Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig dvärgget  (läst 2724 gånger)

Lianappelquist

  • Inlägg: 2
Dräktig dvärgget
« skrivet: 21 dec-17 kl 07:54 »
Hej börjar bli lite orolig för min dräktiga dvärgget tänkte se om någon har märkt samma, min har slutat äta sin pellets för 3 dagar sen, haft lite förvärkar hon är långt gången, men har reagerat över att hon blivit lite mager över halsen o ryggen o jag ger henne mycket mat men hon vill inte äta sitt kraftfoder någon som haft samma problem?  Börjar så klart bli orolig :/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dräktig dvärgget
« Svar #1 skrivet: 21 dec-17 kl 09:27 »
Nu kommer det tusen följdfrågor här: (Välkommen hit, förresten  :) !)
Hur långt gången är hon? Hur gammal är hon, och har hon mått bra tidigare under dräktigheten? Vad ger du henne att äta och dricka i övrigt, och äter och dricker hon det? Idisslar hon? Om du känner på den mjuka delen av hennes mage, alltså på båda sidor bakom revbenen, hur känns hon där? Har du gett henne tillskott av E-vitamin+selen?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig dvärgget
« Svar #2 skrivet: 22 dec-17 kl 01:19 »
:) :) Grattis, Lianappelquist, att du får svar av skräptanten!  Läs noga hennes svar!

  Och välkommen hit från mej med!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lianappelquist

  • Inlägg: 2
SV: Dräktig dvärgget
« Svar #3 skrivet: 23 dec-17 kl 08:30 »
Nu kommer det tusen följdfrågor här: (Välkommen hit, förresten  :) !)
Hur långt gången är hon? Hur gammal är hon, och har hon mått bra tidigare under dräktigheten? Vad ger du henne att äta och dricka i övrigt, och äter och dricker hon det? Idisslar hon? Om du känner på den mjuka delen av hennes mage, alltså på båda sidor bakom revbenen, hur känns hon där? Har du gett henne tillskott av E-vitamin+selen?



tack så mycket :) hon har ca 1-2 veckor kvar , igår förgår hade hon ätit upp sin pellets men inte idag , hon är 7 å jag har inte haft henne men än 6 månader, hon äter ensilage o halm men inte fodret o dricker bra idisslar också hon har även fått selen o e vitamin :) tänkte att getterna kanske går som fåren ? vissa får äter mindre sista tiden så det blir lättare att föda?? igår verkade hon väldigt mycket piggare o hade inte några verkar vilket det såg ut att hon hade häromdagen, man vill ju hjälpa dem på alla sätt. och tack så mycket för dit svar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig dvärgget
« Svar #4 skrivet: 29 dec-17 kl 13:15 »
Men hon har väl fött förut? ???  :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dräktig dvärgget
« Svar #5 skrivet: 29 dec-17 kl 13:32 »
Men varför ger du henne pellets, är hon mager? Dvärggetter är normalt sett väldigt lättfödda, och brukar klara sig fint på grovfoder (hö/ensilage). Att du ger henne halm också tyder på att hon snarare är åt det runda hållet, eftersom halm är något en brukar ge som "bukafylla" för att de ska ha att smaska på utan att bli för feta.
En grej till: dina getter får väl syrat ensilage, alltså ensilage som är behandlat med något surt ensileringsmedel (t ex myrsyra)? Att syra ensilaget minskar risken för att det ska innehålla listeriabakterier, som kan göra att dräktiga getter kastar eller får dödfödda killingar. Om en har eget ensilage kan en ju fixa det själv, men om en köper fodret måste en fråga bonden om det är syrat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser