Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut lokal - vad gäller?  (läst 929 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Hyra ut lokal - vad gäller?
« skrivet: 10 sep-18 kl 15:08 »
Hej!

Här kommer en riktig nybörjarfråga: Vi äger en lokal som är klassad som näringsfastighet. Vi har nu fått frågan om vi vill hyra ut den under vissa perioder till en lokal förening. Intäkterna för ev. uthyrning ska då hanteras inom mitt företag, har Skatteverket meddelat. Hur räknar jag på ett enkel sätt ut hur mycket vi kommer behöva betala i skatt på ev. hyresintäkter? Annat viktigt att tänka på? Har aldrig hyrt ut lokaler förut! 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hyra ut lokal - vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-18 kl 15:26 »
Är inte det som med andra näringsverksamheter?
Du får dra av alla kostnader och sedan skatta för vinsten.
Sen har jag för mig att det finns olika skatteklasser, för verksamheter.

Om du drar av moms för utgifter, så måste du lägga moms på hyran, som du betalar in.
Vet inte hur det är idag men förr kunde man välja om det skulle vara momspliktigt när det gällde fastigheter.

Enklast är att kolla vad som gäller och vilka alternativ du har, med skattemyndigheten.

Vet en del som haft oljeeldning och traktor för snöröjning och lyft momsen på diesel, sen har de eldat med egen ved och använt dieseln till annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 2 användare
alternaiv, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser