Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphöjd bädd med sidor av gammal galvaniserad takplåt, säkert?  (läst 14482 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej funderar på att göra en upphöjd bädd på ca 6 meter med sidor av gammal galvaniserad takplåt men finns det någon risk att plåten läcker ut tungmetaller/gifter i jorden?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Det beror väl lite på hur gammal plåten är.  Zink och järn är ju ofarliga (så länge man inte råkar andas in zinkrök, t ex i samband med att man svetsar i galvad plåt).

Men det kan vara hälsosamt att komma ihåg zinkens ursprung. De malmer som bryts för att utvinna zink, innehåller oftast både zink och kadmium. Om smältverket som levererade zinken var mindre nogräknat eller hade dålig teknisk utrustning, så var det nog inte säkert att zinken blev helt fri från kadmium.
Jag skulle tro att svensk galvaniserad plåt från 1930-talet och framåt är helt säker. Men äldre plåt, i synnerhet från första världskriget och åren närmast därefter, kan man behöva vara misstänksam mot. Likaså importerad plåt från t ex öststaterna fram till 80-talet.

Ett tecken på att det finns kadmium i zinken är om det bildas gulaktig pulvrig "ärg" på den. Den "ärg" som ren zink bildar, brukar vara ljusgrå eller vit.

Undvik plåt som bär spår av att ha varit mjuklödd, eftersom det då troligen har använts blyhaltigt lod.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Ok tack Torbjörn här är en bild från i maj på några av plåtarna. Oklart om det gula är ärj eller skräp för de hade legat på varandra länge.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Med tanke på de extra "småräfflorna", så borde det där vara ganska modern pannplåt (60-tal?), så då är det nog inget problem.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Sådär nu är den på G! Den sväljer mycket haha. Uppskattar att totala volymen är över 5 kubikmeter :D.


Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Det där blev ju en väldigt lyckad odlingsbädd för att odla växter som vill stå djupt och/eller vill ha stor jordvolym :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Det där blev ju en väldigt lyckad odlingsbädd för att odla växter som vill stå djupt och/eller vill ha stor jordvolym :)
Det enda som saknas nu är själva innehållet i bädden... men jag jobbar på den biten :). Ge gärna tips på växter för zon 6-7.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Sådär nu kan jag odla något i den :). Men behöver staga upp sidorna, är ganska stor tyngd som trycker inifrån.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Klokt tänkt, det blir ännu tyngre när du vattnar i bädden. Vad har du tänkt att sätta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Klokt tänkt, det blir ännu tyngre när du vattnar i bädden. Vad har du tänkt att sätta?
Morsan har några små plantor korovor hon sått som jag ska plantera där. Nån sorts kål vore kul att så. Får se vad det blir. Denna bädd var till mycket ett sätt att bli av med mindre kvistar och träd som fälldes förrförra året och legat i en stor hög. Platsen jag gjorde bädden på var det ett trädäck så jorden va lättgrävd och inte mycket om ens något som växt där pga brist på ljus. Sen blev jag av med 4 plåtar och några fula träbitar :). Den har inte kostat en krona i material att bygga, inte tillsatt någon köpt jord.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Morsan har några små plantor korovor hon sått som jag ska plantera där. Nån sorts kål vore kul att så. Får se vad det blir. Denna bädd var till mycket ett sätt att bli av med mindre kvistar och träd som fälldes förrförra året och legat i en stor hög. Platsen jag gjorde bädden på var det ett trädäck så jorden va lättgrävd och inte mycket om ens något som växt där pga brist på ljus. Sen blev jag av med 4 plåtar och några fula träbitar :). Den har inte kostat en krona i material att bygga, inte tillsatt någon köpt jord.

Även jag bygger upphöjda bäddar på samma sätt med massor av olika slags trä i botten sedan ett lager dåligt stråmateterial och jord på toppen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
En liten uppdatering. Blev bara blommor och buskar i denna detta år. Provar göra ringblomssalva av ringblommorna. Detta år ville jag mest få något som växte... En intressant grej är att jag hittat flera grodor uppe i den höga bädden! De måste ha kämpat sig upp dit haha.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 4 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser