Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande höna  (läst 5670 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Liggande höna
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:36 »
Hilda
 Lö 28 Dec, 2002 - 18:37
--------------------------------------------------------------------------------
Har en höna som lagt sig i redet och har nu legat där i ca tre månader!
Är detta vettigt? Vad gör jag? Hon har inga ägg och byter rede lite då och då. Verkar för övrigt helt frisk.  

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #1 skrivet: 15 jan-04 kl 08:11 »
Mina hönor (hedemorahöns) lägger sig nästan hela året runt. Jag har valt att lita på deras instinkter så jag ger dem ägg då de lägger sig. Min erfarenhet är att det går mycket bra att ta fram vinterkullar - om man är noga med att hållla rent i hönshuset och  att det inte drar därinne.
Miljön därinne är ju tryggare än ute på sommaren så risken för att de ska bli tagna av skator, katter m.m. är ju mycket mindre än under sommaren då de går fria. Bristen på ljus och grönt måste dock kompenseras med ljus inne i hönshuset och tillskott av frukt/grönsaker - jag får bortsorterat sådant från vår affär, det är toppen. Till nykläckta kycklingar kör jag grönsakerna i matberedaren så de blir finfördelade, men snart äter de dem hela - och gärna torkade nässlor, alger, nyponskalmjöl som blöts upp tillsammans med kli och lite torkade insekter = sköldpaddsfoder som finns på zooaffärer.
I övrigt brukar jag, som basfoder, ge mina små och deras mamma undulatfoder och krossat vete. Allveg från Granngården/lantmännen går naturligtvis också  bra att ge, men vitamintillskotten ovan behövs också.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Liggande höna
« Svar #2 skrivet: 19 jan-04 kl 11:45 »
Det här är inte lätt! Det beror nog i mångt och mycket på vilken vintermiljö man ger sina höns. Mina åsbohöns visar sällan ruvlust på vintern. Väljer man att ge den ruvlystna hönan ägg att ruva så måste man ju givetvis också se till att hon kan föda upp dem. normalt räcker hönans kroppsvärme till för att värma kycklingarna även om det är relativt kallt i luften. En högt placerad värmelampa över hönan och kullen bör man nog ändå överväga. Men som sagt det är inte alla som vill ha vinterkullar och det kan vara svårt att få en riktigt sur/liggsjuk/skrockande höna att ge sig. En del dumma råd har genom åren getts, tex att stänga in hönan i en liten bur som hängs upp i taket, att hälla vatten över henne...Sådant är naturligtvis rena dumheterna. Då är det bättre att låta henna få några ägg (det behöver ju inte vara så många) och låta naturen ha sin gång.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #3 skrivet: 19 jan-04 kl 12:15 »
 Naturligtvis beror det på temperaturen i hönshuset. Jag har ju ett varmt hönshus (ca. +10 grader) och då lägger de sig lättare eftersom de känner att de klarar kycklingar i den varma miljön. Har man inte värme låter det klokt att använda en värmelampa istället så de lan åf lite värme någpnstans mer än under mamma.
Jag tycker inte heller någon anledning att lägga en stor kull den här tiden på året utan det räcker att lägga bara några ägg så hon får en liten kull vilket tilllfredställer hennes instinkter.  De hönor som har kycklingar nu lägger sig ofta  mitt i sommaren igen så de hinner två kullar per år. En del av mina hedemoradamer hinner t.o.m. med en tredje kull på höstsidan...


 
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #4 skrivet: 19 jan-04 kl 19:22 »
Mina hönor var fullkomligt ruvtokiga förra säsongen (hade ruvande hönor från mars-aug), så istället för att fylla kylskåpet med ägg så fick jag fylla frysen med tuppar. I sept  tyckte jag dock att det fick räcka med 8 kullar på bara 6 hönor så när ett par av dem ville ruva för tredje gången så blev det en envis kamp om vem som skulle vinna. Jag som inte hade plats för fler kullar eller hönorna som tyckte det gick alldelens utmärkt att ruva fram en kull fast minusgraderna nalkats, och snön knackade på dörren? De ruvade på ingenting eftersom jag hela tiden plockat äggen, tog jag bort deras reden så trängde de ihop sig i det enda rede som jag lämnade kvar, lyfte jag ut dem så var de snabbt tillbaka. Började då lyfta dem ur redet när mörkret infallit och placerade dem på nattpinnen, men likväl var de tillbaka i redet på mornarna. Tog jag bort redet så började de söka upp platser på gården. Hopplösa var de! Kanske det bästa hade varit att låta dem ruva små kullar, men hönshuset var överbefolkat till bristningsgränsen med alla ungtuppar som ännu inte slaktats bort, så den envisa kampen slutade med att jag till slut vann.

Kommande säsong vet jag att inte ge så många ägg till hönorna, för jag vill inte ha samma överbefolkning igen  som det isåfall blir med höns som ruvar till 100 % (och lite till eftersom några inte nöjer sig med en kull).


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #5 skrivet: 19 jan-04 kl 19:30 »
Vid sådana tillfällen har jag låtit hönorna få ruva fram sina kycklingar och sedan avlägsnat alla småtuppar så fort vi kunnat se vad det varit för kön på dem för att  på så sätt minska trängseln i hönshuset.
Numera har vi så stort hönshus att vi inte har detta problem (20 kvm. till 20-25 hönor + 3 tuppar) men vi har ju inte alltid haft det så.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

 

Susanne

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #6 skrivet: 19 jan-04 kl 19:38 »
Ja, för hönornas skull hade det kanske varit bättre, men det är iallafall gott att ha tuppar i frysen nu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser