Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas från 12 v batteri?  (läst 10914 gånger)

eldummy

  • Gäst
3-fas från 12 v batteri?
« skrivet: 04 sep-07 kl 00:07 »
Jag vill driva en 3-fas växelströmsmotor med ett 12 v likströmsbatteri. Det verkar vara svårt/omöjligt att hitta en omformare, de flesta genererar 220 v växelström enfas.
Måste man då använda ytterligare ett steg, ansluta en frekvensomriktare (motorstyrning) efter omformaren?
Och dyrt blir det väl också?

Olsson

  • Inlägg: 38
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 07:53 »
Nja det fins ett sätt där man fasförskjuter två av faserna.

Teoretiskt så om man kopplar in den först fasen rakt på och sen från den går man med en kabel som är en viss längd till nästa och likadant till den sista.
En viss längd skulle vara våglängden /3
Men i detta fall skulle det bli väldigt långa kablar så det får lösas med spolar och kondensatorer
Och för att räkna ut kondensatorerna och spolarnas värde så får någon annan göra det för den kunskapen har jag inte.
Detta funkar bra när man har högre frekvenser som när det är radio vågor, för där blir det inte så långa kablar.

Mvh Olsson

Hasse

  • Gäst
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 22:02 »
Ja, våglängden vid 50Hz är 6 miljoner meter, så den lösningen blir otymplig.

Annars driver man rutinmässigt trefasmotorer med enfas-spänning. En lindning kopplas till fasen, den andra till nollan och den tredje till en kondensator som kopplas till fas eller nolla, beroende på vilken rotationsriktning man vill ha. Kondensatorns storlek beror på motorns storlek. Jag har använt kondensatorn från en tvättmaskinsmotor

Gör inte det här om du är det minsta osäker på din förmåga att hantera elström.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 22:16 »
Sättet att köra en 3 fas på en fas fungerar men man kan inte förvänta sig att uppnå den märkeffekt som är på motorn. Om du tänker köra 3 fas motor på batterier förmodar jag att det inte är en särskilt stor motor.
Sedan skall man inte förvänta sig att billiga omformare till 230V gör särskilt fin sinusvåg. Detta kommer försämra kondensatorlösningen ännu mer.

Är man lite händig med elektronik så kan man göra någon typ av 3 fas direkt av 12Volten. Sätt sedan på 3 transformatorer 230/12V och vänd dem baklänges.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-07 kl 12:58 »

 Enklast är att ta ett trefas växelströmsbatteri på 440 volt,då kan man köra stora elmotorer.Men har man ett 12 volts batteri så är det lättast och billigast att köra en likströmsmotor på 12 volt,och den fungerar betydligt bättre.Men är det ett kul expriment och en uppfinning,då så är det en annan femma.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

roger

  • Inlägg: 69
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-07 kl 20:25 »
Det beror helt på vilken effekt motorn har.. victron energy har 3-fas från 12v men dessa är ganska dyra.. man måste köpa 3st enheter och koppla ihop dessa för att få ut 3-fas.. annars tror jag att den bästa lösning är som du skrev tidigare att skaffa en 12v till 230V sedan en frekvens omriktare.. dessa kan man ibland hitta på blocket, tradera osv till bra pris... men som sagt bero helt på effekten på motorn.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 21:25 »

 Enklast är att ta ett trefas växelströmsbatteri på 440 volt,då kan man köra stora elmotorer.Men har man ett 12 volts batteri så är det lättast och billigast att köra en likströmsmotor på 12 volt,och den fungerar betydligt bättre.Men är det ett kul expriment och en uppfinning,då så är det en annan femma.

Var köper man såna växelströmsbatterier? Det verkar smidigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-07 kl 11:09 »
Trefas växelriktare. Det kostar att ligga på topp.  :D

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:3-fas från 12 v batteri?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-07 kl 11:42 »

Annars driver man rutinmässigt trefasmotorer med enfas-spänning. En lindning kopplas till fasen, den andra till nollan och den tredje till en kondensator som kopplas till fas eller nolla, beroende på vilken rotationsriktning man vill ha. Kondensatorns storlek beror på motorns storlek. Jag har använt kondensatorn från en tvättmaskinsmotor

Gör inte det här om du är det minsta osäker på din förmåga att hantera elström.

Håller helt med: Går det inte att byta motor så släng på en konding! Startmomentet blir lägre/dåligt, men jag tror att det delvis beror på hur stor konding man slänger på....

Hade lite problem med skruven till pelletsbrännaren (1~med startkondensator), den orkade inte dra igång när bingen var full och det löste jag med att byta konding från 16 mikroFarad till 25 mikroFarad. Den brummar, tar mer ström och går lite varm, men den går så korta stunder att det går att bortse från. Startmomentet är helt lysande nu! ;D

Både brännare (Janfire Flex A), skruv, pumpar och shuntautomatik drivs via växelriktare vid fasbortfall. Det är en gammal UPS från en serverhall.
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare (1 dolda)
bullerbyns, Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser