Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss  (läst 9082 gånger)

shire

  • Inlägg: 16
    • Småland
Löss
« skrivet: 06 okt-18 kl 13:52 »
Finns det något bra avlussnings medel till höns. Finns det några knep man kan göra själv eller är det bara att åka till apoteket

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Löss
« Svar #1 skrivet: 06 okt-18 kl 19:27 »
Kalk o kiselgur är bra att strö både i sand bad o reden o jag strör även lite foderkalk i ströet. Har inte fått löss på dom än men är nybörjare oxå iofs. Är de redan svårt ansatta så skulle jag nog fara på apoteket en sväng.

Postat med Alternativ.nu´s app


The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Löss
« Svar #2 skrivet: 11 nov-18 kl 12:25 »
Jag har precis försökt röka ut mitt hönshus. Postade nyss om det. Läs och se om jag får skäll eller hyllningar. Postade för två minuter sedan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #3 skrivet: 11 nov-18 kl 13:42 »
Löss är lite annorlunda än de kvalster du kämpar mot, Poacher. Lössen håller sig till hönsen, medan kvalstren bor i inredningen och äter på hönsen nattetid.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Löss
« Svar #4 skrivet: 12 nov-18 kl 08:09 »
Staldrent funkar kanske bra här också?
Rekommenderade det till kvalsterproblem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #5 skrivet: 12 nov-18 kl 09:03 »
Vet inte om det fungerar för hönsen att torrbada i, men medlet är väl bara dokumenterat effektivt mot svamp, bakterier och virus?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Löss
« Svar #6 skrivet: 13 nov-18 kl 09:07 »
Förr fanns det ett medel på apoteket, ett pulver som man pudrade på. Har glömt vad det hette men vi gav det varje vår till alla våra igelkottar som sprang omkring med löss.
Etotal har jag för mig att det hette, vet inte om det går att få tag i idag.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #7 skrivet: 20 dec-18 kl 22:16 »
Hur stor är spridningsfaran egentligen?
Jag hade en höna som var väldigt kal på ryggen och började må dåligt för 2-3 veckor sedan, man märkte att hon inte hängde med, så när vi plockade bort henne märkte vi att det kryllade av små bruna löss i fjädrarna.
Har kollat på de friska hönorna och på någon enstaka har jag efter mycket letande kunnat hitta något djur som krypt i fjädrarna, jag har kört på med kiselgur lite här och var nu efter det.
Bör man vara orolig att det ökar i omfattning eller håller sig friska hönor sig fria från löss själva?

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Löss
« Svar #8 skrivet: 21 dec-18 kl 20:06 »
Tror de sprids men är ny på höns så jag kan ha fel

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #9 skrivet: 21 dec-18 kl 20:24 »
Visst sprids de i flocken, men den där hönan med kal fläck tror jag har drabbats av något annat också.

Friska djur klarar parasiter bättre, men ingen mår bra av att ha löss.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #10 skrivet: 22 dec-18 kl 22:40 »
....Som sagts ovanför i tråden...ingen mår bra av löss...Får ju mer problem med löss då vid större mängd höns på given yta...Lägre hönstäthet gör skillnad....En god regel kan vara att luften ska vara fräsch att inandas vid besök i hönshuset...Man ska liksom inte bli totalt nerlusad så fort man öppnar dörren...Få en känsla av det kliar överallt...Eller behöva ha gasmask på sig... Naturligtvis är en sjuk höna mer drabbad eftersom kraft inte finns för putsning o bad...Behandlar man så får man läsa in sig på lusens livscykel... Kan gå att använda original myrr vid svåra fall,nog rätt likt Etotal... Då får man myrra igen efter ca en vecka för då har väl eventuella ägg kläckts från lössen,och slås ut... Får ju tillägga att när det gäller höns...Många tittar ju på jordbruksverkets sida...men det gäller väl kommersiella hönshållare och dom har väl tillgång till dom flesta gifter som dom sprejar hejvilt... Hönstätheten är ju helt orimlig...Som hobbyperson ska man ge ett utrymme som är riktigt generöst per höna...Sunt förnuft...Då minskar både lus och kvalsterproblem...
« Senast ändrad: 22 dec-18 kl 22:48 av Tännlappen »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #11 skrivet: 24 dec-18 kl 14:28 »
Visst sprids de i flocken, men den där hönan med kal fläck tror jag har drabbats av något annat också.

Friska djur klarar parasiter bättre, men ingen mår bra av att ha löss.

Jo det var lite så jag menade, att pga att hönan var sjuk av nått så blev hon angripen eftersom jag inte hittar nått på de andra, det är på 2 hönor av 10 kontrollerade som jag hittade typ 1 misstänkt djur som kröp i fjädrarna, har inte hittat något mer sen jag körde på medel.
....Som sagts ovanför i tråden...ingen mår bra av löss...Får ju mer problem med löss då vid större mängd höns på given yta...Lägre hönstäthet gör skillnad....En god regel kan vara att luften ska vara fräsch att inandas vid besök i hönshuset...Man ska liksom inte bli totalt nerlusad så fort man öppnar dörren...Få en känsla av det kliar överallt...Eller behöva ha gasmask på sig... Naturligtvis är en sjuk höna mer drabbad eftersom kraft inte finns för putsning o bad...Behandlar man så får man läsa in sig på lusens livscykel... Kan gå att använda original myrr vid svåra fall,nog rätt likt Etotal... Då får man myrra igen efter ca en vecka för då har väl eventuella ägg kläckts från lössen,och slås ut... Får ju tillägga att när det gäller höns...Många tittar ju på jordbruksverkets sida...men det gäller väl kommersiella hönshållare och dom har väl tillgång till dom flesta gifter som dom sprejar hejvilt... Hönstätheten är ju helt orimlig...Som hobbyperson ska man ge ett utrymme som är riktigt generöst per höna...Sunt förnuft...Då minskar både lus och kvalsterproblem...

Är 12 hönor på ca 30 kvadrat utegård och 10 kvadrat inne så jättetrångt är det inte även om de sover på 1 av de 10 kvadraten, men det är ju självvalt av hönorna, har ventilationsfläktar och värme till dem som går med automatik så de har det rätt bra

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #12 skrivet: 29 dec-18 kl 23:19 »
 :D...Nä Pumba du kan nog simma lugnt...Jag tänkte då mer på jordbruksverkets normer...Dom har väl ca 7 eller 8 hönor per kvadratmeter...Då blir det ju liksom olidligt trångt...Inget man ska sträva efter som hobbyhönshållare...Om man värnar djurens hälsa...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #13 skrivet: 30 dec-18 kl 16:55 »
:D...Nä Pumba du kan nog simma lugnt...Jag tänkte då mer på jordbruksverkets normer...Dom har väl ca 7 eller 8 hönor per kvadratmeter...Då blir det ju liksom olidligt trångt...Inget man ska sträva efter som hobbyhönshållare...Om man värnar djurens hälsa...


Ja de normerna är ju lite sådär, då kunde jag ju få in 3-5 gånger så många innan reglerna säger stopp, dock så verkar det som att jag närma mig maxgränsen, när jag släppte in 3 nya unghönor igår så gick flocken illa åt dem, tolkar det lite som att man ändå är nära någon slags osynlig gräns.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #14 skrivet: 30 dec-18 kl 21:10 »
Men det är inte lätt att vara unghöna och komma till ett etablerat gäng av tanter som håller på hackordningen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #15 skrivet: 30 dec-18 kl 22:23 »
Men det är inte lätt att vara unghöna och komma till ett etablerat gäng av tanter som håller på hackordningen.

Nä det är klart, jag tror dock att ju större yta hönsen har ju mindre blir det problemet, blir det trångt så blir det så klart lättare att vara på nykomlingen, men det får nog vara lugnt med utökningen av höns ett tag nu, byggde ut hönshuset ganska nyligen då jag tyckte det var trångt innan

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #16 skrivet: 02 jan-19 kl 18:53 »
Det verkar som det är nått annat än löss jag fått in i hönshuset, det är vita små kryp som jag nu hittat blir svarta när de verkar ha sugit blod, hittade ett gäng som gömt sig bakom en termometer, det finns inte överdrivet många gömställen i mitt hönshus, är osb hela insidan och alla skarvar och hörn är tätade med fogmassa och allt är sedan målat 3 varv för att täppa igen alla springor, golvet är betong med cellplast under.

Blir till att leta mer gömställe och gå loss ordentligt med kiselgur, gillar liknande kryp kyla? har svårt att värma upp stället då det bara är 1,7 meter i takhöjd, men kyla ner till utomhustemperatur tar inte så lång tid om jag ökar ventilationen och drar av värmen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #17 skrivet: 02 jan-19 kl 19:43 »
De flesta insekter far illa av minusgrader. Ohyra som inte bor i hönornas fjäderdräkt har svårt att överleva i oisolerade hönshus i Sverige.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #18 skrivet: 02 jan-19 kl 20:55 »
De flesta insekter far illa av minusgrader. Ohyra som inte bor i hönornas fjäderdräkt har svårt att överleva i oisolerade hönshus i Sverige.

Jag hittar inget i fjädrarna på hönorna, däremot när jag letat bakom saker i hönshuset, värmen få vara av några dagar, ska bli 4-5 minus ute imorgon så det ska nog inte vara några problem att få ner hönshuset i den tempen så snart hönorna gått ut imorgon, de är vanligtvis ute mellan 07:00 och 17:00, hela utegården har tak så de sitter gärna ute, bara att dra på ventilationen på max imorgon.
Är det såna som är på hönorna på natten blir det ju bra, då är det ju troligen och gömmer sig i hönshuset när det börjar kyla ner framåt förmiddagen imorgon.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #19 skrivet: 03 jan-19 kl 06:46 »
...Är det hönskvalster så borde dom flesta ligga och lura vid sittpinnarna,i ändarna och i springor på sittpinnarna,området däromkring helt enkelt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser