Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs_krångel med kopplingen  (läst 3551 gånger)

chris

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Jordfräs_krångel med kopplingen
« skrivet: 24 maj-12 kl 15:14 »
Hej,
ett nödrop - har en väl fungerande gammal jordfräs Stiga 55 - som gjorde precis som den skulle ända tills förra veckan: nu plötsligen kan man inte koppla ut växlarna med kopplingshandtaget längre utan maskinen står på rotation så snart man lägger i en växel. Själva växellådan tycks vara OK, men som sagt, så sätter den igång hjulen/fräsrotationen i och med att man lägger i en växel.
Kan problemet ligga i att det är för lite olja i växelhuset? Och vad ska det vara för olja i så fall? Jag har tyvärr ingen manual till maskinen och kan inte hitta någon på näten heller.
Tacksam för all hjälp och tips.
Chris - i Hälsingland

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 18:42 »
Finns maskiner som har en typ centrifugalkoppling,aktiveras när man gasar. Typ trumma med bromsbelägg i,enkelt förklarat. Kan lossa fjädrar som låser trumman eller dylikt,bitar från beläggen kanske. Om din maskin har den typen vet jag inte.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 21:25 »
Det är inte bara vajern som gått av eller töjt sig? Om av så blir kopplingshandtaget sladdrigt, om töjd så är det bara att spänna upp den. Om du lägger i växel med handtaget indraget maximalt och sätter fräsen i backen, stannar rotationen då eller tuggar den likadant som om du låtit bli att röra handtaget?


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

chris

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 09:17 »
Hej Jens och Tännlappen...
det är ingen centrifugalkoppling så vitt jag kan förstå.

(Det är inte bara vajern som gått av eller töjt sig? Om av så blir kopplingshandtaget sladdrigt, om töjd så är det bara att spänna upp den. Om du lägger i växel med handtaget indraget maximalt och sätter fräsen i backen, stannar rotationen då eller tuggar den likadant som om du låtit bli att röra handtaget?
Vänligen
Jens)

Till Jens fråga: Ja, det är ingen skillnad vid ilagd växel om handtaget är indraget eller inte. Maskinen rullar igång direkt och tuggar på.
Problemet verkar vara snarare att kilremmen som driver maskinen är för hårt spänd från början - eftersom jag inte har någon bruksanvisning vet jag inte hur remspänningen ska vara. Men jag gissar mig till nu att det ska fungera på följande sätt:
1. ganska lös (slirande?) kilrem när fräsrotorn ska stå still.
2. ilagd växel -> fräsrotorn står fortfarande still, samma slirande kilremsspänning
3. kopplingshandtaget dras åt -> kilremmen spänns och rotorn kör igång.
Tänker jag rätt då? Eller ska kilremmen alltid vara spänd? Eller hur lös ska remmen vara? Den får ju inte gärna slira för mycket/länge så att den blir het?
Om jag tänker rätt då har maskinens remstyrning spontant förändrats (över natten) - kan ju vara hårdkörningen dagen innan som gjorde att justeringen för remspänningen har rubbats (jag kan dock inte se några lösa skruvar eller sånt).
Tacksam för goda råd
Chris

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #4 skrivet: 25 maj-12 kl 09:39 »
Om jordfräsen har remkoppling skall remmen vara helt lös när maskinen inte arbetar. Gissningsvis har remspänningsanordningen gått sönder eller kärvat fast.

chris

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #5 skrivet: 25 maj-12 kl 10:52 »
Om jordfräsen har remkoppling skall remmen vara helt lös när maskinen inte arbetar. Gissningsvis har remspänningsanordningen gått sönder eller kärvat fast.

OK! Då tänker jag rätt i alla fall. Få se hur jag kan justera spänningen - om jag inte lyckas återkommer jag med bild på anordningen.
Tack för tips - helgen är räddad!! Hurra
Chris

Gräsligt grön

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 12:46 »
Hej Chris
Jag har en gammal Gårlätt vilket är föregångaren till din maskin och jag hade samma problem så jag tog bort plåtkåpan
som täcker remskivorna(hjulen) och det lilla hjulet som spänner remmen när du tar i kopplingshandtaget.
Den har en skruv strlk 11.
Ta bort den och de brickor och eventuella distans då delar du på upphängningen av hjulet och där kan det samlas skit,rost och som
i mitt fall litet gruskorn som jag tog bort och gjorde rent hela anordningen.
Därefter smorde jag och kontrollerade funktionen som var perfekt som innan haveriet.

chris

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 14:53 »
Hej igen
tack för tipset, Gräsligt grönt! Ska göra rent överallt, skruven hade jag redan tagit bort en gång, men det var inte speciellt skräpigt runt den. Däremot var själva spännhjulet inrostat i sitt fäste; har smort upp det och det rullar fint nu. Men det tycktes inte vara problemet utan just nu tror jag mera på att få till kilremmensspänningen - slak i urkopplat läge och spänd när man trycker ner kopplingshandtaget, dvs spännhjulet drar åt kilremmen.

Är det någon som vet förresten hur mycket och vilken sorts olja det ska vara i växellådshuset? Det finns olja där, men jag kan inte känna nivån med lillfingret genom påfyllningshålet nu. Ska oljan gå upp till kanten där?
Hälsn.
Chris.... i sommarvärmen i Hälsingland - fick i alla fall ner all potatis i jorden innan fräsen började krångla...*L*
 

Hej Chris
Jag har en gammal Gårlätt vilket är föregångaren till din maskin och jag hade samma problem så jag tog bort plåtkåpan
som täcker remskivorna(hjulen) och det lilla hjulet som spänner remmen när du tar i kopplingshandtaget.
Den har en skruv strlk 11.
Ta bort den och de brickor och eventuella distans då delar du på upphängningen av hjulet och där kan det samlas skit,rost och som
i mitt fall litet gruskorn som jag tog bort och gjorde rent hela anordningen.
Därefter smorde jag och kontrollerade funktionen som var perfekt som innan haveriet.


Gräsligt grön

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 16:39 »
Hej igen
I boken står det att det ska vara SAE30 motorolja.
Som ska bytas efter 50 arbetstimmar eller varje år.

Tag bort bromssporren och luta maskinen bakåt så den vilar på hjulen och bromssporrhållaren.
Oljenivån skall då vara en aning under påfyllningshålet.
Vid byte lägges fräsen på sidan så oljan rinner ur påfyllningshålet.
Påfyll 0,5 lit Motorolja.

Varma hälsningar från en som rinner bort i värmen(men jag klagar inte)

Cocce

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #9 skrivet: 07 aug-18 kl 19:52 »
Hallå,
 @Gräsligt Grön:

Du har visst en GårLätt jordfräs (precis som jag). Vet du vilken rem som passar maskinen? Profil och längd?

Har precis renoverat en sliten sådan, men remmen saknas.
...C

Hej igen
I boken står det att det ska vara SAE30 motorolja.
Som ska bytas efter 50 arbetstimmar eller varje år.

Tag bort bromssporren och luta maskinen bakåt så den vilar på hjulen och bromssporrhållaren.
Oljenivån skall då vara en aning under påfyllningshålet.
Vid byte lägges fräsen på sidan så oljan rinner ur påfyllningshålet.
Påfyll 0,5 lit Motorolja.

Varma hälsningar från en som rinner bort i värmen(men jag klagar inte)


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #10 skrivet: 08 aug-18 kl 00:44 »
Om man tittar på Gräsligt grön's profil så ser man att hen inte har varit inloggad på forumet på 6 år. Så chansen att få svar därifrån är kanske inte så stor.

När det gäller Stiga och Gårlätt jordfräsar så verkar det som om de ofta har köpts in från olika underleverantörer men med namn och färgsättning efter vad som förväntas av respektive märke. Så olika modeller kan vara helt olika konstruktioner.  En del jordfräsar tycks vara av amerikansk konstruktion, andra är danska (på dem står ofta den danska tillverkarens namn, Andreas Petersen Højby ApS, på typskylten).

Så det kan vara bra med bilder på både hela maskinen och typskylten för identifiering. Någon kanske har en tekniskt sett likadan maskin men såld under ett helt annat märke.

Cocce

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Jordfräs_krångel med kopplingen
« Svar #11 skrivet: 08 aug-18 kl 17:55 »
Tack Torbjörn!

Såg också att Gräsligt Grön inte varit aktiv på länge så jag startade en ny tråd i frågan:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191691.0

Följer din rekommendation och lägger upp bild med lite mer info där.

...C


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser