåll att det behövs mat.
Vintertid ha med en kompakt starthjälpare, liten som en smartphone. Går att ladda medan man kör genom 12v.
1 tons kättingspel, tar lite plats, och 20 meter 1 tons band eller rep. Så drar man upp sig själv vid fastkörning.
En bekant skulle åka i 20 minuter på E22 det blev ett dygn....  [emoji15]
Gick ingen nöd på hä då det fanns fältkök i bilen och hä hade varit och provianterat for att vara hemma ett par dar.
« Senast ändrad: 20 jan-24 kl 10:48 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #10 skrivet: 20 jan-24 kl 09:45 »
Visst packar man för den aktuella resan, skall jag vara ute en vecka så tar jag med mat och utrustning för det, men jag vill gärna ha en grundnivå, både i bilen och i hemmet så jag bättre klarar oförutsedda händelser.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #11 skrivet: 20 jan-24 kl 10:11 »
Ryckstropp, vad är det? Är det bogserlina? Eller något annat?
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #12 skrivet: 20 jan-24 kl 10:48 »
Ryckstropp, vad är det? Är det bogserlina? Eller något annat?
Det är ett kinetiskt rep som sträcks och drar ihop sig.
Det gör att det inte blir ett stumt ryck utan mjukt.
Objektet liksom hoppar upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #13 skrivet: 20 jan-24 kl 11:32 »
Ja, man skall bara anpassa farten på bilen som drar upp (eller rycker upp) så att den blir lagom till vad som behövs. En vanlig bil med dåliga däck kan dra upp en fastkörd bil som inte en fyrhjulsdriven bil klarar med en vanlig bogserlina. Får man till det så ser det otroligt bra ut.

Men man måste fästa ryckstroppen så man inte drar sönder något, för det blir större påfrestning än på vanligt sätt ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Beredskap i bilen
« Svar #14 skrivet: 20 jan-24 kl 12:25 »
1 tons kättingspel, tar lite plats, och 20 meter 1 tons band eller rep. Så drar man upp sig själv vid fastkörning.

Har ofta haft med en 2-tons spaklyft (rep finns alltid ändå). Problemet är bra att det är ett evigt skuttande i och ur bilen när man är själv. Det är ofta jag funderat över alla dessa frontmonterade vinschar man ser i Stockholm, men det kan bli så att jag faktiskt monterar en på bilen. Eventuellt i bilen och sätter ett brytblock så jag slipper skämmas...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #15 skrivet: 20 jan-24 kl 12:36 »
Har ofta haft med en 2-tons spaklyft (rep finns alltid ändå). Problemet är bra att det är ett evigt skuttande i och ur bilen när man är själv. Det är ofta jag funderat över alla dessa frontmonterade vinschar man ser i Stockholm, men det kan bli så att jag faktiskt monterar en på bilen. Eventuellt i bilen och sätter ett brytblock så jag slipper skämmas...
Winch är jäkligt bra.
Nästa jag köper ska vara en modell som man hakar i i den ände man behöver den.
Och resten av tiden går den ligga i en torr och fin låda där den mår bäst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #16 skrivet: 20 jan-24 kl 13:12 »
En bekant skulle åka i 20 minuter på E22 det blev ett dygn....  [emoji15]
Gick ingen nöd på hä då det fanns fältkök i bilen och hä hade varit och provianterat for att vara hemma ett par dar.

Men om man är 20 minuter ute på en Europa väg, då torde man kunde ta sig till ett hus där det finns värme och mat eller få skjuts någonstans. Jag trodde vi pratar om att åka 50 mil ut mot fjällen där du har 15 mil mellan byarna. Inte pendla till jobbet på Europavägar  ;D ;D

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #17 skrivet: 20 jan-24 kl 13:16 »
Har ofta haft med en 2-tons spaklyft (rep finns alltid ändå). Problemet är bra att det är ett evigt skuttande i och ur bilen när man är själv. Det är ofta jag funderat över alla dessa frontmonterade vinschar man ser i Stockholm, men det kan bli så att jag faktiskt monterar en på bilen. Eventuellt i bilen och sätter ett brytblock så jag slipper skämmas...

Ja vinsch är fint men ofta är vajrarna 10 meter. Då kommer du inte så långt och måste ha flera band el rep och skarva. Sen vinsch är bäst att ha bak. När du kör fast, kör du förmodligen oftast framåt, och då vet du att vägen bakåt är säker, därav vinsch bakåt för att ta dig dit du kom ifrån. Kör du ner i ett dike med fronten ner eller in i ett långt gyttjebad, så hjälper inte fram vinschen något.
Men ett block eller kättingspel är fint att kunna fästa på sidan av bilen om du vill ändra riktning dra bilens front eller bak åt sidan en bit.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Beredskap i bilen
« Svar #18 skrivet: 20 jan-24 kl 13:19 »

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Beredskap i bilen
« Svar #19 skrivet: 20 jan-24 kl 14:06 »
Men om man är 20 minuter ute på en Europa väg, då torde man kunde ta sig till ett hus där det finns värme och mat eller få skjuts någonstans. Jag trodde vi pratar om att åka 50 mil ut mot fjällen där du har 15 mil mellan byarna. Inte pendla till jobbet på Europavägar  ;D ;D

Jag specificerade inte så noga i trådstarten, men båda längre och kortare resor vill jag gärna ha tips inför :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare
köksträdgård, Nymans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser