Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?  (läst 7755 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #20 skrivet: 23 dec-10 kl 17:42 »
Men det måste ju vara skillnad om man saltar ner skinkan för att den ska hålla att förvaras längre tid eller för att den bara ska få rätt saltsmak? Låter ju lite onödigt att första salta ner och sen vattna ur...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

edithsdotter

  • Gäst
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #21 skrivet: 23 dec-10 kl 19:00 »
Men det måste ju vara skillnad om man saltar ner skinkan för att den ska hålla att förvaras längre tid eller för att den bara ska få rätt saltsmak? Låter ju lite onödigt att första salta ner och sen vattna ur...  :-\

Vattnar ur gör man ju även med "köpeskinkan" för att få en jämnare sälta. Speciellt om man ugnsbakar den istället för att koka på spisen eftersom sältan blir mer koncentrerad vid den förra metoden. Sedan har säkert den proceduren modifierats genom tiden... om man nu överhuvudtaget köper en skinka för att själv tillaga och inte väljer en färdigkokt. Kanske räcker det att bara skölja av den saltade produkten nu för tiden.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #22 skrivet: 23 dec-10 kl 20:07 »
Så här gick det:

Blandade ihop första delen av receptet och gned in så mycket jag kunde dag 1 och så mycket jag kunde dag 2. Ungefär hälften av blandningen blev kvar.

Dag tre den 13:de, gjorde jag 1,5t ggr lagen till vänster men tog bara en msk salpeter.

Skinkan låg i lake i 10 dagar och i dag "express"urvattnade jag den genom att byta vatten en gång i halvtimmen i tre timmar.

Jag ugnstekt virad i folie i 125 grader till 70 grader.

Griljerade med en äggula och tre msk Västerviksenap och ströbröd i 225 grader till gyllenbrun.

Den blev riktigt riktigt god! Tyvärr grå, så mer salpeter vill man nog ha om man vill ha den rosa men smaken var toppen.

Men ett mer precist recept är nog att önska, hoppas mormor skickar ett från efterlivet nästa år...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

 

edithsdotter

  • Gäst
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #23 skrivet: 23 dec-10 kl 20:38 »

Men ett mer precist recept är nog att önska, hoppas mormor skickar ett från efterlivet nästa år...

Eller så använder Du dina nyvunna kunskaper och erfarenheter och reviderar dem efter vad Du fann resultatet vara. Det är så man lär sig... men efterarbetet måste Du göra redan nu... inte om elva månader när det är dags igen för nästa skinka!  o:)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Akut HJÄLP!!!!!!Vad menar mormor?
« Svar #24 skrivet: 24 dec-10 kl 00:10 »
O så tänker du på att skriva en tydligare lapp till dina efterlevande... en vacker dag är det ngon som försöker tolka dina kråkfötter till minnesanteckning och kliar sig i huvet...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 5 användare (1 dolda)
Clary, RindertD, Lorienfields, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser