Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det här vara?  (läst 4764 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Vad kan det här vara?
« skrivet: 30 nov-17 kl 10:15 »
Detta är från en gammal affär. Ca 4×3 dm. Ser ut som man kanske knackat loss bitar ur det.. känns lite som stearin när man tar på det. Vad kan det vara?
Tacksam för svar! :)

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-17 kl 10:37 »
Är det stearin så borde det både smälta och brinna

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-17 kl 11:28 »
Jag gissar på paraffin till sylt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #3 skrivet: 30 nov-17 kl 12:21 »
Paraffin är mer halvgenomskinligt än den där klumpen, det syns i synnerhet i kanterna.
Om den känns hal och stearinaktig men inte smälter eller brinner, så kan det vara en bit täljsten eller något liknande mineral.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #4 skrivet: 30 nov-17 kl 12:24 »
Någon form av tvål?

biåke

  • Inlägg: 9
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #5 skrivet: 30 nov-17 kl 15:57 »
hej. Jag tycker det påminner om alunsten som man förr hade en liten bit av att gnida på skärsår efter rakkniv eller rakhyvel.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #6 skrivet: 30 nov-17 kl 17:00 »
Tack för era svar! Jag tycker nästan att det "borde vara" stearin, jag kan skrapa med nageln på det och det känns lite så där "fett". Ska testa om en bit smälter, men ska det brinna utan veke?
Frågade några och visade bilden på syltparaffin och de sa att de minns syltparaffin som små kulor? Tänk vad jag får lära mig-aldrig hört talas om varken syltparaffin eller alunsten! Ska läsa lite om era olika förslag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #7 skrivet: 30 nov-17 kl 17:26 »
Stearin brinner inte utan veke, har aldrig sett det brinna på egen hand i alla fall. Vad jag förstår så är stearinet i ett ljus mest till som ett medium som hindrar själva veken från att brinna ner för snabbt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #8 skrivet: 30 nov-17 kl 17:54 »
Stearin brinner inte utan veke, har aldrig sett det brinna på egen hand i alla fall. Vad jag förstår så är stearinet i ett ljus mest till som ett medium som hindrar själva veken från att brinna ner för snabbt.
Stearinet är själva bränslet. Inte veken. Men då det är just stearinet som brinner (runt om veken) är det rätt att det hindrar veken från att förbrännas.

Postat med Alternativ.nu´s app


Brunetten

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #9 skrivet: 19 jun-18 kl 11:10 »
Stearin brinner inte utan veke, har aldrig sett det brinna på egen hand i alla fall. Vad jag förstår så är stearinet i ett ljus mest till som ett medium som hindrar själva veken från att brinna ner för snabbt.

Har du haft ljus som övertänt så vet man att stearin också brinner ;)

Dedär små värmeljusen är inte att leka med heller. när de övertänder blir det som små eldkastare. Inte kul. Använder inte ljus så ofta längre efter alla incidenter....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #10 skrivet: 19 jun-18 kl 11:22 »
Ser väldigt mycket ut som ett paraffinblock tycker jag också...

Jo, det till syltburkarna brukade komma i form av pärlor eller små plättar, de fanns fortfarande när jag var liten, tror de fortfarande finns, men industriparaffin kom i form av block.

Stearin och paraffin är två olika saker, stearin är mjölkvitt, halvhårt och är framställt av animaliskt fett förr, paraffin är en petroleumprodukt och liknar ett hårt, halvgenomskinligt vax till konsistensen, paraffin kan brinna även utan veke om det upphettas till gas i ett slutet utrymme, tex en tät ljushållare eller om man spiller ut en stor fläck. Stearin är däremot nästan omöjligt att få att brinna utan veke, spån eller motsvarande som gör att det kan förgasas. (paraffin finns även som olja, riktigt långt tillbaka i tiden användes det som motorbränsle).


Värmeljus är gjorda av hopsintrat eller smält paraffin, det är därför de har dendär koppen runt sig då paraffin har mycket lägre smältpunkt så att ljuset blir flytande efter en tid då man tänder det.












 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #11 skrivet: 19 jun-18 kl 11:53 »
Nja, att paraffin skulle ha använts som motorbränsle är ett missförstånd pga felöversättning. För mycket länge sedan kallades fotogen, lätt eldningsolja mm paraffin i vissa engelsktalande länder.

Det finns också något som kallas paraffinolja idag. Det är en tunn, välraffinerad mineralbaserad smörjolja. Ungefär som symaskinsolja. Men kemiskt sett har den inte mer att göra med paraffin i fast form än att båda är mineraloljeprodukter. Den används bl a för att olja in vissa slags luftfilter för att damm ska fastna bättre, och det förekommer att man sprutar eller stryker den på målade ytor för att klotter ska bli lätt att sanera bort.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #12 skrivet: 19 jun-18 kl 13:00 »
Stämmer, trött idag, det var en typ av petroleumdestillat som ligger nära fotogen (men under bensin och över brännolja tror jag) (om du säger det så kan man också ha kallat fotogen för det väldigt långt tillbaka i tiden), paraffinolja av idag är inte detsamma. Kan möjligen ha varit en lågraffinerad typ av fotogenliknande bränsle(?).
Många äldre tvåtaktsmotorer kunde drivas med olika typer av bränsle, så tippar på att det syftade på någon tidig variant av dieselhybridmotorkonceptet men med mekanisk glödtänding (?).
Vet iaf att HMS Hajen (från 1904) var utrustad med en sådan "paraffinmotor" från början och att historien nämner att den första motorn vid drift lämnade ett tjockt vitt rökmoln efter sig. och att det uppenbarligen inte var exakt samma då man något senare bytte till en för tiden mer modern motor, dessa senare tvåtaktare gick ofta på fotogen, råolja, eller en typ av petroleumdestillat som påmide om brännolja.

(Ja, jag är mekaniknörd... Har mekat med några råoljemotorer tidigare, så är väl en yrkes skada... ha ha! )






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #13 skrivet: 19 jun-18 kl 13:03 »
Nja, att paraffin skulle ha använts som motorbränsle är ett missförstånd pga felöversättning. För mycket länge sedan kallades fotogen, lätt eldningsolja mm paraffin i vissa engelsktalande länder.

Det finns också något som kallas paraffinolja idag. Det är en tunn, välraffinerad mineralbaserad smörjolja. Ungefär som symaskinsolja. Men kemiskt sett har den inte mer att göra med paraffin i fast form än att båda är mineraloljeprodukter. Den används bl a för att olja in vissa slags luftfilter för att damm ska fastna bättre, och det förekommer att man sprutar eller stryker den på målade ytor för att klotter ska bli lätt att sanera bort.

Jisses, vilken djungel det var att översätta, var typ en halv sida med kemiskt sett helt olika saker det verkar syfta på på engelska...

Paraffinvax är troligen blocket.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #14 skrivet: 19 jun-18 kl 14:36 »
De där allra äldsta fotogen (eller paraffin)-motorerna var antingen någon slags tändkulemotorer (alltså tvåtakts semidiesel), eller ottomotorer med kraftig förvärmning (en metallklump som hölls nästan glödande med värme från en gasbrännare eller blåslampa) i förgasaren.  Ottomotorerna kunde ha antingen lågspänningsmagnettändning (dvs en mekanisk brytarkontakt inne i förbränningsrummet) , glödrörständning eller någon slags anordning med tändlåga.
Åtminstone otto-fotogenmotorerna var ökända för ofullständig förbränning, stora moln av fotogendimma från avgaserna och ganska stora tendenser att sota igen ljuddämpare och avgasrör. Förmodligen hade de också en viss förkärlek för förgasarbränder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan det här vara?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-18 kl 20:17 »
Har du haft ljus som övertänt så vet man att stearin också brinner ;)

Dedär små värmeljusen är inte att leka med heller. när de övertänder blir det som små eldkastare. Inte kul. Använder inte ljus så ofta längre efter alla incidenter....

Nja i fast form brinner inte stearin.
Utan det måste först hettas upp till gasform för att blandas med syre och då brinner det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser