Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ojämn yta vid hyvling  (läst 14240 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #20 skrivet: 24 apr-17 kl 15:25 »
Vad kostar det att slipa stål hos dom? 4 st ca 40cm långa

De tar 2:50 per centimeter för omslipning av hyvelstål. Blir ju 400:- plus moms i ditt exempel.

Men du håller ju till långt norr om Fjollträsk, så deras turbilar kör ju inte upp och samlar in hos dig. Kolla med dem vad frakten kan tänkas bli. För min egen del är deras fria turbil en av de tre anledningarna att jag valt att anlita dem Övriga två är kvalitéten på slipningen samt prisbilden. En HM-klinga diameter 315 mm tex med 40 tänder kostar 96:- i omslipning. Likadan klinga i diameter 315 HM40 kostar ju runt 1 200:- i nypris....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #21 skrivet: 24 apr-17 kl 15:27 »
Lämnade in två stål 600 långa till ett listhyvleri där jag alltid lämnat. Men så var där ägarbyte. Fick betala 1000 för den slipningen. Men det var ett rejält hack av en spik.
 Slipade härom dagen stålen till kombin och fick nog lägga över en timma med den typ av maskin som finns på blocket.
 Fördelen att ha den hemma är att man slipar och postar in. Ingen väntan.

Hoppsan. Perstorps Slipservice tar inget extra för att köra bort hack i stålen. Ingen väntan om man har extra omgångar liggandes. De hämtar en onsdag hos mig, och returnerar alltid grejorna nyslipade onsdagen därpå.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #22 skrivet: 24 apr-17 kl 19:20 »
 Vad får du då ge för en slipning?
Förmodligen har de ju sin slip kyld. Då kan de ju avverka lite bättre.
På en skola jag gick en gång hade de som en överfräs med ett smärgelliknande stift för att skärpa stålen i rikthyveln. Själva kuttern låstes så att de vid varje slipning kom i samma läge. Denna utrustning skulle jag allt bra gärna vilja ha. Här slipper man ju också att post om kuttern.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #23 skrivet: 24 apr-17 kl 19:23 »
Vad får du då ge för en slipning?

Avser du hyvelstål med din fråga? Jag ger som sagt 2:50 per cm omslipat hyvelstål.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #24 skrivet: 24 apr-17 kl 20:32 »
 Ja de var ju prisvärt
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

svenoscar

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #25 skrivet: 08 nov-17 kl 09:12 »
Så här blir det. Ojämnheterna uppkommer både vid plan och rikt.
Kan vara fel vinkel på hyvelstål, samt ovassa, för hög hastighet på matning.
Prova att hyvla furu, får du samma resultat, skicka till slipning. Har du ingen utbildning i träteknik, där lär man sig om maskiner och säkerhet.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #26 skrivet: 22 dec-17 kl 14:10 »
Apropå utbildning, vad ska man tänka på när man hanterar en planhyvel?

Jag har köpt en begagnad gammal planhyvel (alltså två skär i en vals nedsänkt i "bordsskivan", inte en som gör 90 gradersvinkel) och ska slipa upp stålen och prova den har jag tänkt.
Men är det något att tänka på?
Vilket håll brukar man mata sin bräda in i hyveln? Mot eggarna? Jag tänker om det ska vara fri väg på ena eller andra sidan ifall ett stål hugger och skjuter iväg brädan.

*Slipa stålen i rätt vinkel på Tormeken, återmontera dem rakt och med lagom utstick
*Mata långsamt med en bit furu för att se resultatet och lära känna hyveln
*Akta fingrarna, jämn matningshastighet, använda nån form av matningsverktyg vid behov som med en bordssåg.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #27 skrivet: 22 dec-17 kl 14:24 »
Det låter som en rikthyvel.

Kan du posta litet bilder och alla eventuella modellbeteckningar på maskinen så vi vet vad det är får typ av maskin och för typ av kutter och kan ge dig vettiga råd?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #28 skrivet: 22 dec-17 kl 14:42 »
Klart jag kan, men först ska jag knö mig genom Göteborgs eftermiddagstrafik hem till snickarboden :)

Ja nu när jag googlar lite så är det såklart en rikthyvel.
Wikipedia har en förklarande bild:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rikthyvel#/media/File:Jointer.svg

Det är en Inca. Ser ut som på bilden ungefär fast kanske inte i riktigt samma fina skick.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #29 skrivet: 22 dec-17 kl 16:06 »
 Om du tar ut stålen så se till at kilen som håller stålen kommer på samma plats. Vanligt att kuttern är balanserad med kilarna i för att inte få obalans. Spänn noga.  Där är ju rätt högt varvtal. När du slipar stålen så se till att du har samma bredd på dem detta också för obalansen. Rengör noga innan du sätter in dem. Räcker att skrapa med kniv. Har de hyvlat fetare trä som furu ligger där gärna en beläggning på både stål o kil. Rengör stålen före slipningen. Är du osäker när du startar upp hyveln kan du ju ha en skiva som skydd som du gömmer dej bakom.
 Hyveln skär i inmatnings riktningen. Kolla så att kuttern snurrar åt rätt hål om det är en 380 v maskin.
Kolla borden så att de är parallella både på längd o tvären.
Hoppas du fått en bra maskin i dina ägor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #30 skrivet: 22 dec-17 kl 17:43 »
Hyveln skär i inmatnings riktningen.

Hjälpe mig!! OBSERVERA att detta är en garanti för att slita av fingrar och kroppsdelar!! En felvänd kutter i en rikthyvel och omkoppling av faserna i eltillförseln ger plankan en fart av mellan 300 och 5-600 km/h....

En hyvel eller fräs måste ha mot-matning om inga säkra matningsanordningar finns, dvs stålen skär EMOT inmatningsriktningen.

Däremot kan man (jag gör så i vissa fall med sydamerikanska träslag) använda sig av medmatning i tex en bordsfräs, men då MÅSTE man ha ett tillförlitligt mataraggregat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #31 skrivet: 22 dec-17 kl 18:54 »
Jag brukar putsa bort kåda av kottern med en trasselsudd eller en bit hushållspapper doppad i sprit. Sprit löser kåda.

Skrapar man med kniv är det lätt hänt att man förstör kanten på kutterkilarna så att spån kan kilas in mellan kilen och bettet. Så hade förra ägaren gjort på min stenberg kombimaskin och det blev dyrt att byta kutterkilar.

Givetvis matar man alltid mot skärriktningen. Ärt skrev säkert fel i hastigheten för han kan snickra det vet jag.

För att ställa in betten på rätt höjd i kuttern tar man en 30-40 cm lång ribba med rak kant och ritar två märken med blyerts vid kanten och lägger ribban på utmatningsbordet med första märket jäms med bordskanten. På min Stenbergare har jag kring 8 mm mellan de två märkena om jag minns rätt men jag tror du skall ha kortare avstånd eftersom din kutter har mindre diameter.
Sedan vrider man på kuttern så att kniven lyfter ribban och drar fram den.
Då ribban alltid dras fram så andra märket kommer till bordskanten var man än provar är kniven jämnhög.
Sedan provhyvlar man och ställer höjden på utmatningsborder tills maskinen rikthyvlar rakt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #32 skrivet: 22 dec-17 kl 19:11 »
Givetvis matar man alltid mot skärriktningen. Ärt skrev säkert fel i hastigheten för han kan snickra det vet jag.

Det tvivlar jag inte på. Men för en novis vore det förödande att följa hans råd....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #33 skrivet: 22 dec-17 kl 21:06 »
Det stämmer...... där ser vi hur ett litet misstag kan spränga ett kärnkraftverk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #34 skrivet: 02 jan-18 kl 09:33 »
Tack för svar och bra tips!

Jag har en Inca 343.132. Det står egentligen AF134 på den men det ska enligt uppgift vara en gammal förkastad numreringsvariant som Inca sedan lagt ner. Den kan vara gammal med andra ord. Jag tror den kallades 410 på USA-marknaden. Den kallas planer/jointer och kan förses med en (i brist på bättre ord) låda ovanför kuttern som ordnar tjockleken på brädan också. Den har dock inte jag.

Borden är slitna och repiga men det är ju lättmetall och ska väl kunna gå att polera upp om det verkar behövas framöver.

Stålen är 22 cm långa och ser helt OK ut sånär som på ett mindre hack så jag får väl slipa om det stålet och sen ta ner även det andra till samma vikt så balansen blir rätt? Samma bredd får det nog bli snarare än samma vikt, jag har bra våg på jobbet men tormeken står ju hemma :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #35 skrivet: 18 jun-18 kl 23:12 »
Nuså, det tog sin tid men nu har jag slipat stålen och monterat dem.
Stort tack till TW för förklaringen med träbiten med streck på. Funkade fint! Hoppas det är lagom höjd i förhållande till utmatningsbordet nu.
Tack till er andra också såklart.

Nu ska jag bara få fram ström så jag kan prova hur det blev :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #36 skrivet: 19 jun-18 kl 11:27 »
Ursäkta trådlånet, men vet någon vad det kostar att ta fram stål med egen profil till listhyvling?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #37 skrivet: 19 jun-18 kl 16:00 »
Tänkte du till en vanlig rikthyvel?
Vet att logosol kan ta fram till sina hyvlar/fräsar så börja kolla på deras hemsida.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #38 skrivet: 19 jun-18 kl 16:01 »
Nuså, det tog sin tid men nu har jag slipat stålen och monterat dem.
Stort tack till TW för förklaringen med träbiten med streck på. Funkade fint! Hoppas det är lagom höjd i förhållande till utmatningsbordet nu.
Tack till er andra också såklart.

Nu ska jag bara få fram ström så jag kan prova hur det blev :)
Det är bara du kollar så att högsta höjd på stålet tangerar utmatningsbordets höjd. För högt eller lågt kommer ge dåligt resultat.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ojämn yta vid hyvling
« Svar #39 skrivet: 30 aug-18 kl 15:18 »
Det är bara du kollar så att högsta höjd på stålet tangerar utmatningsbordets höjd. För högt eller lågt kommer ge dåligt resultat.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Tack för tipset! Jag ställde in höjderna på stålen igen igår och ska testa igen snart. Jag hade dem för högt i förhållande till utmatningsbordet och det syntes på resultatet.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser