Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket golvströ till kycklingar?  (läst 8473 gånger)

Södergårdan

  • Inlägg: 6
    • Småland
Vilket golvströ till kycklingar?
« skrivet: 02 jun-17 kl 19:02 »
Mina kycklingar har de första 3 veckorna gått på tidningspapper, vilket har funkat utmärkt. Lätt att hålla rent och byta. Nu har en av kycklingarna börjat välta ut vatten och krafsa sönder pappret och äter av det. Bytte därför till kutterspån vilket alla kycklingar pickar i sig!! Vad är egentligen bästa bottenmaterialet för kycklingar? Rädd att de äter så de får förstoppning... funderar på att byta tillbaka till tidningspapper och kanske en gammal handduk eller något i den delen av buren där vatten och mat står

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilket golvströ till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-17 kl 07:37 »
Gräsklipp. Kort, från gräsmattan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Vilket golvströ till kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-17 kl 19:00 »
Hej

Spån är ett utmärkt underlag och de dör inte av att äta det lite grann. Annars är hackad halm eller hö ett utmärkt underlag. Små kycklingar kan ha problem att ta sig fram i för mycket halm eller hö, men de lär sig snart och det blir ju mer kompakt när de trampat runt någon timme. Gräsklipp fungerar säkert också, bara det inte blir för blött och börjar mögla, låt det torka lite på gräsmattan först. Handdukar brukar jag ha det första dagarna efter kläck, det eller gamla lakan. Bara att tvätta i 90 grader och använda igen.

Vänliga hälsningar Sofia

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Vilket golvströ till kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-17 kl 19:19 »
Jag kör med tidningspapper under värmelampan och kutterspån runt om i lådan. Har funkat fint för mig.

Nu har dom flyttat till en del i hönshuset kutterspån även där . Denna kull är 3.5vecka

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser