Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Sättlök!  (läst 6743 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Odla Sättlök!
« skrivet: 08 jan-09 kl 10:16 »
Hur odlar man sin egen sättlök från frö på bästa och enklaste sätt?
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla Sättlök!
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 11:55 »
Vår fröodlingsmoderator, Anders Skarslind, har skrivit en artikel på ämnet som finns på hans hemsida.

Fröodling.se/Lök

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla Sättlök!
« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 12:08 »
Vår fröodlingsmoderator, Anders Skarslind, har skrivit en artikel på ämnet som finns på hans hemsida.

Fröodling.se/Lök


Det verkar som jag inte beskriver själva sättlöksodlingen där. (Ska uppdatera lökkapitlet när jag hinner.) I Lindbloms katalog finns en del upplysningar:
"Vid sådd för sättlöksproduktion så ca 300-400 frön/strm (bred bill)."
"Såtid: ... vid sättlöksproduktion under hela maj."

Så alltså tätt, brett och relativt sent. Jorden bör vara väldränerad, relativt ogräsfri och överhuvudtaget i relativt bra skick. Sikta på avmognad i augusti. Storleken bör nog vara som de sättlökar man köper. Lite mindre kan nog funka också. Man kan få problem med stocklöpare med hemodlad sättlök. Det finns olika uppgifter om värmebehandling för att undvika detta. Jag har hållit på för lite egen sättlöksodling för att ha bra grepp om detta. Betrakta egen sättlöksodling som en experimentell verksamhet till att börja med.

Vid fröodling blir det en treårig cykel om man odlar sättlök: 1. sättlök - 2. lök - 3. frö - 1. sättlök - osv. Detta är troligen det som fungerar bäst i mellersta Sverige. (Harald och Sonja Speer använder denna metod framgångsrikt i Sörmland.) I södra Sverige kan man även odla tvåårigt, och odla lök direkt från frö: 1. lök - 2. frö - 1. lök - osv.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Odla Sättlök!
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 15:22 »
Det är ju just det här att man ska avbryta tillväxten på den lilla icke avmognade löken och samtidigt få en lagringsbar lök till nästa år
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla Sättlök!
« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 15:54 »
Det är ju just det här att man ska avbryta tillväxten på den lilla icke avmognade löken och samtidigt få en lagringsbar lök till nästa år

Det underlättas av tät plantering. Det är även bra med torrt väder. Odla dem gärna på list.

Lösningarna lär variera beroende på skala. I den lilla till måttligt stora skalan är det lättare att skörda dem gröna och lägga dem på varm, torr, solig plats för avmognad. Blasta inte av innan blasten är helt intorkad. Putsa inte rötter. Då får du bättre avmognad och lagringsförmåga. En lite extremare variant är att vid regnigt väder sätta upp regnskydd över dem, av plast eller glas, men med luftning på sidorna. Har inte testat, men kan kanske funka. Eller odla i stora krukor som kan tas in under tak vid regnigt väder. Jag har fått hyfsad sättlök i grunda lådor på balkong.

Harald Speer framhöll för mig att de mådde bra av kompost. Förmodligen för att få bättre kvalitet. Men det ska nog inte vara stora mängder, och väl avmognad kompost förstås.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser