Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödfärg med spruta?  (läst 1873 gånger)

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
Rödfärg med spruta?
« skrivet: 20 nov-19 kl 16:44 »
Jag ska måla rödfärg,  men min axel mår inte bra. Någon som har erfarenhet att använda färgspruta för rödfärg? Har hittat denna produkt på nätet: https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/falu-rodfarg-sprutfarg.html

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Rödfärg med spruta?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-19 kl 17:49 »
Färgen du köper är tunn,dvs spädd med vatten till sprutkonsistens. Hållbarheten är låg då rödfärg kräver att man arbetar in den i fibrerna. Det går inte med spruta. Räkna alltså med tätare ommålningar. Är det ett vanligt hus får du också räkna med ett maskeringsarbete. sprutning av rödfärg brukar göras av firmor som åker runt o rödfärgar lador o andra ekonomibyggnader. skulle inte rekommendera det till boningshus.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rödfärg med spruta?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-19 kl 19:23 »
Jag har lyckats hyfsat med en hobbyspruta men för att det ska bli bra får man stryka över en gång med pensel. Då blir färgen slätare och sätter sig bättre upplever jag. Vi har turats om, en sprutar på och den andre stryker ut och fyller sprutburkarna med ny färg.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Rödfärg med spruta?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-20 kl 10:12 »
Jag undrar om Ni brukar "förstärka" rödfärgen med linolja ?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rödfärg med spruta?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-20 kl 10:51 »
Nä, men i utsatta lägen, utsatt för jordslag och sånt, har jag ibland haft i Boracol.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Rödfärg med spruta?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-20 kl 12:57 »
Jag undrar om Ni brukar "förstärka" rödfärgen med linolja ?
köper du färgen färdig är det oftast max andel linolja i burken. Det får vara max 8% i färgen,högre halt övergår den till att bli mer oljefärg än slamfärg och kommer att ge problem nästa gång du vill måla med slamfärg. har du köpt färdig fabriksfärg och det står på innehållsförteckningen att det är linolja i häll absolut inte i mer.
linoljan fungerar så att den gör färgen lite mer smetfri de första åren. Orginalreceptet innehöll aldrig linolja utan det är ett modernt påfund (1950-talet). numera görs nästan all slamfärg med iblandad linolja men som sagt,häll inte i mer.
linoljan ger dessutom lite mer påväxt  då mögel gillar linolja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser