Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakttorn  (läst 26692 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Jakttorn
« skrivet: 09 sep-10 kl 16:10 »
Har letat efter bra byggbeskrivningar på jakttorn på internet men inte hittat något som jag tycker stämmer med mina behov. Har därför med hjälp av jaktkompisar skapat ett eget torn som jag tror kanske skulle passa många andra? Skytten sitter ganska högt, ca 2,5 m, vilket ofta borgar för ett bra kulfång. Klä tornet med ett camo-nät eller något annat om så önskas. Hoppas det kan hjälpa en del till att starta tornbygge! skriv gärna och dela erfarenheter och synpunkter på min ritning. (Alternativ.nu tillät inte bild nr 2 som bl.a visar stegens konstruktion, eftersom filen var för stor, men jag tror ni kan räkna ut det...)
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 16:20 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #1 skrivet: 10 sep-10 kl 06:01 »
Har letat efter bra byggbeskrivningar på jakttorn på internet men inte hittat något som jag tycker stämmer med mina behov. Har därför med hjälp av jaktkompisar skapat ett eget torn som jag tror kanske skulle passa många andra? Skytten sitter ganska högt, ca 2,5 m, vilket ofta borgar för ett bra kulfång. Klä tornet med ett camo-nät eller något annat om så önskas. Hoppas det kan hjälpa en del till att starta tornbygge! skriv gärna och dela erfarenheter och synpunkter på min ritning. (Alternativ.nu tillät inte bild nr 2 som bl.a visar stegens konstruktion, eftersom filen var för stor, men jag tror ni kan räkna ut det...)
Jag anser att tornet är för lågt och materialet är för klent och avsträvningen undermålig. Denna kontruktion kommer inte att hålla och vara säker under någon längre tid

Skogsnatt

  • Gäst

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jakttorn
« Svar #3 skrivet: 10 sep-10 kl 07:22 »
Men där har du tokfel!
Vi har testat liknande torn, med de dimesioner jag angett, under mer än 10-års tid både på den stormiga skånska slätten och i skogen. Höjden är dessutom optimal för våra behov. Tornen används också vid drevjakt. Vill man ha det högre kan man ju bara förlänga benen om man vill.
Men jag respekterar att du är av annan åsikt.  ;D
« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 07:26 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 07:26 »
Men där har du tokfel!
Vi har testat liknande torn, med de dimesioner jag angett, under mer än 10-års tid både på den stormiga skånska slätten och i skogen. Höjden är dessutom optimal för våra behov. Vill man ha det högre kan man ju bara förlänga benen om man vill.
Men jag respekterar att du är av annan åsikt.  ;D
Du får ju givetvis göra dina torn som du vill. Men är det under 2,5 meter till golvet, så är det inte torn enligt mig, utan utemöbler. Jag man älg tex så sitter du precis i öronhöjd för en vuxen älg och jag ställer mig frågande till varför dom bara är avsträvade på ett håll?
Lycka till med jakten, nu ska jag samla din utrustning och fara till Lappland

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Jakttorn
« Svar #5 skrivet: 10 sep-10 kl 08:18 »
Du får ju givetvis göra dina torn som du vill. Men är det under 2,5 meter till golvet, så är det inte torn enligt mig, utan utemöbler. Jag man älg tex så sitter du precis i öronhöjd för en vuxen älg och jag ställer mig frågande till varför dom bara är avsträvade på ett håll?
Lycka till med jakten, nu ska jag samla din utrustning och fara till Lappland

Då har vi knappt några torn på hela vår jaktmark heller då med andra ord? Våra "utemöbler" har dock funkat ypperligt i alla år.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

regnpipan

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #6 skrivet: 10 sep-10 kl 09:38 »
Vi har våra torn primärt i skogsmark, de funkar mer som en markering för var passkytten skall stå än som reguljärt torn. De flesta är mindre än 2 m till laven. Sedan har vi enstaka torn ute på fälten, dessa byggs givetvis betydligt högre, detsamma med det torn vi har i anslutning till ett friluftsområde.
Ergo: tornhöjd efter lokala förutsättningar.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jakttorn
« Svar #7 skrivet: 10 sep-10 kl 12:40 »
Du får ju givetvis göra dina torn som du vill. Men är det under 2,5 meter till golvet, så är det inte torn enligt mig, utan utemöbler. Jag man älg tex så sitter du precis i öronhöjd för en vuxen älg och jag ställer mig frågande till varför dom bara är avsträvade på ett håll?
Lycka till med jakten, nu ska jag samla din utrustning och fara till Lappland

Min tanke på att lägga ut ritningar på tornet var kanske inte primärt för att sitta och försvara mig. Endast för att dela med mig eftersom jag vet att det inte finns mycket bra ritningar på nätet. Jämförelsen med med älgen är så dum att det tänker jag inte ens kommentera  :-X. En annan fördel med tornet är att det med lätthet flyttas av 2 man. Vi som har jagat en del vet hur fort hyggen slyar igen och att tornflytt blir nödvändig.
Jag bugar mig helt osarkastiskt för din tunga erfarenhet inom området jakt :D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

regnpipan

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #8 skrivet: 10 sep-10 kl 13:29 »
En annan fördel med tornet är att det med lätthet flyttas av 2 man. Vi som har jagat en del vet hur fort hyggen slyar igen och att tornflytt blir nödvändig.

Vi brukar riva våra torn när hygget vuxit till sig. Vi bygger dem ändå av slanor + lastpallar så livslängden är definitivt begränsad...

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #9 skrivet: 10 sep-10 kl 14:40 »
Då har vi knappt några torn på hela vår jaktmark heller då med andra ord? Våra "utemöbler" har dock funkat ypperligt i alla år.
Jo, jag vet hur norrlandstorn ser ut vanligtvis och det är många älgar som överlever pga att de får vittring. Men jag förstår också att om man har 150 pass, så kan man inte ha stora höga torn överallt och tilldelningen blir väl fylld ändå

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Jakttorn
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 15:11 »
Jo, jag vet hur norrlandstorn ser ut vanligtvis och det är många älgar som överlever pga att de får vittring. Men jag förstår också att om man har 150 pass, så kan man inte ha stora höga torn överallt och tilldelningen blir väl fylld ändå

Precis!

Sen tycker jag att det var väldigt schysst av Quercus att dela med sig av sina idéer.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 17:31 »
Min tanke på att lägga ut ritningar på tornet var kanske inte primärt för att sitta och försvara mig. Endast för att dela med mig eftersom jag vet att det inte finns mycket bra ritningar på nätet. Jämförelsen med med älgen är så dum att det tänker jag inte ens kommentera  :-X. En annan fördel med tornet är att det med lätthet flyttas av 2 man. Vi som har jagat en del vet hur fort hyggen slyar igen och att tornflytt blir nödvändig.
Jag bugar mig helt osarkastiskt för din tunga erfarenhet inom området jakt :D
Du får göra precis som du vill. Om jag är korkad vad älgar anbelangar så får det stå för dig. Om du räknar med att det blir sly fort (och det blir det på ,ett hygge) så kan jag inte se någon nackdel i att sitta lite högre från början.
Huruvida du kan bedömma min jaktliga erfarenhet förstår jag inte, eftersom vi inte känner varandra. Jag kan bara konstatera att var och en blir salig på sin tro och anser därmed denna pajkastningen, som avslutad

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Jakttorn
« Svar #12 skrivet: 10 sep-10 kl 20:35 »
Höjden på tornet har ju med att göra hur passet ser ut ,Jag brukar köra med skjut stege i olika höjder och det funkar lysande mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jakttorn
« Svar #13 skrivet: 11 sep-10 kl 08:36 »
Du får göra precis som du vill. Om jag är korkad vad älgar anbelangar så får det stå för dig. Om du räknar med att det blir sly fort (och det blir det på ,ett hygge) så kan jag inte se någon nackdel i att sitta lite högre från början.
Huruvida du kan bedömma min jaktliga erfarenhet förstår jag inte, eftersom vi inte känner varandra. Jag kan bara konstatera att var och en blir salig på sin tro och anser därmed denna pajkastningen, som avslutad

Har ej inlett någon pajkastning. Kanske jag blev något irriterad över en viss besserwisser-attityd och liknelsen vid utemöbler. Jag hoppas ändå att ritningen kan vara till hjälp för en del trots all kritik från dig.
Skitjakt på dig.

Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Flisa

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Jakttorn
« Svar #14 skrivet: 11 sep-10 kl 10:59 »
Kanske detta kan vara något ?   http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.asp?Item=43&Cid=689  /Flisan
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

anders50

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #15 skrivet: 06 okt-10 kl 11:44 »
Din modell passar säkert många. 
Vi kryssträvar tre sidor på våra torn, har en fast stege på ena sidan, en extra regel, lika lång som de fyra benen, fästs på lämpligt avstånd parallellt med ena "benet".
Då får man en öppen ingång och slipper åla sig in med ryggsäck och vapen under räcket.
Stegpinnarna klossas mellan varandra så de sitter stadigt, och vi förser alltid tornen med sittbräda.
Räcket ska sitta så högt att man sittandes får en bra ställning när man tar stöd med vapnet på detta.

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Jakttorn
« Svar #16 skrivet: 06 okt-10 kl 12:21 »
Quercus jakttorn skulle jag mycket väl kunna tänka mig att klättra upp i på måndag morgon!  :D

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jakttorn
« Svar #17 skrivet: 06 okt-10 kl 13:58 »
Håller med om att X-strävning ökar på stabilteten något, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Tornmodellen har en minimalistisk approach. Eftersom vi bygger tjogvis av dessa är det också en kostnadsfråga eftersom vi använder tryckt virke. Pris per torn med allt material kan man klämma ner till ca 500 kr. Dessutom väger tornet ganska lite och flyttas lätt av två man. Jag har skippat sittbrädan eftersom de flesta av oss gillar våra ryggsäcksstolar  :). Räcket sitter så högt att man ledigt och lätt kommer upp i tornet. Jag föredrar att klä tornen med camonät, men sitter man bara riktigt still och med vinden rätt kan man få in bock på 13m  :o vilket min jaktkompis fick häromdagen  :D
Lycka till med älgjakten ni som ska jaga nu på måndag  :)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Jakttorn
« Svar #18 skrivet: 14 nov-10 kl 16:20 »
Du får ju givetvis göra dina torn som du vill. Men är det under 2,5 meter till golvet, så är det inte torn enligt mig, utan utemöbler. Jag man älg tex så sitter du precis i öronhöjd för en vuxen älg och jag ställer mig frågande till varför dom bara är avsträvade på ett håll?
Lycka till med jakten, nu ska jag samla din utrustning och fara till Lappland

Idag sköt vi en älg från ett av mina torn. det gick alldeles utmärkt kan jag meddela  ;D ;D ;D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Jakttorn
« Svar #19 skrivet: 14 nov-10 kl 18:33 »
Idag sköt vi en älg från ett av mina torn. det gick alldeles utmärkt kan jag meddela  ;D ;D ;D
Jag lyfter på kepsen och gratulerar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 6 användare (4 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser