Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel  (läst 80660 gånger)

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #60 skrivet: 31 maj-11 kl 11:47 »
Undviker helst elektrisk värmare då min alternator bara laddar med 34Amp... dessutom har jag en hel del arbetsbelysning och skit på "traktorn" som kylbox tex.

Om min hemmapulade "coil-värmare" av kopparrör inte klarar biffen blir det nog en Oilybits Heat Exchange Hoses - Oilybits.com - The U.K's Premier Bio Fuel Equipment Superstore, 60£ kan det vara värt... med köpegrejer. Engelsmännen har stor erfarenhet av att köra sina Land Rover's på WVO / SVO men har ju inte vårt klimat dock så man får se upp lite. Ryktet säger att många livsmedelskedjor ransonerar försäljningen av matolja i 20l fat numera pga att de används för drivmedel.

Sedan återstår bara att köpa ny tank (behövs ändå) för ca 55£ och förse den med värme inför vintern. Har sett spiraler i rostfritt som man kan bygga in relativt enkelt med 12/220V. Det är ju inga problem att köra lite hushålls-el innan man startar men sen får jag nog investera i en modern alternator på ca 70-100 Amp från Feltema för att det skall gå bra när det är kallt.

Men sen är den färdig och det är ju trots allt inte så illa. Total budget blir ca 2500.- svensk pengar och få se... hur många mil blir det innan det är intjänat.

Skit oxå!

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #61 skrivet: 11 jun-11 kl 14:57 »
hallå ullaredsgården, har skickat pm med alla oppgifter om hur du kontakatar steinar om du ente får svar så maila mig på biodiesel525td@hotmail.com

mvh/johan
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Vargerik

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #62 skrivet: 11 jun-11 kl 15:25 »
http://www.blocket.se/ostergotland/Biodieselprocessor_33486816.htm?ca=14&w=1

Vill ni inte chansa och jävlas med förvärmare har jag lösningen, priset kan såklart diskuteras!

NobleBear

  • Inlägg: 14
    • Värmland
    • http://myrastation.yolasite.com/
Pump med filter
« Svar #63 skrivet: 14 jun-11 kl 02:08 »
Letar efter en pump att tanka bilen med direkt ur dunk (WVO). Fanns för några år sedan en produkt på nätet som hette typ "the magic wand" eller liknande. Utgjordes av en slang, förfilter, centrifugfilter på 5 micron (!), elpump på 12/240 V samt munstycke. Sades dessutom filtrera bort vatten ur oljan. Är på jakt efter denna el liknande.

Vore skönt att slippa kladd och en utdragen process, vill i stort sett hämta dunkar med olja från thai-krogen, peta ner ena änden av apparaten i dunken, den andra i tanken och bara trycka på knappen. Nån som vet nåt?

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #64 skrivet: 16 jun-11 kl 01:06 »
det funkar inte så desvarre, det snabbaste man kan rena olja fri från vann e genom centrifugering av olja i høg temp

man kan osse koga veck vann men då får olja stå o koga o minst 100grader till de slutar bubbla

det sista e at oljan står stilla lång tid o sist hamnar allt vann længst ner i bottnen


at rena oljan te 5 micron med en pump i ena endan e inga problem,

men man måste få den fri från vann annars får man stora problem....
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Kett

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Pump med filter
« Svar #65 skrivet: 03 aug-11 kl 23:44 »
Letar efter en pump att tanka bilen med direkt ur dunk (WVO). Fanns för några år sedan en produkt på nätet som hette typ "the magic wand" eller liknande. Utgjordes av en slang, förfilter, centrifugfilter på 5 micron (!), elpump på 12/240 V samt munstycke. Sades dessutom filtrera bort vatten ur oljan. Är på jakt efter denna el liknande.

Vore skönt att slippa kladd och en utdragen process, vill i stort sett hämta dunkar med olja från thai-krogen, peta ner ena änden av apparaten i dunken, den andra i tanken och bara trycka på knappen. Nån som vet nåt?


Denna är lite åt det hållet som du beskriver:
http://www.plantdrive.ca/xcart/product.php?productid=16142&cat=6&page=1

Pumpen får du köpa separat, tex:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Tryckvattenpump1/

Går troligen att installa nå mer bra inline-filter för att få lägre micron (70m på wanden). Du kan tyvärr inte filtrera bort vattnet med ett vanligt filter (inte ens med vattenavskiljare om du är seriös), inte rekommenderat att köra direkt i tanken häller om de inte är köp-olja eller att du ändå ska skrota bilen snart.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Pump med filter
« Svar #66 skrivet: 04 aug-11 kl 13:58 »
Du kan tyvärr inte filtrera bort vattnet med ett vanligt filter (inte ens med vattenavskiljare om du är seriös), inte rekommenderat att köra direkt i tanken häller om de inte är köp-olja eller att du ändå ska skrota bilen snart.

håller med, finns 3 sætt man kan få veck allt vann
1.låta oljan stå stilla i MINST  2-3 månader (ju længer dess bætter) så flyter rena olja opp øverst
2. koga veck allt vann= hålla oljan i 100-110celsius fram ti den slutar bubbla
3. centrifugera+ varme

om du ente tar veck allt vann=snart kaputt inspurtarpump/insprutare
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #67 skrivet: 18 okt-11 kl 10:05 »
Vill bara först säga att min enkla konvertering, tank & switch, funkar än.
Har inte monterat värmare utan tänkte lite... längre.

Har kollat upp att producera biodiesel både för egen del och viss försäljning.
Bränslekostnader är en stor del av våra kostnader som kräver kontanter. Ser en möjlighet att ta in lite extra inkomster om jag kan få till skattefritt. Inga omöjliga regelverk att uppfylla så det ser bra ut.

Har letat upp två intressanta leverantörer av utrustning för småskaligt bruk, i UK.
Är någon mer intresserad så kan vi tala om transporten.
Länkar; BioBuddy och Etruk 200+

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #68 skrivet: 06 maj-18 kl 18:53 »
Någe nytt ang. RME?  Körde på SKAFI en rapsblandning  i fyra år på 90-talet. Men skatteregler gjorde att det blev ointressant. Vore kul att prova liknande igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #69 skrivet: 06 maj-18 kl 21:23 »
Det verkar som om RME är ganska "ute" numera. I stort sett all fossil diesel som säljs i Sverige idag har en låginblandning av 5-7 % RME. Somliga skyller på den för alla möjliga problem de råkar ut för med sina dieselfordon, andra menar att de problemen beror på fordonsägarna och inte på bränslet.

Det som framför allt hindrar en storskalig övergång till RME är att det skulle krävas kopiösa åkerarealer för rapsodling. För 20 år sedan såg jag en redogörelse för att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget går att odla raps, så skulle den RME man kunde få ut täcka på sin höjd 4 % av Sveriges dåvarande dieselförbrukning.

Det som verkar vara mest på tapeten när det gäller fossilfria dieselbränslen idag är HVO.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #70 skrivet: 06 maj-18 kl 23:00 »
Det där låter ju lite skumt... För 20 år sedan hade vi ingen inblandning av RME, idag har vi inblandning av 5-7% (och vi har fler dieselbilar). Om 4% inblandning då (för 20 år sedan) skulle kräva en åkerareal som motsvarade all svensk möjlig rapsodling, så betyder det att antingen tär vi hårt på någon annans rapsolja, eller så är det Palmolja eller någon annan olja eller fett (valfett kanske) som står för inblandningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #71 skrivet: 07 maj-18 kl 12:15 »
Jag skulle tro att det dels är importerad rapsolja från kontinenten, och dels att man har förädlat fram rapssorter med bättre utbyte än de som fanns på 90-talet. Oljan från "bränsle-sorter" av raps lär inte vara så uppskattad som matolja...

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #72 skrivet: 07 maj-18 kl 14:35 »
Å vad spännande! Kan man bara hälla i rapsoljan eller måste man göra ngt med motorn först för att det ska funka?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #73 skrivet: 07 maj-18 kl 15:21 »
Å vad spännande! Kan man bara hälla i rapsoljan eller måste man göra ngt med motorn först för att det ska funka?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt.

Om man inte förestrar utan kör på rå rapsolja, så beror det på hur dieselmotorn är konstruerad från grunden, hur bra eller dåligt den kommer att gå på det bränslet. Virvelkammarmotorer, alltså sådana som används i dieselpersonbilar från 80- och 90-talet, tycks fungera bättre än direktinsprutade motorer. Vissa typer av dieselpumpar får problem för att rapsoljan är mer trögflytande än normalt dieselbränsle och kan i värsta fall totalhaverera. Moderna dieselmotorer med s k commonrail eller pumpspridare, bör man överhuvudtaget inte försöka köra på rapsolja.
Rapsoljan fungerar inte bra i kyla (under ca +10 °C) eftersom den börjar paraffinera då (jämför med en flaska mat-rapsolja i kylskåpet). Man kan minska problemen något genom förvärmning av bränslefilter mm.

Ett bekymmer med rapsolja är risken att mikroorganismer börjar växa i den. Man bör betrakta rapsoljan som färskvara och bara använda den i fordon som körs mycket och det är ständig omsättning på bränslet. Det är viktigt att luften i tanken är torr så att rapsoljan inte kan dra åt sig fukt, om man ska slippa mikroorganismerna. Kan vara lämpligt att montera ett torkfilter på tankventilationen.

Man bör undvika delar av koppar och kopparlegeringar (rör, gängade nipplar mm) i ett bränslesystem för rapsolja. Det gäller i och för sig även för vanlig diesel men i ännu högre grad för rapsolja.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #74 skrivet: 07 maj-18 kl 20:28 »
Min mening är att köra på rapsolja kan vara roligt som experiment på individnivå men är totalt ogörligt på samhällsnivå (även globalt) om vi ska ha något kvar att äta.

I skogsrika glesfolkade länder som Sverige kanske det skulle fungera att ställa om transportsektorn till något flytande bränsle med ursprung ur träråvara men ser man till större delen av världen så kan jag inte se hur det skulle räcka till.

Överhuvud taget så har jag svårt att se hur en omställning från fossil energi, antingen självmant, eller den dag de tar ”slut” ska gå till utan en enorm omställning av vår moderna civilisation. Omställning är då en omskrivning för katastrof. Jag är glad att jag snart är halvvägs genom livet och förhoppningsvis slipper genomlida detta.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #75 skrivet: 07 maj-18 kl 23:43 »
Jag körde fyra år på SKAFI som var en blandning 40% rapsolja Och resten billig parafin från ryssland under 90 talet.  Den var något billigare än dieseln och bilen var mera lättstartad och gick tystare. Problem var att den organiska rapsoljan oxiderade-härsknade och det bildades liknande permatex, som fick lösas upp av metanol samt att vid 18 minus var det stearinljus i tanken. Varför det upphörde var en lagändring så att det måste vara 95% förnyelsebart i blandningen för att undvika dieselskatten.  Roligt var det när det luktade grillkök från min slitna motor.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #76 skrivet: 13 feb-19 kl 17:26 »
Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt.

Om man inte förestrar utan kör på rå rapsolja, så beror det på hur dieselmotorn är konstruerad från grunden, hur bra eller dåligt den kommer att gå på det bränslet. Virvelkammarmotorer, alltså sådana som används i dieselpersonbilar från 80- och 90-talet, tycks fungera bättre än direktinsprutade motorer. Vissa typer av dieselpumpar får problem för att rapsoljan är mer trögflytande än normalt dieselbränsle och kan i värsta fall totalhaverera. Moderna dieselmotorer med s k commonrail eller pumpspridare, bör man överhuvudtaget inte försöka köra på rapsolja.
Rapsoljan fungerar inte bra i kyla (under ca +10 °C) eftersom den börjar paraffinera då (jämför med en flaska mat-rapsolja i kylskåpet). Man kan minska problemen något genom förvärmning av bränslefilter mm.

"Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt. "



Jag har testat att blanda i E85, det har stått på balkongen i ett år nu utan tillväxt......
Som Torbjörn säger det delar sig i Fraktioner. RME+GLYCEROL+Bensin/etanolmix?
3  Fraktioner....

Har vi inte ganska många trådar nu om egentligen samma sak?



« Senast ändrad: 13 feb-19 kl 17:35 av Silverhammer »

 

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #77 skrivet: 13 feb-19 kl 17:36 »
Jag körde fyra år på SKAFI som var en blandning 40% rapsolja Och resten billig parafin från ryssland under 90 talet.  Den var något billigare än dieseln och bilen var mera lättstartad och gick tystare. Problem var att den organiska rapsoljan oxiderade-härsknade och det bildades liknande permatex, som fick lösas upp av metanol samt att vid 18 minus var det stearinljus i tanken. Varför det upphörde var en lagändring så att det måste vara 95% förnyelsebart i blandningen för att undvika dieselskatten.  Roligt var det när det luktade grillkök från min slitna motor.
Yess 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser