Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggregat styrka  (läst 1457 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
Aggregat styrka
« skrivet: 10 mar-09 kl 10:42 »
Väljer mellan Rutland ESM 330 12,6 joule eller Rutland ESM 2200 7,4 joule.
Hagar med ganska mycket vegetation, får och hästar tillsammans. Använder HT tråd. Ca 4-5 km tråd ...

Är det kraftigare överdrivet eller är det lika bra att dra på för att hålla fåren inne?

Har aldrig haft elstängsel förut...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Aggregat styrka
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 11:43 »
Lika bra att dra på! Du tappar en del kraft längs vägen och pga undervegetation etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Aggregat styrka
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 12:03 »
Kom ihåg att du skall ha 1 m jordning för varje joule du har. Annars kvittar det hur många joule du har. Föreslår att du gräver ned 15 m kopparkabel i så fuktig jord som möjligt. Behöver inte gräva särskilt djupt, räcker med kring 25-40 cm djupt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

  • Gäst
SV: Aggregat styrka
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 12:46 »
Det här med kopparkabel har jag funderat på. För nu är det jävligt många pinnar å snubbeltrådar på gårdsplanen.

Hur ska man tänka? längd per joule? Å vad händer om jag inte gräver ner så djupt? Jag har berg de första 8 metrarna från aggregaten tex.  Och så har jag två aggregat, hur nära kan trådarna ligga? Idag har jag problem med att strömmen går mellan jordtrådarna ( kortaste avstånd mellan pinnarna är typp..2-3 dm) till de två aggregaten, och vill gärna slippa det problemet.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Aggregat styrka
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 12:59 »
Det allra viktigaste när det gäller elstängsel är att man lär djuren att respektera stängslet. Får kan gott ta sig ut mellan trådarna och skyddas mot stötar av ullen så det gäller att de inte vill försöka för att de vet att det är obehagligt. Man kan lära dem detta, antingen genom att först sätta dem i en liten hage med många trådar och stark spänning eller genom att lura dem att nosa på stängslet, tex genom att fästa aluminiumfoliebitar som rör sig i vinden på det. Vår bagge fick vi att sluta hoppa genom att visa honom brödbitar genom stängslet så att han fick en stöt när han skulle ta dem. Lite elakt kanske, men det fungerade.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Aggregat styrka
« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 14:08 »
Vi har lite olika jordningar, allt från gamla vattenledningar till kopparkabel. Provade en ny grej i våras, grävde ned en bit med fårstängsel ca 10m. Funkar riktigt bra.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Aggregat styrka
« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 19:37 »
När man har 5000 volt genom tråden som man skall ha, inte lägre, är det ganska lätt att få får att respektera elstängsel. När de nuddar till tråden skall de liksom hoppa till, annars har man för lågt. Mät med elmätare.

Jag grävde ner 15 m kopparkabel till mina 8 joule när jag tröttnade på alla jordspett. Det skall vara minst en 1 m kabel per joule. Om man har 2 aggregat och alltså behöver två jordningar som Stabon har så skall det nog vara ett avstånd på åtminstone 5 meter emellan, gärna mer. Annars kan de påverka varandra. Humus tar upp jordning bättre än alv så kabeln behöver inte komma så djupt ner i marken. Det räcker med en 25-40 cm djup. Då är det viktigare att se till att man kan få ner kabeln i naturligt fuktig mark.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Be, tebasile

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser