Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd till en nybliven förtsavalpsägare  (läst 5400 gånger)

Saffran

  • Inlägg: 38
Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« skrivet: 07 maj-10 kl 22:00 »
Nu söker jag råd & stöd av er kloka hundägare!

Jag & min sambo hämtade hem vår jämthundstik för 3 veckor sedan, hon är således 11 veckor gammal... Det här är min allra första hund så ha överseende med att frågorna är därefter. Min ambition är att fostra och ta hand om henne så bra det bara går för att vi så småningom ska bli goda jaktkompisar.

Min första fråga gäller rumsrenhet:

Jag tar ut henne direkt efter mat, sömn, lek & därimellan också. Efter sömn är hon klockren! Efter mat kan hon dröja på sig & även kissa inne när man väl kommit in, även om hon kissat ute 1-2 ggr. Hon är oftast så snabb att jag inte hinner med då. Idag hände en sak (har hänt förr också) som vi är fundersamma över...

Hon hade varit ute och kissat 2 ggr efter middagen. Ändå kissade hon 3 (!) ggr på tidningspappret i hallen. Väl ute igen ville hon bara leka, men sen kissade hon faktiskt igen + bajsade :) Så jag antar att hon verkligen var nödig. Men till saken hör att det bara kom lite varje gång hon gjorde det inne. Hon var ganska "dampig" också och sprang omkring som en tok... En kort stund var hon "instängd" i hallen (på andra sidan en grind när jag stod på andra sidan) och tanken väcktes på att om hon kanske "protestpinkar" för att hon inte kom åt att bita och busa med mig. Men kan valpar verkligen fungera så??!

Sen var vi iväg till mina föräldrar och då började hon med att kissa 2 ggr där också. Det kan jag i och för sig förstå eftersom hon bara varit där ett fåtal gånger... Blev lite orolig för urinvägsinfektion, men tror mer på att hon är så ung att hon inte lärt sig hur det känns när man kissar ordentligt?!

Nästa fråga gäller inkallning:

I början följde hon mig överallt, och gör så fortfarande om vi är på nya ställen. Hemma på gården är jag väldigt ointressant. Godis lockar henne inte utomhus (använder det dock inne  till kontaktövningar = funkar jättebra!!)

Leksaker fungerar inte heller så bra. Om det passar så kommer hon. Passar det inte (typ hittar hästskit) så kommer hon inte!!! Har införskaffat en spårlina (ska ju använda det i jakten sen…) som jag har hört att vissa tränar med. Nu är hon ju väääldigt ung och jag kanske går händelserna i förväg. Jag har anmält mig till en valpkurs och tror att det kan vara jättebra för mig att lära mig en massa saker, men det skulle vara kul att höra från er vad ni tycker.

Tack på förhand!!
 

*Maria*

bea

  • Inlägg: 790
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #1 skrivet: 07 maj-10 kl 22:09 »
När det gäller kissandet så hade jag nog kollat urinvägsinfektion....är ju inte direkt ovanligt!
Räkna hur många ggr hon kissar per dag och om möjligt jämför med någon annan i kullen lr uppfödaren :)
Vad gäller inkallning....vet jag inte så mycket om rasen att jag känner att jag vill yttra mig.
Våran yngsta hund här hemma är en golden tik på 6 månader och hon har inte heller brytt sig så mycket om hon håller sig nära oss, medans min ena blandis e hack i häl vid promenader.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #2 skrivet: 07 maj-10 kl 22:11 »
en bra övning för att lära hunden att hålla kontakt med dig är att gå med hunden lös.. när den sticker iväg för långt ifrån dig så sätt dig på huk bakom ett träd... när hunden märker att du är borta springer den tillbaka och då ger du den beröm...
likaså om hunden vägrar komma på inkallning..skrik inte KOM HIT med bestämd röst.. du ska vara rolig att komma till.. skäll inte på hunden om den sprungit iväg och du får tag på den..då minns den dig som nåt obehagligt..
du är ledaren du ska vara kul att vara med.. koppla inte hunden det första du gör när den kommer på inkallning utan busa lite med den..annars förknippar hunden att komma till dig=slut på det roliga...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #3 skrivet: 07 maj-10 kl 22:17 »
ska du lära hunden att gå spår så kan du öva med att lägga godsaker i trädgården..enkla spår..

du kan gå med hunden och släppa en handske på promenaden...visa den andra och säja åt hunden att leta..i början får du göra det lätt och ge mycket beröm när hunden hittar handsken...

 jag brukade göra små övningar hjärngympa oxå..lägga godis under upp å ner på vända krukor,glas mm eller inuti toarullar.

Fjäderfän och kaniner

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 22:21 »
Jan Fennel heter en kvinna i England. Hon skriver böcker om hur man lär gamla hundar sitta, och valpar och allt möjligt. Lärde mig mycket TROTS att jag haft med hundar att göra allrtid. Inget våld,allt förklaras, tydlig, begriplig och varm. Gör dig till ledare och hunden trygg. Lycka till med valpen. :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

  • Inlägg: 13760
    • Medelpad
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 22:23 »
en bra övning för att lära hunden att hålla kontakt med dig är att gå med hunden lös.. när den sticker iväg för långt ifrån dig så sätt dig på huk bakom ett träd... när hunden märker att du är borta springer den tillbaka och då ger du den beröm...
Ännu bättre är det om du gömmer dig vänd bort från hunden och håller för ansiktet, ofta tycker hunden att den har kommit tillräckligt nära bara den har fått ögonkontakt med dig.

likaså om hunden vägrar komma på inkallning..skrik inte KOM HIT med bestämd röst.. du ska vara rolig att komma till.. skäll inte på hunden om den sprungit iväg och du får tag på den..då minns den dig som nåt obehagligt..
du är ledaren du ska vara kul att vara med.. koppla inte hunden det första du gör när den kommer på inkallning utan busa lite med den..annars förknippar hunden att komma till dig=slut på det roliga...
Ett bra knep är att först väcka hundens uppmärksamhet och sen springa bort från hunden samtidigt som man spelar pajas, då blir man intressant :)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 22:27 »
Hon kanske inte hinne kissa klart för det är så mycket roligt hon måste se/uppleva? Prova att ha koppel på henne när det ska kissas, så att hon varvar ner och inte hittar på annat.. o tänk på att det är en liten glad skit du har i snöret, det kan ta tid att varva ner..  ;)
Sen behöver jag inte säga så mycket om lära hunden lyssna/komma/följa/ hålla koll på dej, för det förklarade Grimbart så bra! Sätt dig på huk o gräv lite/pilla på marken, då blir hon nyfiken = matte är en kul typ som hittar på skoj saker - jag följer med henne!

Existens?

  • Gäst
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #7 skrivet: 08 maj-10 kl 07:00 »
Jag tycker du var inne på det lite själv...du går händelserna i förväg..

Valpen är 11 veckor..det är 8 veckor sen den första gången öppnade ögonen och såg världen.  Jag tycker man kan få låta valpen vara valp ett tag, om det inte tar sig rent odrägliga uttryck.
Du kommer att hinna lära henne inkallning och allt annat som hon behöver kunna, det är inte försent i morgon, eller nästa vecka , eller nästa månad.
Rumsrenheten som många tycker känns som det allra största bekymret, ser jag snarare som det minsta, den kommer, var så säker. Än är hon så liten så hon inte riktigt kan ha koll på vad hon gör, eller var.  En sak du kan kolla är ju om hon har fri tillgång till vatten, dricker hon ofta bara för att det är kul? En del valpar tycker det är roligt att bara springa och dricka fast dom inte behöver..med efterföljande pölar som på beställning. Då kan man ta bort vattnet ett tag, bara ge när hon behöver, t.ex efter mat.
Sen får hon fri tillgång igen om några veckor.

Använd den här första viktiga tiden till att skapa kontakt och trygghet. Lek gärna, det har du nytta av sen, ser hon dig som rolig så blir allt så mycket lättare senare.
Man har ofta jättehöga ambitioner när man får sin första valp, och det är inget fel i det, men man måste förstå att det är en väldigt liten och ung individ ännu, dess liv går mest ut på att upptäcka allt nytt, leka, busa och sova.

Jag vågar lova att du kommer att få en jättefin vän som gör allt du önskar. Men låt det ta den tid som behövs.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #8 skrivet: 08 maj-10 kl 07:57 »
Det är absolut inte fel att jobba med inkallningar och enklare övningar redan när valpen är liten, det lär den att det är kul att samarbeta. Men man måste förstå att valpen inte orkar koncentrera sig särskilt länge, och att det ibland blir helt fel. Då ska man inte skälla på den, i inlärningssituationer ska man helst aldrig säga nej. När det blir fel väljer man i stället att koppla upp hunden lugnt, om den är trött, eller så bara avleder man och gör om övningen, om hunden är pigg på att fortsätta.

Tänk på att med en aktiv hund så är det viktigt att träna på att vara passiv, att ligga still och göra ingenting och att inte gå upp i varv så fort det händer något. Det missade jag med min första valp, jag var jätteambitiös, hunden kunde säkert 10 kommandon när den var 15 veckor, men den hade väldigt svårt för att göra ingenting. När jag väl kom på det var hunden säkert 6 månader, och nu, när den är 7 år, kämpar jag fortfarande med att träna avslappning så ofta som möjligt.

När ni är ute och leker/går, och hunden busat av sig det värsta, men innan den blir riktigt trött, så koppla den och sätt dig på en bänk/sten och bara vänta tills att hunden självmant sätter eller lägger sig intill dig. Klia den då lugnt, så länge den är lugn, om den börjar hetsa upp sig så ignorerar du igen tills den är lugn.

Öva gärna att sitta och vänta på ett varsågod innan den får mat, eller får gå ut genom en dörr eller grind, eller innan den får hämta favoritleksaken som du lagt någon meter bort. I början är det riktigt korta stunder som gäller, kanske 2-5 sekunder, sedan gradvis längre, när den är vuxen kan den gärna klara 4-5 minuter. När den fattat att den ska vänta på varsågod från dig, lägg gärna till att den ska titta upp på dig för att få sitt varsågod, det brukar den göra automatiskt, var då snabb med att belöna, då kommer den snart att fatta att ögonkontakt är förutsättningen för att något kul ska hända. Och då har du lagt grunden för all fortsatt träning, oavsett vad du vill träna med hunden.

Tänk på att valpar oftast inte vet sina begränsningar, de anstränger sig både fysiskt och psykiskt mer än vad som är bra för dem, så avbryt aktiviteter innan den blir trött, och se till att den vilar i fred så mycket som möjligt.

Du har ju en ganska stor ras, för att den ska hålla länge är det viktigt att den inte överanstränger leder och senor när den är ung. Bara riktigt korta promenader, och inte alltför häftiga ruscher, framför allt inte med snabba vändningar och stopp, som det tex blir om man kastar boll, förrän hunden är minst 10-12 månader. Lite kul får den såklart ha, men om du begränsar den så har du igen det i framtiden, risken för dåliga höfter osv minskar betydligt. Valpar ska enligt min och  de flesta veterinärers åsikt hållas ganska smala, den gamla åsikten att valpar ska ha lite valpfett är föråldrad. Det sliter oerhört på deras växande leder att väga ett eller ett par kilo för mycket. Självklart ska de ha mat så att de mår bra och växer, men håll igen på feta matrester och godis, valpen mår bäst av att ligga i nederdelen av normalviktsspannet för rasen och dess ålder.

Jag skulle inte vara bekymrad över att valpen inte kan hålla sig ännu, den lär sig snabbt. När den är borta, eller när den är upphetsad, sker det lätt olyckor, även när den är 4-5 månader. 8-10 kissomgångar per dag är inte ovanligt. Men börjar den småskvätta ofta, eller se ut att ha ont när den kissar så är det vet som gäller, då kan den behöva medicin mot urinvägsinfektion.

Lycka till, det finns inget härligare än de första månaderna med en ny valp, jobbigt men underbart...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #9 skrivet: 08 maj-10 kl 08:05 »
en annan sak som är viktig är att dina vänner ignorerar hunden när de kommer på besök.  dvs att de väntar en stund innan de söker kontakt med hunden.. på så vis får du en lugnare hund.
  mina polare gjorde precis tvärtom..de tjoade och stojade och klappade min hund när han kom hoppandes.. vilket i sin tur ledde till att han förknippade alla möten med människor som nåt jättekul och att det var okej att hoppa på folk.. när det sen kom folk som inte hälsade på honom satt han och ylade och skällde för att få kontakt...

Dina vänner uppfostrar din hund mer än du tror..både bra och dåligt...
Fjäderfän och kaniner

Saffran

  • Inlägg: 38
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #10 skrivet: 08 maj-10 kl 10:13 »
Oj vilka fina svar - jag bli lite rörd att ni tar er tid att skriva :-[

Då ska jag inte oroa mig för rumsrenheten (det gör jag inte egentligen, men blev lite konfunderad igår). Jag har jättefin kontakt med hennes upfödare o:), så jag ska ringa henne och höra/jämföra. Jag tror inte hon har en urinvägsinfektion, men ska vara extra uppmärksam på om hon börjar skvätta mer eller har ont. Jag tycker att jag är ganska lyhörd och om det inte verkar stå rätt till så ringer jag så klart till veterinären...

Tack för alla fina tips om inkallning! Jag tar till mig och ska anpassa efter henne och hur hon fungerar...

Som sagt - hon är ju bara en valp och kan vara riktigt dampig!! Har även pratat med uppfödaren om detta och Jämtar ska tydligen vara det ibland :P Heeelt normalt, men det betyder ju nte att man inte blir frustrerad ibland, hi hi!!

Jag har börjat med kontaktövningar och det funkar jättebra inne där det inte finns så mycket som distraherar. Ska börja ute också med lite fler störningsmoment... Hon är jätteduktig vid matdags. Sitter ner och tittar mig i ögonen tills jag säger "varsågod" Samma när vi ska ut genom dörren. Nästan att hon kan låta en godis (mat) ligga på tassen tills hon får lov att ta den ;D

Som någon skrev - jag försöker att träna henne på att vi ska ta det så lugnt som möjligt när vi är inne. Ibland fungerar det jättebra - andra gånger sämre. Jag har kommit på mig själv att vara ute med henne ganska mycket för att hon ska vara lugnare inne. Men jag vill som sagt inte motionera henne för mycket så jag får nog träna mer på att hon ska kunna slappna av/leka själv inomhus...

Som sagt - det är ju min första hund och allt jag gör är ju av välmening, men det är så mycket som är nytt för mig ;) Jag måste väl tillägga att jag är lite perfektionisk och det får jag vacker lägga på hyllan nu :-[ Det är ju ingen panik om hon lever rövare och det går åt någon sko eller så...  Hon bli ju stor och kommer inte att ha behovet av att tugga på möbler och saker hur länge som helst + att hon växer rent fysiskt och kan hålla sig längre osv. Men det betyder ju inte att jag inte säger åt henne när hon blir för våldsam - och hon är tuff vill jag lova ;)

Nåja, jag ser mycket fram emot valpkursen, både för mig & henne!!

*Maria*

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #11 skrivet: 08 maj-10 kl 11:29 »
Om du någon gång tuycker att hon är lite väl dryg - fråga dig varför - för det finns alltid en anledning till att djuren gör det de gör.
Tänk på att hon är en liten fjant, att göra tålamodsövningar - godis på tassen fyller ingen som helst funktion - hon förstår inte VARFÖR hon ska göra det/vänta. Skit i sånt trams och gör/kontrollera att HON håller koloo på dej. Kolla i ögonvrån hur lång tid det tar innan hon kollar vart du är på väh, och når hon sprungit förbi dej, så vänder du, och kollar hur lång tid det tar innan hon kollar igen. DÅ får du en uppmärksam hund som håller koll på dej. Det är hennes jobb att kolla dej, inte ditt att skrika när hon är för långt bort.
Jag väljer att ha en hund som inomhus INTE leker.. tuggar på ben, javisst, men inte leker, vare sig med mej eller "leksaker". Jag köper/fixar alltså inte sådana grejer, men ser däremot till att det ( speciellt under valp/unghundstiden ) finns något lagom hårt att tugga på, ben.
Att du är perfektionist och vill ha väldens bästa hund är väl skitbra! MEN hon är bara en liten skit, så trötta inte ut henne med en massa svåra grejer som hennes lilla hjärna inte förstår. Njut av babytiden, alltför snart har du en hund som kommer att kräva mer av dej..

Och det där med att det skulle gå åt en sko.. det är precis som när man har små barn, man får "barnsäkra" hemmet för en tid. Inga saker som hunden får bita i får vara där hunden kommer åt, bara saker som hunden FÅR bita i. Det underlättar så otroligt. Behovet att tugga/gnaga finns hela hundens liv, så det slipper du inte undan, däremot så lär sig hunden att inte tugga på soffa/matta/skor osv om den har trevligare/smakligare alternativ att knapra på.
Att hon är tuff - jodå, tänk att hon själv ska springa i skogen o söka reda på den där förbannat stora älgen.. det krävs en del mod för sånt..

Saffran

  • Inlägg: 38
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #12 skrivet: 08 maj-10 kl 14:40 »
Att hon ibland är lite "dampig" som jag kallar det trodde jag berodde på just at hon är valp... Som jag ser det vill hon till varje pris leka när jag uppfattar henne som jobbig. Dvs. ligger ner på golver, glatt viftande svans och skäller uppmanande på mig + ser alla saker som möjliga att busa med, även mina fötter som rör sig när jag går omkring ;) Men då jag ska agera som hennes ledare kan jag ju inte göra som hon vill hela tiden - tvärtom. Om jag inte vill leka just då så är det så... Jag brukar försöka ge henne något att tugga på alt. leksak. Men jag håller med om att inte leka för mycket inomhus för jag vill att hon ska lära sig att vi tar det lungt inne.

Kontaktövningsr trodde jag var minst lika viktigt som inkallningsövningar? Dvs. att hon lär sig att ta ögonkontakt med mig och "fråga" om lov innan hon gör vissa saker, t ex när vi ska gå ut genom dörren (säkerhetsgrej = att inte rusa ut på gatan & bli påkörd...) När vi är ute och  går & hon plötsligt sätter sig brukar jag vänta tills hon söker min blick och då med kroppsspråk och glad röst säga "kom" och så går vi vidare...

Jag trodde nog att valptiden var det jobbigaste??! Att det man lägger till grund nu har man tillbaka när hon blir stor... Men om den jobbiga tiden börjar när hon växer upp blir jag lite orolig :o

Men det finns ju olika uppfattningar om allt och jag tar tacksamt emot nya ideér...
« Senast ändrad: 08 maj-10 kl 14:56 av Saffran »
*Maria*

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #13 skrivet: 08 maj-10 kl 18:45 »
Nädå, det blir bättre..   ;D  men tuggbehovet har hon kvar. Huvudsaken är ju att du ger henne något som är bättre/tillåtet att tugga på.
Precis, du bestämmer om ni ska leka tillsammans, annars får hon hitta på något själv, därför tillåtna bitsaker inom synhåll. Jämt.
När jag säger kontaktövningar menar jag inte ögonkontakt, för jag har annat för mej än att glo på min hund. Jag menar att HUNDEN skall hålla koll på mej. Det är hennes uppgift att kolla var flocken är.

Du är en jättebra hundägare: du funderar, frågar och ställer följdfrågor. Detta kan inte bli annat än bra!  ;D

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #14 skrivet: 08 maj-10 kl 19:47 »
Hej!

Om urinvägsinflammation är uteslutat skulle jag nog ändra tider när jag gar ut med hunden. Väntar ett tag efter maten innan du gar ut. Ha is i magen och iaktar henne om hon börja later eller vandra fram och tillbaka. Släpp ut henne da och beröm henne. Är du för sen och hon kissar i huset försök avbryta henne med lockande och släpp ut henne.

Vi har haft olika hundraser och jag har inte tränad rumsrenhet eller inkallning med godis överhuvudtaget.
Tvärtom har jag ropad pa hunden när den var pa väg till mig och har förstärkt momenten och blir jätteglad och busa och leka när hunden kommer. Var en fjant för valpen! Som det har sagts tidigare ska det vara ett nöje för hunden att kommer till dig, du ska vara det roligaste soms finns.
Och ja, tycker ocksa det bra att ha hunden lös sa hon vill vara med dig i nya omgivningar. Blir inte lätt med hundar med stor självförtroende - du kanske gömmer dig för 10 minuter och det är en lang tid att vänta ;-)

Hundar som är äldre och kommer när de tycker de har lust har jag jagat bort fran mig och flocken. Vill de inte vara med oss pa mina villkor ska de vara ensam och hittar en annan flock. Brukar funka utmärkt och hunden blir jätteglad när den är välkommen igen. Adaption av methoden för jakthund blir intressant. Kompisarnas jämtar släps aldrig lösa - de försvinner bara och jagar ;-)

Viktig är nog för dig att hittar balansen mellan att inte kräver för mycket fran bäbisen ochinte later henne fa övertag. Valpkurs är bra, tränar lite hyfs och socialliv med andra hundar och man ser man är inte ensam med sina bekymmer.


Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Saffran

  • Inlägg: 38
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #15 skrivet: 09 maj-10 kl 12:03 »
Tack! Jo, jag försöker verkligen suga åt mig av alla råd jag får, men inser också att alla hundar inte fungerar lika så det gäller att anpassa efter omständigheterna.

Jag ska prova att vänta med att ta ut henne efter maten, har faktiskt funderat på det! Första veckan var det bråttom ut, men det är ju klart - 3 veckor gör väl sitt och nu är det inte så akut längre...
*Maria*

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #16 skrivet: 09 maj-10 kl 14:37 »
 Du har redan fått en massa bra råd...
 Så länge saker och ting sker på lek och valpen själv får fundera ut vad den ska göra och belönas ordentligt när den gör rätt så kan man lära en helt liten valp ganska mycket bla de kontaktövningar du redan börjat med :)
 Jag tycker dom gör en värdefull och intressant i valpens ögon och den tar därmed kontakt med en och håller reda på var man är, det innebär ju inte att man behöver glo på sin hund hela tiden, det har i alla fall aldrig hänt med någon av våra valpar...
 Men angående hundens storlek och ev motion så tror jag du ska höra med uppfödaren. Jag upplever att man "gör" på annorlunda sätt med jakthundar/ (som förhoppningsvis är friska raser) än vad man kanske gör med "andra" raser :-\
 En jakthund som är ett år är ofta redan i ganska full gång in skogen och ska med åren bli en "Elitidrottsman" och jag undrar hur lungkapacitet och muskler utvecklas om man skonar den från i princip all motion i ung ålder? Våra stövare har systematiskt byggt upp konditionen redan i ung ålder och ändå levt, jagat och varit friska upp i hög ålder (13-15 år är inte ovanligt för en stövare som jagat hela sitt liv och hållts i trim tycker jag att jag märker runt omkring mig), men det kan ju vara annat med älghundsraserna?
                                                           Mvh
                                                    Charlotte
                                                             
                                                       
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #17 skrivet: 10 maj-10 kl 20:18 »
En del valpar "artighetskissar" när någon peron kommer i närheten. Likaså om man kräver något som är jobbigt, eller de blir lite rädda.
Jag glömmer aldrig när vi var på födelsedagskalas med min dotters första hund. Det var en valp på 3-4 månader som hade hyfsad blåskontroll. Valpen kissade inne, jag skickade ut ungen för att rasta valpen. Hon kommer in, valpen kissar inne efter ett litet tag. Skäll på ungen och ut och rasta din valp. Tillslut hade valpen kissat inne 7 gånger :) :)
Då kom jag på det: Det hade kommit 7 personer sedan vi kom dit! Hon hade artighetskissat för varje ny person som kom in i huset ;D ;D Bara en liten skvätt för att tala om att "här är jag, jag är en väääldigt liten valp, som man ska vara snäll mot. Lukta på mitt kiss så får du se!"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pelargon

  • Inlägg: 53
    • Närke
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #18 skrivet: 11 maj-10 kl 18:02 »
Om du kan så är det bra att kunna gå en valpkurs på brukshundsklubben. När det nu är första hunden.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #19 skrivet: 11 maj-10 kl 18:13 »
Om du kan så är det bra att kunna gå en valpkurs på brukshundsklubben. När det nu är första hunden.

Ett jättebra råd! Och man träffar andra valpägare på en valpkurs och kan utbyta erfarenheter! (Och ibland se hur man INTE ska göra... ;) )
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Hylletorp

  • Inlägg: 101
    • Närke
    • Hylletorp gård
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #20 skrivet: 13 maj-10 kl 15:19 »
Det är väldigt viktigt att lära hunden att kom verkligen är kom. Valpar håller sig nästan alltid runt ens ben de första två veckorna i nya hemmet. Men snart som du oxå skriver börjar den känna sig säkrare och börjar ta sig friheten. Bor man så man kan ha valpen lös ska man ha det så mycket som möjligt. Det är då man bygger upp en bra samspel mellan dig och hunden. Ta för vana att det är du som bestämmer vart ni ska gå. Går hunden åt höger så går du åt vänster osv. På så sätt lär sig hunden att ha ett litet öga på dig när ni är ute. Matte kan ju försvinna.
När du tränar in inkallningsordet (Kom, Hit eller något annat ord) så ska du göra det första ggr när valpen inte gör något annat och har fokus på dig. Tex vinne i köket där hunden är trygg och säker. Det ska inte finnas något som stör. När valpen vet vad ordet betyder och kommer med stor glädje farande till dig så gör du det svårare och kallar in den ute och sedan ännu svårare när den har något roligt för sig. Äter bajs eller gräver i jorden. Det är nu som du oxå måste lägga in krav. Valpen har ett försök att komma annars går man dit och berättar för valpen att man måste komma. Sen måste man snabbt förflytta sig bakåt och göra en ny inkallning (behövs bara någon meter) och belöna rikligt. Det ska inte finnas något obehag kvar hos valpen. Det som är viktigt är att man är noga med att hunden är säker innan man flyttar till nästa svårighet.
 
Det många gör fel är att man tror att inkallningen behöver vara något roligt. Det är den tills något ännu roligare dyker upp... För mina hundar är inkallningen inte något som de kan välja det är ett krav som man följer hur roligt de än har (eller tänker ha).



 
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Saffran

  • Inlägg: 38
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #21 skrivet: 14 maj-10 kl 08:08 »
Nu har jag varit på första träffen på valpkursen! Utan hund denna gång... Det ska verkligen bli jättekul att köra igång och jag tror verkligen att det är A och O för mig som är så nybliven hundägare + att jag ska använda henne i jakten.

Hennes rumsrenhet går framåt med stormsteg ;D Ibland blir hon lite skvättig, men jag har kommit fram till att det händer när hon vill ha uppmärksamhet/är trotsig. Vet inte om små valpar kan trotsa men... Problemet är inte så stort i alla fall och jag är säker på att det går över! Hon är ju inte ens 12 veckor. Intruktören på valpkursenhar erfarenhet av jakthundar så det känns bra att fråga någon som kan om allt från inkallning till hur mkt just den här rasen ska motioneras som valp osv.

Tack alla för era svar!!
*Maria*

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #22 skrivet: 15 maj-10 kl 13:50 »
Nää, hundar över huvudtaget kan inte "trotsa"..
och valpar som barn ska inte "motioneras", de ska röra på sig givetvis, men inte "motioneras"..
Allt beror på vad vi har för innehåll i ordet.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #23 skrivet: 15 maj-10 kl 21:15 »
Skogspromenader där valpen kan rasa av sig är jättebra för små Jämthundar som ska jaga älg senare. Skogsvana kan inte överskattas anser jag. Att sitta på en stubbe kanske ha lite fika med sig medans valpen får kika sig runt lite grann är bra träning för kommande tid.
Sen får man nog inse att en jämthund är lite att bita i sen när det gäller inkallning och dylikt. Medans de är valpar brukar de gå bra men sen när de växer upp och kommer i 1 års åldern kan de bli temporärt "döva".
Viltspår är jättebra att sysselsätta sin valp med redan i späd ålder men då med en varmkorv i ändan på spåret. Viltspår är ju en jättebra grej för en jakthund att kunna vid ev. eftersök. Det har även en lugnade inverkan på stissiga unghundar.
Skicka mig gärna ett PM om du vill veta mer.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #24 skrivet: 15 maj-10 kl 22:57 »
hade jag haft en jämthund så hade jag tränat den på att ställa grävling... då kan man få många jakttillfällen utöver älgjakten som inte är så lång...
Fjäderfän och kaniner

Pelargon

  • Inlägg: 53
    • Närke
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #25 skrivet: 16 maj-10 kl 12:54 »
Jag har haft en jämt-laika, och han var duktig i att söka av området och sedan kom han snart tillbaka när min man var med på älgjakten.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Saffran

  • Inlägg: 38
SV: Råd till en nybliven förtsavalpsägare
« Svar #26 skrivet: 20 maj-10 kl 07:56 »
Tack Helle-Mari, det ska jag göra ;D

Vi har nu varit på första valpkurstillfället tillsammans med henne!! Det gick jättebra ;D Min amitionsnivå ligger på 0 så här från början, så det kan inte annat än bli bra?! Jättekul att se henne så framåt, nyfiken, orädd och trygg i situationen... Det känns som en jättebra grej att göra, både för oss och henne.

Ba instruktörer med erfarenhet är ett stort +

Det kommer nog att komma tusen frågor till, men nu börjar vi bli lite varma i kläderna och dom "bekymmer" vi hade från början känns små nu!
*Maria*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 5 användare (2 dolda)
skräptanten, Galaxie, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser