Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönskvalster i lägenhet  (läst 1250 gånger)

Samsam

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Hönskvalster i lägenhet
« skrivet: 26 jun-19 kl 14:11 »
Hej! Jag upptäckte igår en hönskvalster på innertaket hemma i lägenhet. Är det någon som har varit med om detta? Isåfall kan de bli ett problem för mig och hur blir jag av med dem? Har lite lätt panik. Tänker att ni som handskas med höns måste ju fått hem det någon gång och kan ha erfarenhet av dem. Tacksam för svar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönskvalster i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 26 jun-19 kl 14:21 »
För att att hönskvalster ska överleva så behöver dom ett värddjur och deras fall är det höns eller andra fåglar som är värddjuren.

Håller du fåglar i din lägenhet så är det de normala procedurerna som gäller för sanering.
Evt kan du få ekonomisk hjälp via din hemförsäkring,
Ta ett snack med fastighetsägaren, ditt försäkringsbolag och saneringsföretag i nämnd ordning är mitt förslag.

De kvalster som råkar hänga med hem brukar svälta ihjäl.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hönskvalster i lägenhet
« Svar #2 skrivet: 26 jun-19 kl 15:30 »
Ja, inte ställer de till med något inne. Men de lever länge utan höna, så man skall inte tro de lämnar kepsen eller jackan frivilligt...

Vi har aldrig lyckats föra över kvalster till boningshuset, trots att vi slarvar med kläder och ungarna (och frun ::)) har med sig höns in.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hönskvalster i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 27 jun-19 kl 02:01 »
...Själv inte bad jag märkt kvalster i boningshuset....Läst utomlans om filurer som haft kvalster i huset och lidit hårt...Nog haft stora fågelbon i huset... Blivit nerkvalstrade av dom... Annars som sagt hönskvalster kan överleva ca nio månader utan gott blod från höns men kan säkerligen tillfälligt smaska i sig blod från annat och därmed överleva längre.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hönskvalster i lägenhet
« Svar #4 skrivet: 27 jun-19 kl 09:28 »
Tror faktiskt de klarar sig längre än de där 9 månaderna som det brukar skrivas om jag också. Och de verkar tåla kyla också, fastän de blir inaktiva då förstås. Vi stoppar in höns lite överallt emellanåt, och hade några tuppar i en hästbusa ett tag. Kör inte häst i den, så ingen blir orolig. Men trots vinter och 7-8 månader utan djur så frodades det kvalster i den när jag skulle använda den. Ingen kall vinter det här året, men -20 var det en kort stund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 6 användare (1 dolda)
JN, xaelanar, Sebastian Berggren, von tratt, Ibbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser