Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12 v skivspelare  (läst 5000 gånger)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
12 v skivspelare
« skrivet: 05 sep-05 kl 19:59 »
okej ni som kan el,här kommer en fråga:
är det möjligt att konvertera en skivspelare till 12v?

tänkte igenom min elanvändning och det enda jag inte funnit lösning för är skivspelaren. En kompis har en skivspelare i sin bil men den kan vara spela singlar,dessutom är dom svåra att hitta. Min tanke är att man borde kunna byta motor rakt av. I värsta fall bygga en ny från scratch,ritningar finns ju.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:12 v skivspelare
« Svar #1 skrivet: 05 sep-05 kl 22:59 »
Byta motor och se till att få rätt utväxling är en variant, en bra omvandlare från 12 till 220 volt är en annan och då kan du använda den även till andra starkströmsapplikationer, för såna kommer alltid att dyka upp.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #2 skrivet: 06 sep-05 kl 09:50 »

Hej.
Kanske behöver du inte ens byta motor.
Äldre skivspelare och enklare skivspelare har en synkronmotor vars rotationshastighet styrs av 50Hz från elnätet. Och hastigheten växklas mellan 33 och 45 rpm genom ändring av utväxkling med remmen.

Men lite mer avancerade skivspelare har elektroniskt reglerbara motorer, dvs de styrs av en elektronisk krets, som i sig redan går på likström, som kommer från en liten transformator och likriktare  i skivspelaren.

Hitta en sådan, och helst en där likspänningen redan är 12 volt, så ska det gå.

(Bra ide med 12-volts grammofon, för övrigt, har ej tänkt på detta, för jag har ju konverterat en stor del av mina vinyl till CD.)

Mikael Perman.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:12 v skivspelare
« Svar #3 skrivet: 06 sep-05 kl 13:29 »
omvandlare hade jag tänkt slippa,annars är det ju det simplaste.

om det är en 12 v likströmsmotor i spelaren är det ju perfekt,min vardagsspelare har elektronisk omkopplare mellan hastigheterna så den är säkert sådan. det borde ju gå att mäta upp.
fast jag lugnar mig med att bryta upp den,ska prova på en lite sämre först å se om det går.
annars;om man byter motor,vad för motor kan det vara smart att ta,samt hur ska man anpassa varvtalsregleringen?

varför lägga på cd när vinyl tekniskt sett är överlägset,dessutom snyggare  :)
« Senast ändrad: 06 sep-05 kl 13:30 av Mullvaden »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #4 skrivet: 06 sep-05 kl 14:32 »

Hej.
CD är bekvämare att hantera, lättare att plocka med då man reser, jag kan filtrera bort jack och sådant på slitna vinyl.

Och jag kan lätt göra kopior om jag sabbade CD-n eller lånade ut den till någon som inte lämnar tillbaka dem.

Och snart har jag tänkt att gå över till DVD-format, och då blir ljudkvaliten dessutom väldigt mycket bättre än normala CD.

Mikael Perman

Mikael Perman

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #5 skrivet: 06 sep-05 kl 21:29 »

Hej.
Vad gäller växelströmsmotorer, så är det ju synkronmotorer som har låst varvtal till elnätets frekvens.

Men hur är det med likströmsmotorer? Jag känner faktiskt inte till några egentliga likströmsmotorer, med fast varvtal. Finns det överhuvudtaget sådana?

Det enda jag känner till är alltså elektroniskt reglerade likströmsmotorer som håller konstant varvtal. (Men då är de ju inte egentligen likströmsmotorer, utan egentligen växelströmsmotorer, som drivs av en omvandlare, som går på likström.

Så här står jag utan ideer, på en fungerande och enkel likströmsmotor.

Mikael Perman

SvenS

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #6 skrivet: 05 feb-06 kl 19:47 »
    Allt Går    ;D

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:12 v skivspelare
« Svar #7 skrivet: 05 feb-06 kl 22:04 »
Snygg I-pod, jag gillar dessa mäniskor som ur det enklaste kan finna bra lösningar  ;D

Elektroniskt reglerade likströmsmotorer är också likströmsmotorer. Det man behöver är en åteföring av varvtalet till regleringen.

Man kan varvtalsstyra en likströmsmotor på två sätt.
Justera spänningen:
Nackdelen bl.a. att motorn snabbt tappar styrka, effektförluster i regulatorn, överdimensionering för effektförluster i reglerigen.

Hacka sönder matningsspänningen:
Ger mer kraft inom ett större reglerområde. Enklare drivning.
Nackdelen är att de genererar kraftiga störningar.
Att ha dämpa sådana störningar i närheten av en pickup är nog inte det lättaste.


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:12 v skivspelare
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 13:34 »

Och snart har jag tänkt att gå över till DVD-format, och då blir ljudkvaliten dessutom väldigt mycket bättre än normala CD.

Mikael Perman

Det här var en mycket intressant teori kan du utveckla detta lite närmare!
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:12 v skivspelare
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 14:45 »
Vilken underbar bild!  
Han med bilbatteriet på huvudet skulle platsa i vårat gäng. Era idéer är många gånger mycket värre än detta.   ;D

Ståhl

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #10 skrivet: 27 mar-06 kl 20:11 »
Det här var en mycket intressant teori kan du utveckla detta lite närmare!


Har lyssnat på en sådan en gång...det var ny inspelning från orginalet från studio....alla kanaler och hela frekvens bandet.....det var ett lika stort steg mellan den o cd som när man hörde första cd:n i förhållande till vinyl :o......tror inte det fick plats mer än 4-5 låtar på dvd:n.....ingen komprimering där inte :-\

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:12 v skivspelare
« Svar #11 skrivet: 27 mar-06 kl 21:27 »
Intressant. CD innehåller ingen komprimering
Fler kanaler? spelades den upp i mer än 2?
Högre samplingshastighet? unga öron stoppar vid 17-20khz. Sampling sker vid 44khz på cd och det är högre. inklsive vikning. (nyqvist)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Ståhl

  • Gäst
Re:12 v skivspelare
« Svar #12 skrivet: 28 mar-06 kl 18:08 »
 :-[....nu är vi inne på ett för mej smalt kunskaps spår....

.....men normalt i studion spelas musiken in på ett gäng kanaler.....en kanal för varje mic o instrument...eller rättare sagt två...stereo....men sedan blandas dom när dom läggs in som en gemensam stereo kanal på cd.....det görs inte på en sådan här inspelning...där läggs alla kanalerna in separat... :P

Beträffande frekvensområde är jag osäker.....men enligt "uppspelaren".....skall detta vara bredare både i botten o toppen.....eller om resultatet nu blev det ??? :-[....tack vare samklanger o sånt.... :Pljud är en vetenskap för sej.

 :-[....vet inte om jag kan svara på så mycke' mer....än att det hördes skillnad ::)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:12 v skivspelare
« Svar #13 skrivet: 28 mar-06 kl 18:11 »
Frågan är om DVD-audio kommer att ersätta CD- formatet eller om det blir HDCD som ljudeuntsiasterna förordar, det kan bara framtiden utvisa.
Som det är idag är oftast DVD- spelarnas ljud av sämre kvalitet än CD-spelarna. Man ska upp i prisklassen ca:8 000:- för en DVD- spelare som presterar lika bra ljud som en CD-spelare i prisklassen 2500- 3000:-.

Det finns ju dom där skivspelarna i plast från 70- talet , dom hade batteridrift och om inte jag minns fel drevs dom med 12- volt.
« Senast ändrad: 28 mar-06 kl 18:18 av Anders E »

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:12 v skivspelare
« Svar #14 skrivet: 28 mar-06 kl 21:14 »
Förlåt jag menade inte att slå så hårt  ;)
Jag är bara allergisk mot ljudfreeks som t.ex.tror att en kabel låter bättre om den blir inspelad åt rätt håll. ::)
Och köper specialfärg att måla naglarna med för att undvika ljudreflexer.  :P

Ljud är en outgrundlig källa till tyckande, just därför att det är subjektivt. Tyvärr kom jag bort från tråden. ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:12 v skivspelare
« Svar #15 skrivet: 31 mar-06 kl 15:45 »
Ibland gör man ett problem krångligare än det är. DC/AC-omvandlare och ett bra fritids batteri.... Sen en Sonic Impact T-amp och ett par lättdriva högtalare

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:12 v skivspelare
« Svar #16 skrivet: 31 mar-06 kl 23:52 »
Inte riktigt så enkelt alla gånger.
Om motorn man skall driva är en synkronmotor och omvandlaren inte är stabil så kommer det att låta bra illa.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:12 v skivspelare
« Svar #17 skrivet: 01 okt-07 kl 22:34 »
Förlåt jag menade inte att slå så hårt  ;)
Jag är bara allergisk mot ljudfreeks som t.ex.tror att en kabel låter bättre om den blir inspelad åt rätt håll. ::)
Och köper specialfärg att måla naglarna med för att undvika ljudreflexer.  :P

Ljud är en outgrundlig källa till tyckande, just därför att det är subjektivt. Tyvärr kom jag bort från tråden. ;D

Och så ska man ha guldpläterade toslinkkontakter också, annars blir det brus, det vet ju alla.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare
Rodgar Den Frie, Galaxie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser