Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några get frågor.  (läst 3640 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Några get frågor.
« Svar #20 skrivet: 09 jan-10 kl 11:47 »
Möjligt att det låter konstigt i dina öron men jag går efter vad kvinnan på jbv sagt till mig.
Hur somhelst så är det inte ens säkert att getterna kommer hem till mig (även om jag hoppas på det) o om de skulle komma hit så är det heller inte säkert att de är dräktiga.
Jag står också fast vid att skillnaden mellan liv o död inte ska hänga på ett clips i örat för då är verkligen de som sätter lagen ute o cyklar. Alla djur är värda en andra chans oavsett om de märkta eller inte.
Anette

Kan hålla med dig om att alla djur är värda en andra chans och att det är helt puckat tycker jag att överhuvudtaget ha märkning i örat på en get. Har jättemånga getter som har kluvna öron tack vare dessa märken. MEN dock kan jag förstå att om det skulle visa sig att dessa getter som du funderar på har någon sjukdom efter att dom flyttat till dig så vill man ju gärna spåra vart de varit tidigare och hur de kan ha fått denna sjukdom, finns det fler getter som varit i kontakt med dessa osv osv.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Några get frågor.
« Svar #21 skrivet: 09 jan-10 kl 14:53 »
Jag vet inget om märkning av getter, men om det är vanligt med så stora problem med öronmärkningen (att de tappar den, eller att den river sönder örat) varför märker man inte med chip istället då? Främst på genbanksdjur vore det väl en fördel, så att djur garanterat inte blandas ihop vid eventuell borttappning av öronmärkning. Och chipet kunde ju sättas i örat också, så att man inte råkar äta det när djuret ev. slaktas :).

Vet att detta är utanför trådstartarens fråga, men funderar ändå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #22 skrivet: 09 jan-10 kl 19:13 »
Ja chipp ville ägaren innan mig ha på getterna, men det fick man inte ha i sverige, själv skulle jag hellre villja öronmärka dem med tatuering i örat eftersom mina getter har hängande öron. Och dessutom är risken för att det "tappar" örat mycke mindre.  Man borde iaf få välja själv !!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Några get frågor.
« Svar #23 skrivet: 09 jan-10 kl 19:21 »
Man får märka getter med tatuering, men inte som enda märkning. Även jag tycker det är fånigt att reglerna för "sällskapsgetter" är så stelbenta.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Några get frågor.
« Svar #24 skrivet: 09 jan-10 kl 19:24 »
Jovisst de e ju så ....  du får ju chippmärka, men inte som enda märkning eller !  Utan det e bara öronmärkning som är godkänt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några get frågor.
« Svar #25 skrivet: 09 jan-10 kl 19:46 »
Hur var det, fanns det en tråd om öronmärkning?  Visst var vi väl några stycken som ville göra något åt formerna?  Ska vi blåsa liv i den diskussionen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Några get frågor.
« Svar #26 skrivet: 09 jan-10 kl 20:40 »
Bedriver man handel med djur så ska man självklart ha djuren märkta för att kunna spåra var dom kommer ifrån men...men alla som har sina egna djur på den egna gården där avkomman får leva tills dom dör/slaktas...  alltså hur svårt kan det vara. Ibland får man ha lite gummiband i lagstiftningen och ta till lite sunt förnuft istället. Världen går inte under för det.
Så Heja Jonny och Anette.

Den enda fördelen med gula plastbrickor är att dom är lättlästa.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare (1 dolda)
nifa

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser