Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpstartare för att driva cirkulationspump till vedeldad kökspanna  (läst 2882 gånger)

MatSu

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Har idag en luft-vattenvärmepump och en vedeldad kökspanna inkopplad som backup och förstärkning på värmesystemet.
Pumpen startas av en termostatbrytare så när jag eldar så startar cirkulationspumpen.
Dock; om strömmen är borta så kan jag ju inte elda för då kokar pannan.

Jag funderar på att installera en hjälpstartare med inverter som kan ge 230 volt max 200w.
Då kan jag ju ansluta den laddare som följer med så att den laddas kontinuerligt och sedan låta hjälpstartaren driva cirkulationspumpen.
Behöver jag hjälpstararen så kan jag ju koppla loss den tillfälligt om så är.

Den cirkulationspump jag har är en Grundfors Type UPS 25-40 inställd på 0.28A, 55W.
Den Hjälpstartare jag funderar på är från Jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-4-i-1-608207/ och kostar 799:- just nu.

Tacksam för synpunkter och om någon kan uppskatta hur länge pumpen kan drivas av hjälpstartaren om strömmen skulle försvinna.
« Senast ändrad: 25 dec-17 kl 11:51 av MatSu »

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Batteriet i den där hjälpstartaren är pyttelitet, det kommer inte kunna hålla igång pumpen länge. Bättre med ett vanligt bilbatteri, det kan vara ett gammalt begagnat men ändå fungerande, och en lös inverter för att få 230V. Sedan måste man tänka på att motorer drar en hög startström även om pumpen är så liten att det nog inte är några problem

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Den hjälpstartaren har en 17ah batteri på gissningsvis 12v
12v * 17ah = 200w i en timme.
Det skulle då gå att köra en pump på 50w i 4 h.

Men..... tyvärr är det inte hela sanningen.
Det sitter antagligen ett blybatterier i den. Om så är fallet så kommer en sån urladdning döda batteriet ganska omgående. Så mer realistiskt är att räkna på max hälften. Dvs 100w i en timme eller 200w i 0.5h.
Då är vi nere på 2h som du kan  köra pumpen.
Sen har vi förlusterna i överföring till 230v så realistiskt kan du nog räkna med att driva pumpen  30-60min och då är den inte lämplig att starta en bil efter de.


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Hur kan det vara att pannan kokar? Är det en nyare installation som har klenare rör så är det ju inte mycket att göra åt om du inte vill byta dem. Är den kopplad mot ackumulator tankar eller går den direkt till element?
 Har du prövat att elda lite nett? Men då kanske inte värmen räcker till.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
Jag har provat att köra cirkulationspumpar på en billig växelriktare märkt 1500 W. Dock bör man ta den effektuppgiften med en stor nypa salt, med tanke på att den där växelriktaren var något av det billigaste som gick att köpa på Aliexpress för ca 5 år sedan. Mer seriöst bör man nog betrakta den som att den har storleksordning 500 W märkeffekt.
Det har i alla fall fungerat riktigt bra, om än med hög strömförbrukning från batteriet pga pumpmotorns dåliga effektfaktor.  Cirkulationspumpar verkar få lite sämre startmoment vid drift på växelriktaren jämfört med när man kör på ström från elnätet, så det är lämpligt att vara beredd på att få skruva ur pluggen i axeländen och hjälpa igång den med skruvmejsel.

Jag håller med Ett svart får om att ett vanligt bilbatteri är att föredra jämfört med den där hjälpstartaren. All tillgänglig erfarenhet visar också att de batterier som sitter i hjälpstartare brukar vara av mycket tveksam kvalitet och sällan håller mer än något år ens om man vårdar dem mycket noga med regelbunden och väl kontrollerad underhållsladdning.
Bästa sättet att få tag på ett bilbatteri som är väl laddat och i drägligt skick när man väl behöver det, är att låna batteriet ur den bil man använder till vardags.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Måste tyvärr sälla mig till de som säger att din idée är dålig.

Jag skulle satsa på allra minst personbilsbatterier eller fritidsbatterier.
Samtidigt så bör du fundera på hur stort behovet egentligen är.
Batterierna åldras och försämras när dom bara står.

För egen del så funderar jag i riktningen att rusta bruksbilen med dubbla batterier med frånskiljare på det ena batteriet.
Då kan man ha en inverterter på den och kan koppla på sig de få gånger man behöver ström till tex cirkulationspumpar och annat.
Samtidigt som man inte tömmer startbatteriet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Att ha ett fritidsbatteri med underhållsladdare stå färdigt att koppla till en liten inverter på 200 till 1500 W är inte tokigt om det finns risk för strömavbrott. Batteriet går ju även att starta bilen med om det kniper. Blev osäker på storleken, men jag tror det var en 150W inverter och blandade gamla bilbatterier som räddade pannan från att koka vid de ideliga strömavbrotten här på 90-talet. Även om batteriet inte är friskt så är det skönt att kunna dra ur kontakten till cirkulationspumpen och stoppa i den i invertern och slippa kokning. Sedan hinner man hämta ett friskt batteri ur en bil.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Varför inte skaffa en pump som går på 12 eller 24 Volt och hoppa över invertern?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Varför inte skaffa en pump som går på 12 eller 24 Volt och hoppa över invertern?

Grundfoss tillverkar sådana och enligt någon uppgift jag sett så ligger dom på 7-8000:- nya.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Grundfoss tillverkar sådana och enligt någon uppgift jag sett så ligger dom på 7-8000:- nya.

Jag har också hört det, men inte hittat nån än från dom.
Vet du var de finns eller vad de har för beteckning?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag har också hört det, men inte hittat nån än från dom.
Vet du var de finns eller vad de har för beteckning?



http://se.grundfos.com/nav/contact.html
Fråga dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Varför inte skaffa en pump som går på 12 eller 24 Volt och hoppa över invertern?
Har man en fungerande pump känns det ju onödigt att byta när man kan få en vettig inverter för en mycket mindre peng. Det är en annan sak om man av övertygelse vill ha 12 eller 24-volts system i sitt hus.

MatSu

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Hur kan det vara att pannan kokar? Är det en nyare installation som har klenare rör så är det ju inte mycket att göra åt om du inte vill byta dem. Är den kopplad mot ackumulator tankar eller går den direkt till element?
 Har du prövat att elda lite nett? Men då kanske inte värmen räcker till.
Tack för ditt (och alla andras) svar. Ursprungligen var det 4 separata överfallssystem med kökspannor som jag har låtit koppla ihop när jag fick värmepumpen installerad. Jag sparade då en av vedpannorna. Det är nog klenare dimensioner på de nydragna rören men framför allt så går det ju väldigt mycket upp och ner så enbart värmen i kökspannan får inte igång hela cirkulationen. Dessutom är det ett tvåvåningshus som kanske försvårar det också.

Jag räknar inte med att den lilla kökspannan kan värma upp hela huset till full temperatur en kall vinterdag, men vi får i alla fall en viss värme i huset och filtar har vi gott om.
« Senast ändrad: 06 jan-18 kl 11:09 av MatSu »

MatSu

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Att ha ett fritidsbatteri med underhållsladdare stå färdigt att koppla till en liten inverter på 200 till 1500 W är inte tokigt om det finns risk för strömavbrott. Batteriet går ju även att starta bilen med om det kniper. Blev osäker på storleken, men jag tror det var en 150W inverter och blandade gamla bilbatterier som räddade pannan från att koka vid de ideliga strömavbrotten här på 90-talet. Även om batteriet inte är friskt så är det skönt att kunna dra ur kontakten till cirkulationspumpen och stoppa i den i invertern och slippa kokning. Sedan hinner man hämta ett friskt batteri ur en bil.
Jag förstår att det bästa nog är som du säger. Jag har nog både laddare och inverter stående i uthuset och de kan ju lika gärna stå vid pumpen och så skaffar jag ett fritidsbatteri bara.
Dock så vill jag nog försöka ha det ständigt inkopplat för jag är inte hemma hela veckorna och min fru är inte så intresserad av sån't här.  Det ska bara fungera även om jag glömt att betala elräkningen.
När jag Gud förbjude måste skrota min gamla Prius (med nytt hybridbatteri) så kanske jag kan återanvända det batteriet och få ström till en del andra saker också. Men; den stunden den sorgen.
Tack ska ni ha för alla kloka råd.
« Senast ändrad: 06 jan-18 kl 11:20 av MatSu »

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
 Går det inte att lösa mekanisk / elektriskt?
Tänker en motor kopplad via rem 12 / 24 v som driver den befintliga 220 pumpen.
Hade tänkt skruva av den mutter som sitter på pumpen för att se om där är möjlighet att fästa något på axeln.
Problemet är ju vattnet som kan komma men de gånger jag öppnat har där kommit vatten i ringa mängd.
Fördelen skulle vara att ha två möjligheter om elavbrott el slut i batteriet.
Skulle bägge vara utan el så koppla spinrocken el motionscyklen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

LasseHo

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
Efter vad du skriver antar jag att den största delen av systemet från början är gjort för självcirk.
I det läget skulle jag inte alls tänka reservkraft, utan istället ett system med godtagbar självcirk. Kanske är det lättare att byta ut de nya klena rören mot tillräckligt stora dimensioner.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
Går det inte att lösa mekanisk / elektriskt?
Tänker en motor kopplad via rem 12 / 24 v som driver den befintliga 220 pumpen.
Hade tänkt skruva av den mutter som sitter på pumpen för att se om där är möjlighet att fästa något på axeln.
Problemet är ju vattnet som kan komma men de gånger jag öppnat har där kommit vatten i ringa mängd.
Fördelen skulle vara att ha två möjligheter om elavbrott el slut i batteriet.
Skulle bägge vara utan el så koppla spinrocken el motionscyklen.

Problemet är ju att alla "normala" cirkulationspumpar som har tillverkats de senaste 60 åren har en motor med rotorn placerad i vattenfyllt utrymme, och vattensmorda glidlager. Förmodligen skulle lagren inte tåla den kraft i sidled som en rem belastar dem med heller.
Det är betydligt enklare att behålla motorn som den är och ordna lämplig kraftelektronik för att se till att den får sådan spänning som den trivs med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser