Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lupiner  (läst 9649 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Lupiner
« skrivet: 23 jun-09 kl 16:07 »
Jag vet att jag tidigare läst något här om att lupiner ska vara giftiga. Dock kommer jag inte ihåg var eller om det fanns någon tillförlitlig källa till påståendet. När jag söker på Naturhistoriska Museets listning av giftiga växter http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html så hittar jag inte lupien där.
Hur är det egentligen? Är lupinen giftig eller inte? Om den inte är giftig borde man kunna plocka lupinfrön som finns i stora mängder häromkring. Det vore en välgärning för den svenska floran samt kanske även för hönsen iom att det bör vara högt proteininnehåll i de fröna.
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Lupiner
« Svar #1 skrivet: 23 jun-09 kl 16:11 »
Vanliga lupiner är beska och olämpliga som djurfoder. Sötlupiner kan djuren äta.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Lupiner
« Svar #2 skrivet: 23 jun-09 kl 17:36 »
LUPINER Blomsterlupin. (Lupinus spp. Eng. Lupins)
Fam. Leguminosa.
Fleråriga . Upprätta stjälkar som är ogrenade, tilltryckt hårig. Bladen enkla eller
fingrade med stipler. Blommor i avlånga klasar, gula, blåa, violetta, rosa eller vita.
Som luktar underbart gott.
Frukter utgörs av baljor, bruna, lite håriga, 2-4 cm. Baljorna innehåller oftast 5-
9 frö. Lupiner trivs på sandiga jordar, väggrenar, banvallar och skräpmark.

Växten är som giftigast när den bär skidor. Yngre lupiner är giftigare än äldre
och frön och skidor är den giftigaste delen av växten.
Dessutom kan lupiner
angripas av mögel och därigenom innehålla mykotoxiner. Djur äter gärna av
växten.
Lupiner innehåller kinolizidinalalkaloider, andra potentiella toxin är
trypsininhibitorer, ett ämne som kallas biochanin A som har östrogen aktivitet
och två isomerer; anagyrin och thermopsin.
källa:Giftiga växter 2009

Det enda som inte är så gynnsamt med växten är att den innehåller relativt höga halter av de giftiga ämnena alkaloider. Alkaloider är en stor och ganska diffus beteckning av kvävehaltiga ringföreningar. I Lupinfröer kan 3-5% alkaloider förekomma.  Både hos människa och hos djur har det förekommit lupinförgiftningar. Det flesta djur ratar bittra lupiner och kanske är det bara den syriska hamstern som tål de giftiga växterna!
källa:SLU ,Svenskt LantbruksUniversitet 2009

När jag söker på Naturhistoriska Museets listning av giftiga växter så hittar jag inte lupien där.
Den källan är 50 år gammal, kan kanske vara därför Lupinen inte finns med bland "de DÅ kända mest giftiga växterna" utan bland "Utöver dessa finns ett flertal som är svagt giftiga"
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 15:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Lupiner
« Svar #3 skrivet: 24 jun-09 kl 06:14 »
Jag undrar ::) om hönsen går lösa
 och det finns mycket lupiner .
Äter de då av dem tror ni ?
Hedemorahöns

rina

  • Gäst
SV: Lupiner
« Svar #4 skrivet: 24 jun-09 kl 19:29 »
Jag har MASSOR med lupiner här och hönsen har aldrig ätit av dom......

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Lupiner
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 22:42 »
Ok då får jag väl lägga ner lupin projektet då. Det är synd hade varit en smidig lösning på två "problem".
Genbank för Gotlandshöns

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Lupiner
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 00:24 »
......  Är lupinen giftig eller inte? Om den inte är giftig borde man kunna plocka lupinfrön som finns i stora mängder häromkring. Det vore en välgärning för den svenska floran samt kanske även för hönsen iom att det bör vara högt proteininnehåll i de fröna.

Har ingen aning om din ursprungliga fråga, ang. lupinfrön till höns, men om du vill få nytta av ett överflöd av lupiner så kan du ju bärga dem som kompostgröda.
Skörda med lie eller machete, släpa hem och blanda lager på lager med strö och hönsskit så har du tidernas bästa godis att blanda i odlingsjorden redan nästa år.  :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Lupiner-olämpliga för höns?
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 10:31 »
Kommer en hel otrolig mängd lupiner på tomten i år vilket fick mig att fundera lite. Är de farliga för höns? Mina ska ju vara frigående och de lär ju provsmaka fröerna på sensommaren.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lupiner
« Svar #9 skrivet: 15 jul-20 kl 08:42 »
Vad jag vet så ska väll Lupiner helst utrotas, då de tar kål på andra växter?

När jag åkte en längre sträcka för ett tag sen på mindre vägar så var det många olika sorters färggranna blommor efter vägen utom där det fanns Lupiner

« Senast ändrad: 15 jul-20 kl 16:11 av ensamhet »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lupiner
« Svar #10 skrivet: 15 jul-20 kl 18:04 »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Lupiner
« Svar #11 skrivet: 15 jul-20 kl 18:22 »
The JerusalemPost skrattar då inte de tar lupiner på allvar https://www.jpost.com/health-and-science/eating-poisonous-store-bought-lupine-seeds-sent-little-uri-to-rehovot-hospital-340457
ja, fast massmedia är ju  kända  för att  göra saker värre än de redan är och "måla phan på väggen"

följande citat från länken du delade är jag lite fundersam över:

Citera
Lupine poisoning is not common, but when it occurs, it causes an irregular heart beat and can even be life threatening.

oregelbunden hjärtrytm kan säkert verka skrämmande, men har de många dödsfall rapporterade? om inte något, varför säga att det är livshotande. iofs står det "kan vara" precis som om den som skrev saknade någon slags kunskap. jag googlade namnet på sjukhuset och artikelförfattaren tsm med lupiner iaf och hittade inget mer än denna artikel. inte heller jerusalem post hade andra negativa reportage om lupiner.

Rensat från off topic. Tråden handlar om foder till höns. (:)
« Senast ändrad: 17 jul-20 kl 11:26 av javill »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lupiner
« Svar #12 skrivet: 16 jul-20 kl 13:08 »
J wissman 2015: "Blomsterlupin är ett av de allvarligaste hoten mot infrastruktur-
biotoper i vissa landskap i Sverige, medan övriga studerade arter
kan utgöra hot mer lokalt. Flera av arterna riskerar sprida sig även
till andra miljöer i landskapet."

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lupiner
« Svar #13 skrivet: 16 jul-20 kl 21:19 »
J wissman 2015: "Blomsterlupin är ett av de allvarligaste hoten mot infrastruktur-
biotoper i vissa landskap i Sverige, medan övriga studerade arter
kan utgöra hot mer lokalt. Flera av arterna riskerar sprida sig även
till andra miljöer i landskapet."

Åtminstone en som har koll på tillvaron

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lupiner
« Svar #14 skrivet: 16 jul-20 kl 23:05 »
Under en resa till ensamhets trakter nyligen, slog det mig att man inte ser en enda lupin i vägkanterna väster om Malå.

Oregelbunden hjärtrytm (arytmi) ska man ta på allvar, de innebär en onödig påfrestning på hjärtat och förutom att de leder till att blodomloppet fungerar allmänt dåligt med t ex trötthet och dålig arbetsförmåga som följd, så ökar de risken för allvarliga störningar (kärlkramp, hjärtinfarkt, svimningsanfall, plötsligt hjärtstopp mm).  Det finns mycket goda anledningar till att sjukvården är noga med att inte låta en patient gå omkring med arytmier, den som har sådana problem SKALL behandlas på lämpligt sätt, vare sig det nu blir frågan om betablockerare eller pacemaker.

Det är bara dumt att sätta i sig livsmedel som i sig skulle kunna öka risken för arytmi, när det finns så mycket annat man kan leva av.  Lupinerna passar bättre att göra biogas av än att ha som människoföda.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Lupiner
« Svar #15 skrivet: 16 jul-20 kl 23:13 »
 (:)  Utanför ämnet och diskuterar sak istället för person. /Torpjens
« Senast ändrad: 16 jul-20 kl 23:41 av torpjens »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lupiner
« Svar #16 skrivet: 16 jul-20 kl 23:19 »
Under en resa till ensamhets trakter nyligen, slog det mig att man inte ser en enda lupin i vägkanterna väster om Malå.

Oregelbunden hjärtrytm (arytmi) ska man ta på allvar, de innebär en onödig påfrestning på hjärtat och förutom att de leder till att blodomloppet fungerar allmänt dåligt med t ex trötthet och dålig arbetsförmåga som följd, så ökar de risken för allvarliga störningar (kärlkramp, hjärtinfarkt, svimningsanfall, plötsligt hjärtstopp mm).  Det finns mycket goda anledningar till att sjukvården är noga med att inte låta en patient gå omkring med arytmier, den som har sådana problem SKALL behandlas på lämpligt sätt, vare sig det nu blir frågan om betablockerare eller pacemaker.

Det är bara dumt att sätta i sig livsmedel som i sig skulle kunna öka risken för arytmi, när det finns så mycket annat man kan leva av.  Lupinerna passar bättre att göra biogas av än att ha som människoföda.

Allt för många av lupinerna är något som man ska sky som pesten... 
förökar sig värre än kaniner och ställer till på många sätt för folk.
Förvillar oss med lömsk skönhet och fager sång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Lupiner
« Svar #17 skrivet: 16 jul-20 kl 23:23 »
 (:)  Utanför ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 16 jul-20 kl 23:42 av torpjens »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lupiner
« Svar #18 skrivet: 17 jul-20 kl 07:05 »
Nu blandar du och ger igen. Sötlupin går att använda som foder till djur utan problem. Men det är en annan art än den lupinen som växer längs vägarna och som är mycket giftig för djur. Förgiftningar och dödsfall bland djur är inte ovanligt då vissa djur blir beroende av att äta dessa lupiner. Andra djur äter dem inte pga bitterheten.
Eftersom du inte gör skillnad kan du lura folk att ge vanlig lupin till sina djur som tar skada eller dör av dina råd.

Kan ju säga att ICA har sålt en lupinyougurt med lupiprotein från sötlupiner, men läste man innehållsförteckningen så var det inte så miljövänligt eller ekologiskt som man trodde. Var massor av konstiga ämnen i för att göra proteinet yougurtliknande

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lupiner
« Svar #19 skrivet: 17 jul-20 kl 09:32 »
Ja, ut i Guds fria natur och skörda vad som vare dig givet...

Du tror inte det är Satan som skickat dig att förvilla människorna med dolda gifter i blomsterprakten?





Hade ingen aning om att det fanns så många sorter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lupinsl%C3%A4ktet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser