Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomatfrö - risk för"blandraser"  (läst 4502 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Tomatfrö - risk för"blandraser"
« skrivet: 18 nov-14 kl 08:42 »
Om jag har fler sorters tomater i växthuset kommer fröna i var och en att vara "renavlat" på den sorten eller finns det risk för "blandraser"? Som ni märker har jag mer koll på terminologin för djuruppfödning än "växtuppfödning" men jag hoppas i förstår vad jag menar :-[.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #1 skrivet: 18 nov-14 kl 09:30 »
Risk finns ändå för att tomaterna inte blir sortsäkra då många sorter i sig är korsningar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #2 skrivet: 18 nov-14 kl 10:22 »
Kan så vara, men anledningen till att jag frågar är att jag fått möjlighet att köpa några frön av en lagringsbar tomat och jag skulle förstås gärna vilja att fortsätta odla den om utfallet är bra.

Vad jag undrade över är hur tomater normalt pollineras. Är det till största delen självpollinerande eller pollineras de av insekter som tar pollen från andra tomatindivider. OM de till största delen är självpollinerande borde man kunna räkna med att de lagringsbara i huvudsak ger frön till nya lagringsbara tomater. Säker kan man ju inte vara.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #3 skrivet: 18 nov-14 kl 11:08 »
Har inte helt koll på pollineringen, men det brukar räcka med att duscha plantorna så insekter är nog ingen nödvändighet men för att verkligen vara på den säkra sidan så är det bäst att odla den sorten du vill fortsätta med ensam i växthuset annars är nog risken väldigt stor att den korsar sig och sen har man ingen aning om vilka blandningar det blir.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #4 skrivet: 18 nov-14 kl 11:58 »
Risken för korpollinering av moderna tomatsorter är mycket liten, man kan också förhindra korspollinering med hjälp av en påse över

http://www.kokopelli-seed-foundation.com/tomatoes.html

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #5 skrivet: 18 nov-14 kl 21:43 »
Läs vad Johnny Andreasson skriver under om tomatfröodling i vår bok Fröodling. Se särskilt under rubriken Botanik och korsningsrisk.
http://froodling.se/pdf/tomat.pdf

Jag citerar den i sammanhanget mest centrala delen:
Citera
De ursprungliga tomaterna var till största delen korsbefruktande och det är först sedan de kom till Europa och spreds norrut, där lämpliga insekter saknas, som självbefrukningen blir dominerande. På de vanliga, flikbladiga tomatsorterna har pistillen tillbakabildats och omges av en tät kon av ståndare som befruktar märket på pistillen innan blomman öppnat sig. Korsningsrisken är mycket liten. Uppskattad till mellan  0,5-2 %.
Varianter med s.k. potatisblast, tillsammans med dubbelblommiga bifftomater och vinbärstomaten L. pimpinellifolium, har däremot en längre pistill med ett märke som kan sticka ut genom samlingen av ståndare och ökar därmed dramatiskt risken för korsbefruktningar. Siffror kring 5-10 % korsningsrisk anges och för vinbärstomaten betydligt högre än så.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #6 skrivet: 18 nov-14 kl 21:46 »
Risk finns ändå för att tomaterna inte blir sortsäkra då många sorter i sig är korsningar.
Hur menar du nu? Är det F1-sorter du tänker på? Då stämmer det. F1-sorter är inga riktiga sorter. De är förstagenerationskorsningen av två riktiga sorter (som brukar vara inavlade).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #7 skrivet: 19 nov-14 kl 08:24 »
Hybrider är inget för fröodlare. Tex gul squash F1 går inte ens att få grobara fröer ifrån.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #8 skrivet: 19 nov-14 kl 12:32 »
Ibland säger man att sorter är hybrider eller korsningar bara för att växtförädlaren har korsat sorter för att få fram en ny sort. Men i så fall är nästan alla sorter hybrider eftersom detta är ett mycket vanligt förfaringssättet vid växtförädling. Sen stabiliserar växtförädlaren sorten genom att fröföröka och selektera den ett antal generationer. Då blir den en riktig sort. Men F1-sorter är inte riktiga sorter.

För övrigt finns ingen uppgift om att Kanin-Evas lagringståliga tomater är en F1-sort. Eller är det nån som vet att såna tomater brukar vara F1? (Eller är det kanske nåt genmanipulerat?)

För övrigt tycker jag man får rätt bra lagringsförmåga genom att ta in gröna tomater på hösten och låta dem eftermogna i soliga fönster.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #9 skrivet: 19 nov-14 kl 13:05 »
Jag har för mig att det är en privatperson som skapat vintertomaten om det är den som avses.
Sorten är vad jag kan minnas fröstabil, om den är självbefruktande kommer jag inte ihåg så jag rekommenderar huva på blomklasarna för säkerhets skull.

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: Tomatfrö - risk för"blandraser"
« Svar #10 skrivet: 22 nov-14 kl 20:56 »
Om det är PRINCIPE BORGHESE som avses är den ingen F1 och det brukar gå bra att ta frö på den... Sår alltid några extra plantor ifall någon skulle visa sig vara avvikande.
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 3 användare
Sjul, skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser