Hej Jens och Tännlappen...
det är ingen centrifugalkoppling så vitt jag kan förstå.
(Det är inte bara vajern som gått av eller töjt sig? Om av så blir kopplingshandtaget sladdrigt, om töjd så är det bara att spänna upp den. Om du lägger i växel med handtaget indraget maximalt och sätter fräsen i backen, stannar rotationen då eller tuggar den likadant som om du låtit bli att röra handtaget?
Vänligen
Jens)
Till Jens fråga: Ja, det är ingen skillnad vid ilagd växel om handtaget är indraget eller inte. Maskinen rullar igång direkt och tuggar på.
Problemet verkar vara snarare att kilremmen som driver maskinen är för hårt spänd från början - eftersom jag inte har någon bruksanvisning vet jag inte hur remspänningen ska vara. Men jag gissar mig till nu att det ska fungera på följande sätt:
1. ganska lös (slirande?) kilrem när fräsrotorn ska stå still.
2. ilagd växel -> fräsrotorn står fortfarande still, samma slirande kilremsspänning
3. kopplingshandtaget dras åt -> kilremmen spänns och rotorn kör igång.
Tänker jag rätt då? Eller ska kilremmen alltid vara spänd? Eller hur lös ska remmen vara? Den får ju inte gärna slira för mycket/länge så att den blir het?
Om jag tänker rätt då har maskinens remstyrning spontant förändrats (över natten) - kan ju vara hårdkörningen dagen innan som gjorde att justeringen för remspänningen har rubbats (jag kan dock inte se några lösa skruvar eller sånt).
Tacksam för goda råd
Chris