Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Håll bilen ren inuti  (läst 4330 gånger)

Mauma

  • Inlägg: 3
    • Småland
Håll bilen ren inuti
« skrivet: 19 jun-18 kl 12:04 »
Hej! Jag skulle vilja veta hur man skyddar dina fordon från smuts inuti när du transporterar något som kan förorena bilen? Har du en professionell lösning som golv/ väggskydd (jag menar till exempel: https://www.sortimo.se/produkter/golvvaegg/ ) eller kanske använder du en filt? Jag vill hålla mitt fordon så rent som möjligt och leta efter tipsen. Tack.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Håll bilen ren inuti
« Svar #1 skrivet: 19 jun-18 kl 12:16 »
Beror väll på vad för skit man fraktar?
Hörde på byn, att för länge sen var det en fyllskalle som ofta hamnade i bråk och när polisen hämta honom, så använde de släpvagn, för å inte skita ner bilen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Håll bilen ren inuti
« Svar #2 skrivet: 19 jun-18 kl 12:32 »
Polisen brukade ha galonsäten bak för att enkelt kunna spola ur eventuella orenheter. Men som sagt, vad man behöver för skydd beror på vad man fraktar. Är det rinnande smuts, damm eller vad?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Håll bilen ren inuti
« Svar #3 skrivet: 19 jun-18 kl 14:30 »
En dubbelvikt tunn kasserad bäddmadrass ovanpå bagagerumsmattan. Man kan vända den med ren eller smutsig sida utåt beroende på vad som ska fraktas för dagen. Den får gå i tvättmaskin någon gång om året.
Ibland, när något blött har fraktats (senast en vattenpump med trasig hydropress som det skvalpade ut en massa "rostvälling" ur under transporten), så kan man få ta ut och tvätta bagagerumsmattan, tömma reservhjulsbaljan mm också.

Ett annat tips är att ha olika fordon för mer eller mindre lortiga transporter. Man kan t ex hålla sig med en finbil och en "grisbil".

Ett tredje tips att om möjligt grovsanera lortiga saker före lastning, eller slå in dem i t ex en gammal presenning.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Håll bilen ren inuti
« Svar #4 skrivet: 19 jun-18 kl 17:19 »
Är det glad inte alltid ren och torr vovve tycker jag gammaldags yllefilt funkar finfint.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Håll bilen ren inuti
« Svar #5 skrivet: 19 jun-18 kl 20:39 »
En grov presenning som man skär till och limmar till en skål som passar bak i bilen fungerar bra om man måste köra mög eller slaktdjur i personbilen. Annars så är bilar med flak bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser