Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller? Golv i får hus  (läst 2280 gånger)

knivbacken

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Vad gäller? Golv i får hus
« skrivet: 20 apr-14 kl 20:18 »
Hej!

Ny på denna kanonbra sida och tänkte ställa en fråga med risk för att verka total korkad.

Är inne på att skaffa mig ett antal getter framöver och hade tänkt ha dem i ett lider som skulle funka perfekt som bostad åt dem.
Går att komma in med liten traktor, ligger mot betesmarken, skulle ge dem en inomhus klimat som de gillar.

Problemet är att de har jordgolv. Hade en fundering på att grusa upp så länge, vilket det verkar som flera har/ haft om man tittar runt i olika trådar här. Men så tittade jag på jordbruksverkets hemsida och där står det att spaltgolv kommer att bli förbjudet om något år för får/ getter. Då lär det väl vara lika dant med bara ett grusat golv? Eller tänker jag fel

Rådvill
Knivbacka

Skogsola

  • Gäst
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 20:54 »
Ja du tänker fel. :) Grusgolv är utmärkt. Det kan med fördel strös lite halm på men om du utfodrar inomhus så kommer djuren att strö själva med foder.

knivbacken

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 04:47 »
Aah, vad bra! Ibland blir man glad över att inte vara så smart!

Är detta något som kan skilja mellan kommuner. Har för mig att jag har sett något sådant någon stans att bestämmelser om grus som golv kan skilja om det är ok på olika platser i landet. Eller är jag ute och cyklar igen.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #3 skrivet: 21 apr-14 kl 06:18 »
Djurskyddsmässigt kan inte kommunerna stifta egna lagar. Miljömässigt så kan de påstå att ett jordgolv ger kväveutsläpp om kor går där men knappast får eller getter.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 12:32 »
Det är länsstyrelsen som har hand om djurskyddsfrågor. Och kommunen sköter miljöområdet. För att röra till det lite extra.

Grusgolv låter inte så lyckat, inte om du tänker dig att få en hoper sten av olika storlekar som sätter sig på intressanta ställen i fastgödselspridaren...
Visst är det jobb att gjuta ett golv, men ett betonggolv är lätt att mocka oavsett om du kör med frontlastartraktor eller H1:an.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

knivbacken

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #5 skrivet: 21 apr-14 kl 19:13 »
Ok så länsstyrelsen eller kommunen skulle kunna ha en åsikt. Speciellt här som ligger nära ett naturskyddsområde, med en massa fåglar och annat. Jo, visst förstår jag att ett betonggolv är bättre på alla sätt, men det är ju det pengar och jobbet då.

Nå i kanske får börja fundera på den gamla ko ladugården istället, även om den känns lätt opraktisk och svår att få till på ett vettigt sätt.
Dessutom skall ju inte getter tycka att gamla ladugårdars klimat är en direkt hit.

Tack i varje fall för svaren

Knivbacka

Skogsola

  • Gäst
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #6 skrivet: 21 apr-14 kl 19:29 »
 Fåglarna i naturskyddsområdet bryr sig inte att skvatt om du ifall du har getter på ett jordgolv. Kommunen skulle kunna ha synpunkter om du bor vid Laholmsbukten eller någon annanstans där kväveutsläpp från jordbruket är ett problem. Mina kor hade jag i en ligghall med jordgolv strött med halm och spån. Eftersom djuren gick i lösdrift och hallen endast var som tillfälligt skydd så kunde kommunen grymta lite men inte göra något mer. Vet inte hur lönsamheten är i getbranchen men jag har en känsla av att det är svårt att räkna hem ett betonggolv om det inte redan råkar finnas.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad gäller? Golv i får hus
« Svar #7 skrivet: 22 apr-14 kl 06:39 »
För getternas del är ett dränerande grusgolv med halm ovanpå fullt tillräckligt. Har själv använt sådant golv. Dina getter kommer att stortrivas i ditt lider :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser