Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan ett vedskjul stå obehandlat med ved under vintern?  (läst 3885 gånger)

alex

  • Inlägg: 18
Halloj i regnrusket!

Jag har fått uppbyggt ett obehandlat vedskjul och måste ha in min ved i boden som jag just nu håller på att kapa.
Min första tanke va att hinna kapa och klyva alla träd jag fällt under året dom gått och få in detta i vedskjulet. Tänkte att jag målar det tills våren med tjärvitreol.
Men nu när jag börjat stapla in veden kommer jag på att det e kanske rent av idiotiskt att inte behandla innuti själva skjulet.
På två sidor har vedskjulet en 5 cm s mellanrum på bräderna.
Jag funderar på om han som byggt det skulle spara in på bräder eller om det är ok med denna luftströmning/ öppna yta?
Bör jag sätta bräder över denna ytan eller är det ok.
De andra två väggarna är i obehandlat trä men utan luft/ mellanrum i bräderna luftspalt
Just nu är det ca 6 grader som minnst under dygnet och regnar en del. ( skåne)
behöver det målas innuti ? fasaden? ska jag använda olja?, disel olja? träolja, ändträ?ok med bara tjärvitreiol ? (varför använder vissa lacknafta att spä ut med ? )behandla inne och fasaden?
måste det vara snustorrt om jag bara ska olja eller tjärvitriola?
Har någon tipps på hur hur jag får det torrt om jag behöver det innan behandlingen ? och efter behandlingen?
Ska jag vänta med allt tills våren ?

Tacksam för svar och alla möjliga tipps

Ska jag vänta med allt tills våren, veden står ju trotts allt inte på marken.
i så fall kanske jag behöver tänka på att ha luft mellan mina vedtravar.
(Det alltså två obehandlade väggar och två med luftspalt/avstånd mellan bräderna på 5 cm, plåttak, mellan taket som väggarna är det ca 1 dm öppet upptill. Det är på 15 2m med en 3 m höjd)


Tacksam för svar och alla möjliga tipps/ Alex
« Senast ändrad: 22 nov-19 kl 08:57 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-19 kl 16:30 »
Vedbodar och liknande brukar inte ytbehandlas alls på insidan.

Vänta med att göra något åt utsidan tills nån gång på försommaren då vädret har varit torrt ett tag och fuktigheten i virket är så låg som den någonsin kan bli under året.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-19 kl 19:03 »
en vedbod skall vara luftig. du behöver inte behandla den inuti,utsidan kan vara till våren. sedan får du besluta vad du skall måla med. Jag rekommenderar en färg som andas,dvs enklaste är en slamfärg typ Falu röd. den finns i fler kulörer om man inte vill ha just röd. Häll inte på olja då det begränsar vad du kan måla med och definitivt inga petroleumprodukter typ diesel. låt det stå till våren. När det är torrt o bra målarväder bestämmer du dig vad du vill måla med.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-19 kl 09:34 »
Är veden torr? Det finns många olika sätt att hantera sin ved, jag vill torka min luftigt utomhus januari till juli, gärna under en plåt när det regnar och sen in i vedboden. Blöt ved skulle jag inte lägga in i vedboden alls.

Jag tänker att om din ved inte varit klyvd så den hunnit torka innan hösten och luftfuktigheten kom så kanske du inte behöver stressa in den? Då kan du istället lägga den i staplar ute, med underlag som släpper in luft mellan ved och mark. Lastpallar, slanor, träbitar, okapad ved eller nåt sånt. Sen plåt ovanpå. Täck inte med presenning då den behåller fukten under sig som en plastpåse.

Jag har obehandlat trä utomhus. Jag blev nyfiken på den här hetsen att måla allting och tänker att faluröd ändå inte skyddar trä mot vatten så jag har en obehandlad vedbod sen ett par år. Får väl se hur det går, så länge det inte regnar på väggarna värre än att de torkar upp emellanåt ska det nog gå bra.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-19 kl 10:39 »
Man målar inte träfasader för att skydda mot vatten utan för att skydda mot solljus  :) ! Insidan av en vedbod behöver öht inte målas, i de flesta fall fyller målning av innerväggar endast en dekorativ funktion.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-19 kl 17:52 »
det kan också vara kontraproduktivt om man har en tät färg runt om. Stor risk för rötskador. och helt rätt.färg är till för att skydda mot UV strålning. det har idag blivit en hysteri att måla allt. Tyvärr oftast med fel produkter till hiskeliga pengar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-19 kl 19:58 »
Mina vedbodar kliner jag med roslagsmahogny på utsidan.
Insidan får vara obehandlad.

Måla insidan är i mina ögon lika produktivt som att kasta ett par femhundringar i brunnen.
Kul att göra men till ingen glädje alls.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-19 kl 20:33 »
Har ett gammalt sommarmjölkebod i skogskanten inutmarken, bräderna är ramsågade då vet jag att de är sågade före 1911 då cirkelsågen tog över. Bräderna är obehandlade sen dess. Riktigt tak. Huset kan stå många år till. Hur brädan är sågad uppsatt och av vilken kvalitet har större betydelse än färgen.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-19 kl 20:59 »
Har ett gammalt sommarmjölkebod i skogskanten inutmarken, bräderna är ramsågade då vet jag att de är sågade före 1911 då cirkelsågen tog över. Bräderna är obehandlade sen dess. Riktigt tak. Huset kan stå många år till. Hur brädan är sågad uppsatt och av vilken kvalitet har större betydelse än färgen.

Precis. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #9 skrivet: 21 nov-19 kl 08:45 »
Har ett gammalt sommarmjölkebod i skogskanten inutmarken, bräderna är ramsågade då vet jag att de är sågade före 1911 då cirkelsågen tog över. Bräderna är obehandlade sen dess. Riktigt tak. Huset kan stå många år till. Hur brädan är sågad uppsatt och av vilken kvalitet har större betydelse än färgen.

Tänkte väl det.

Vi har för övrigt plastfärg på huset, en "present" från föregående ägare. Får väl se när det blir dags att byta fasaden, kanske hinner lottovinsten komma innan dess så det svider lite mindre.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #10 skrivet: 21 nov-19 kl 11:57 »
Om det är väl ventilerat bakom fasaden, så kan brädfodringen hålla länge trots plastfärg.

Läste förresten på ett annat forum om en som jobbar på ett stort sågverk som bl a levererar färdigmålat virke. Han funderade på att ta ner brädfodringen från sitt hus och ta med den till jobbet, hyvla ner den någon mm för att få bort den gamla färgen och sen köra den genom måleriet innan han sätter upp samma brädor igen.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #11 skrivet: 21 nov-19 kl 17:30 »
enl. mina uppgifter är det just plastfärg målerierna använder. byggmax levererar t.ex grundat o mellanstruket och det är vattenbaserat. just för produktion är vattenbaserat bra då det torkar snabbt. dock en katastrof för en hållbar fasad.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #12 skrivet: 21 nov-19 kl 18:06 »
Har ett gammalt sommarmjölkebod i skogskanten inutmarken, bräderna är ramsågade då vet jag att de är sågade före 1911 då cirkelsågen tog över. Bräderna är obehandlade sen dess. Riktigt tak. Huset kan stå många år till. Hur brädan är sågad uppsatt och av vilken kvalitet har större betydelse än färgen.

Nåja, en dålig färg kan ju förstöra dom flesta träbitar. Därav tänker jag mej att obehandlat är bättre än billig plastfärg.
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #13 skrivet: 21 nov-19 kl 18:38 »
allt är bättre än modern vattenbaserad plastfärg. Även att lämna det omålat

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ced under vintern?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-19 kl 19:21 »
allt är bättre än modern vattenbaserad plastfärg. Även att lämna det omålat

Det finns dom som kan argumentera emot det.

Men dom har fel.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ved under vintern?
« Svar #15 skrivet: 22 nov-19 kl 14:09 »
Alex skrev ju i början att han funderade på vitriol, tjärvitriol i det här fallet. Tjära går jag med på, den skyddar trä. Det har funkat på båtar och träbitar i många år.
Vad gör vitriolen? Har järnvitriol någon effekt på trä förutom att det blir grått och snyggt?

Jag tänker på obehandlade timrade byggnader i norrland, en hölada ute på ett fält t ex, de lämnades ju utan färg och har stått upp rätt länge utan att solen har pajat dem. En del säger att järnvitriol bara är en snabb väg till att få trät lika härligt silvergrått som ett gammalt timmerhus. Stämmer det?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ved under vintern?
« Svar #16 skrivet: 22 nov-19 kl 16:56 »
Vitrolen är väl för att påskynda panelen att se äldre ut? Grått och snyggt som du skriver.
Dock så bestäms färgen som blir av värmen på vattnet. Kallt vatten blir svart, Varmt vatten blir grågrönt och ljummet vatten grått.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ved under vintern?
« Svar #17 skrivet: 22 nov-19 kl 22:48 »
Järnvitriol är ett gammalt namn på järnsulfat, och av någon anledning är det bara i träbehandlingssammanhang det gamla namnet lever kvar.
Järnsulfat används ju också för att döda mossa i gräsmattor, så någon form av biocid effekt har det uppenbarligen. Om den sen kan skydda träet mot något annat än mossor är förstås en historia för sig.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Kan ett vedskjul stå obehandlat med ved under vintern?
« Svar #18 skrivet: 29 nov-19 kl 08:51 »
Har inget att tillägga om själva vedskjulet förrutom att du bör lägga ett eller två lager lastpallar i botten för att få ventilation även den vägen.

Men, stapla inte in blöt/färsk ved för tätt. Det kommer att mögla om det inte är väldigt bra luftgenomströmning. Lägg veden så luftigt som möjligt och försök att ha luft runt om mellan ved och vägg. Bra att du har glipor mellan väggplankorna. Luftens rörelse är helt avgörande för att det ska kunna torka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser