Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta på kycklingar  (läst 7475 gånger)

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
flytta på kycklingar
« skrivet: 23 apr-18 kl 18:19 »
Min blandishöna Berit har bestämt sig för att ruva (jätteglad då hon är 50% appenzeller) Men redet sitter lite över en meter ovan mark med en stege upp så det kommer ju inte funka när de kläcks. Har hört att hönan kan gå av äggen om man flyttar på dem men är det säkert att flytta på henne och kycklingarna efter ca en dag? Sen ligger hon på 10 ägg just nu men hon är ganska liten så bör jag ta bort några ägg? (är ägg från lohman/appenzeller/blomme) Har inte haft en höna som ruvat fram kycklingar förut så tacksam för alla tips :)

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: flytta på kycklingar
« Svar #1 skrivet: 24 apr-18 kl 06:32 »
Tycker att 7-8 st är lagom. Låt henne ligga kvar i redet tills kycklingarna kläckts och flytta henne sen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #2 skrivet: 01 maj-18 kl 08:55 »
Jag har samma bekymmer. En kyckling kläckt igår och två okläckta ägg kvar Redet högt upp... Hur länge klarar sig den nya kycklingen utan vatten och mat?
Har gjort iordning en trälåda med plats för höna, kycklingar, mat och vatten som står på golvet i hönshuset. Kan jag flytta ner allihopa även fast de två äggen inte är kläckta?

Tacksam för råd från er erfarna hönsare 😃

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #3 skrivet: 01 maj-18 kl 09:28 »
Tre dygn klarar sig kycklingen utan mat och vatten, kanske fyra.  Vet du om det är liv i de okläckta?

 Kan du flytta hela redet utan att rubba ägg och höna?  Flytta i så fall, låt bli annars. Vänta ett par dar.

Det är när mammahönan själv lämnar redet som de nykläckta börjar att äta och dricka, i min erfarenhet. Det är tydligt när hon reser sig och tycker det är dags.  Brukar lämna en jätteskit i redet då.  Återvänder inte.

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #4 skrivet: 01 maj-18 kl 09:41 »
Tack för svar 😃
Vet inte om det är liv i de andra äggen och jag antar att det inte är ok att ta upp dem för att lysa och kolla...
Avvaktar ett par dagar till och hoppas på det bästa.
Men hur menar du sen... När mamma lämnar redet så flyttar jag ner kycklingarna och hoppas på att hon kommer tillbaka till det nya "boet"?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #5 skrivet: 01 maj-18 kl 12:56 »
När mammahönan har lämnat boet kallar hon hela tiden på sina små, och de piper för att signalera var de är.  Mammahönan är inte särskilt intresserad av att ha ett rede efteråt.  Utan hon brukar sitta med kycklingarna under sig i ett lugnt hörn hela natten.  Bra med ett avgränsat område för familjen första veckan. 1 kvm räcker, så ingen liten kommer på avvägar.  Där det finns mat och vatten lätt åtkomligt för de små, och inte konkurrens med övriga höns. 


Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #6 skrivet: 01 maj-18 kl 15:48 »
karsan,
tack för dina svar 😃

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #7 skrivet: 02 maj-18 kl 16:31 »
Hej igen!
I morse när jag kom ut så hade hönan flyttat ner från redet tillsammans med kycklingen och sin ruvlystna kompis. Nu ligger de båda tillsammans med den enda kycklingen. Jag flyttade ner de två okläckta äggen till dem och de ruvar, men jag misstänker att det inte kommer att bli nåt... vet ju inte hur länge de hade legat utan värme heller...
Kan det funka med bara en kyckling och två hönsmammor tror ni? De är båda snälla mot den nu...

Annie1

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #8 skrivet: 12 maj-18 kl 14:19 »
En liten uppdatering och en ny fråga! Då Berit sprang ner för att äta i morse så såg jag en kyckling som precis kravlade ur ägget, 4 andra ägg med hål i så det verkar gå ganska fort, och gud så söta :D Nu till frågan, jag ska ju flytta på mor med kycklingar men efter dom kläcktes så liknar Berit mer en ilsken rottweiler än en höna, kan man flytta på mamma och kycklingar när det är mörkt? Eller blir det superhandskar som gäller?

 

Danne h

  • Inlägg: 2
    • -
SV: flytta på kycklingar
« Svar #9 skrivet: 19 jun-18 kl 14:21 »
Hur gamla bör kycklingarna va innan man släpper ut dom i hönsgården och låter dom vara över natten?

Danne h

  • Inlägg: 2
    • -
SV: flytta på kycklingar
« Svar #10 skrivet: 20 jun-18 kl 14:20 »
Hej jag har köpt ett lite hönshus för att ha på min tomt. Nu undrar jag hur gamla bör kycklingarna vara innan jag släpper ut dom dit för dygnet runt boende. Nu bor dom i förådet i en annan liten bur. Dom blir snart 5 veckor

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #11 skrivet: 21 jun-18 kl 06:48 »
Vid sex veckor brukar kycklingarna vara fullfjädrade, och det är vanligt att mamman överger dem då.  Alltså då menar naturen att de kan klara sig själva.  Stora hönor kan vara elaka mot kycklingar som plötsligt dyker upp hos dem, men det låter som du inte har några stora höns, så då är det dags när som helst att de får flytta ut.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: flytta på kycklingar
« Svar #12 skrivet: 21 jun-18 kl 08:09 »
Jag brukar vänta till 8-9 veckor .

Sent from my SM-G950F using Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 4 användare
alternaiv, xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser