Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal fläck  (läst 1105 gånger)

anna.s

  • Inlägg: 16
Kal fläck
« skrivet: 01 dec-09 kl 06:07 »
En av mina tackor har fått en kal fläck på sidan, hon kan ha skaft bort ullen själv men min fåga är finns det någon hudsjukdom som får kan få?

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Kal fläck
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 10:51 »
Får får ju ibland löss. Då kliar de sig mycket. Men de kan klia av andra skäl också. Ungefär som vi själva blir lite irriterade på vissa hudställen ibland. Ullen kan också släppa av andra skäl. Är hon klippt i år?

Ofta ser man lössen när man klipper. Ökar problemen kan du ju hälla på henne Flusa eller något i den stilen
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Zalma

  • Inlägg: 32
  • Våga ta ett hopp
SV: Kal fläck
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 16:08 »
Kan det inte vara mineral- eller vitaminbrist? Har för mig att jag har läst detta någonstans.
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kal fläck
« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 19:28 »
Nä, det tror jag inte... :o
Ohyra är det mest troliga.
Det skadar ju inte att använda Flusa ellet Fly-Tix. Om problemet kvarstår och ingen ull växer ut, så kan man kolla vidare.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kal fläck
« Svar #4 skrivet: 01 dec-09 kl 19:32 »
Dräktiga tackor med proteinbrist kan också tappa ull.     
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Kal fläck
« Svar #5 skrivet: 01 dec-09 kl 21:39 »
Pälsätarlus kanske? Se tidigare tråd.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=search2
Åsenfår, hundar och katter

anna.s

  • Inlägg: 16
SV: Kal fläck
« Svar #6 skrivet: 02 dec-09 kl 05:49 »
Hon är klipt i oktober, förhoppningsvis har baggen gjort sitt jobb :)så hon borde vara dräktig men det är i början av dräktigheten. Hur kommer man tillrätta med protein brist?
Tack på förhand!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kal fläck
« Svar #7 skrivet: 02 dec-09 kl 09:52 »
 Så tidigt i dräktigheten borde det inte vara proteinbrist.
Det brukar visa sig längre fram i dräktigheten när tackans näringbehov ökar pga fostrens tillväxt samtidigt som lammen tar plats i magen så hon kan äta mindre, då får man ändra i utfodringen.
 Kan du inte kolla med förstoringsglas om du ser någon ohyra? Löss gör ju att fåren kliar sig men jag tror inte pälsätarna framkallar kliande? Om det inte är någon ohyra är det ju onödigt att använda giftiga medel...
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Kal fläck
« Svar #8 skrivet: 03 dec-09 kl 21:45 »
Mina får har kliat sig våldsamt när de haft löss. Exakt vilken typ av löss de hade vet jag inte. Min klippare konstaterade att de hadde det, jag behandlade, sedan dess har jag aldrig haft några.

Men som sagt, de kan klia upp fläcka i ullen av aldeles normala skäl, precis som du och jag kliar oss. En sårskorpa, ett hudveck som irriterar eller något.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser