Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Osäker på vilken tupp jag borde spara  (läst 1502 gånger)

Leosen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Osäker på vilken tupp jag borde spara
« skrivet: 29 dec-18 kl 11:09 »
Hej! Jag har en flock med gotlandshöns (genbank), 7 hönor och 2 tuppar.

Tupparna, som är från olika flockar, har fungerat bra ihop under hösten. Problemet är nu när de bara vill stanna inomhus pga. snön. Den ena tuppen har verkligen börjat terrorisera den andra tuppen, och låter honom knappt äta eller komma in i hönshuset.

Just nu känns den enda lösningen som att ta bort en av tupparna. Det svåra är för mig att välja vilken tupp som jag borde spara, och därför vänder jag mig till er för råd.

Att avla på de friskaste individerna är någonting jag tycker är viktigt, speciellt eftersom jag har genbank. Samtidigt så vet jag inte om det är rätt att ta bort en snäll tupp, som är högst i rang, bara pga. av hans något sämre gener.
Hur skulle ni gjort?


Tuppen som är högst i rang:
nackdelar
-Kommer från en flock där vissa fåglar inte verkar vara så friska. En av tupparna fick marek och en höna har kronisk trötthet/nedstämdhet.
-Har väldigt lätt att få kalkben/fotskabb.
-Verkar inte ha lika bra gener som den som är lägst i rang.
fördelar
+Är en bra tupp; Tar hand om hönsen och ser till att de får äta före honom. Signalerar tydligt om potentiella rovfåglar finns i luften.

Tuppen som är lägst i rang:
nackdelar
-Är inte lika generös mot hönorna. Han tränger sig förbi och äter först.
fördelar
+Kommer från en flock där alla hönorna är väldigt alerta och friska. Han, och hans hönor, verkar mer eller mindre immuna mot fotskabb.
+Bra gener.
« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 10:52 av Leosen »

Nina W

  • Inlägg: 3994
    • Värmland
SV: Osäker på vilken tupp jag borde spara
« Svar #1 skrivet: 29 dec-18 kl 12:33 »
Tupp nr två är bäst! Att han inte är lika generös mot hönsen beror på att det inte är han som har ledningen. Om han skulle locka på hönsen så kommer antagligen ettan och lägger sig i... Jag har märkt att på vintern är min egen tupp inte lika generös mot hönsen som annars men så snart vårsolen börjar skina så bjuder han till... Man ska inte förmänskliga hönsen men nog tycker jag han är lite egoistisk som inte bjuder om han inte tror han snart kan få ett nummer.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Osäker på vilken tupp jag borde spara
« Svar #2 skrivet: 30 dec-18 kl 16:25 »
Hur är tupparna mot dig som tar hand om dem?

Jag har ett par gånger på raken nu råkat ut för aggressiva tuppar som är väldigt på när man ska mata osv, såna egenskaper är ju viktiga med att väga in

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Osäker på vilken tupp jag borde spara
« Svar #3 skrivet: 30 dec-18 kl 20:38 »
Kan du ta undan ettan ett tag, och se hur tvåan då beter sig mot hönsen?  Sjuklighet är inget kul.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Osäker på vilken tupp jag borde spara
« Svar #4 skrivet: 01 jan-19 kl 10:55 »
Den som kommer från en flock med Marek är ju själv immun mot denna sjukdom, så det talar väl för honom och inte emot.   Fast den andre kan ju vara lika immun.  De som kom från en flock med uppenbar marek kan ha tagit med sig smittan tror jag, så att den finns i din flock också.  Jag har fått uppfattning att mareksmittan finns nästan i alla hönsflockar, men de flesta höns är immuna.

Nina W

  • Inlägg: 3994
    • Värmland
SV: Osäker på vilken tupp jag borde spara
« Svar #5 skrivet: 01 jan-19 kl 22:04 »
Marek finns i min flock. En hönskyckling av de allra första jag köpte då jag började med höns fick det och sen var det lugnt i ca fyr år tills jag äntligen fick en egen kull, då blev en liten höna halt... sen hängde vingen på samma sida...  >:D. Och sen dess har ingen fått det men jag vet ju att det kan hända igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 7 användare (1 dolda)
Källeberg, tuslus, skogskälla, fri, von tratt, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser