Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som går i cirklar ibland???  (läst 1274 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Get som går i cirklar ibland???
« skrivet: 29 mar-09 kl 21:13 »
 ??? :-\ ??? :-\ ???

Har varit borta över helgen och vänner har tagit hand om getterna. När vi kom hem idag så såg jag att ena geten gick runt i en cirkel ett par gånger. Jag kunde inte se nå't annat konstigt med henne. Jag gick ut senare för att kolla mer noga och märkte att hon gick i cirklar mest när hon blev uppjagad, tex när de skulle få skorpor av mej, nrä jag fyllde på hö och när den andra geten jagade iväg henne från godsakerna. Hon gör alltid cirkeln åt vänster.
Jag använde sökfunktionen lite och hittade två gamla trådar om sjuka getter, men vet inte om de riktigt stämde in här.
Jag har två afrikanska dvärggetter jag köpte från en djurpark i höstas. De är ca 1år gamla, inte dräktiga. De får fri tillgång till hösilage och vatten dagligen, gran och tallris ett par gånger i veckan. Jag har testat ge dem nötfor effekt i pulverform efter tips här, men de ratar det helt. Båda äter bra. Den ena geten har varit ledarget sedan dag ett. Hon har alltid haft lite mer hull. Nu på slutet har hon blivit tuffare mot den lite smalare och jagar bort henne från maten och ibland från vår uppmärksamhet. Har därför börjat lägga en hög hö en bit bort så slutar hon jaga bort den andra och efter ett tag så äter de lugnt sen.
Den "magrare" gick i cirklar ett par gånger nrä jag var där och det var alltid till vänster. Jag försökte lura henne till ett högervarv med en skorpbit, men det var som att hon inte kunde gå till höger utan gjorde ett vänstervarv ändå och försökte komma åt skorpan.

Jag undrar nu alltså, vad är det som händer? Nå'n som direkt känner igen detta? Kan jag göra nå't, ge henne nå't? Kan hon ha blivit skadad när den andra stångat henne, för det händer ofta?

Sen en annan fundering som kanske kräver sin egna tråd. Är det bättre att ha tre getter än två? Då har ju ledargeten genast två att hålla efter och går inte lika hårt åt den andra enda get som finns i hagen. Eller är det så att den som är lägst i ordningen alltid har det tufft och att det då ist är två som ska sätta denna ranglägsta på plats?

Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Get som går i cirklar ibland???
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 00:12 »
Den "magrare" gick i cirklar ett par gånger nrä jag var där och det var alltid till vänster. Jag försökte lura henne till ett högervarv med en skorpbit, men det var som att hon inte kunde gå till höger utan gjorde ett vänstervarv ändå och försökte komma åt skorpan.

Jag undrar nu alltså, vad är det som händer? Nå'n som direkt känner igen detta? Kan jag göra nå't, ge henne nå't? Kan hon ha blivit skadad när den andra stångat henne, för det händer ofta?


Om en get går i cirklar är väl listerios det första jag kommer att tänka på (står lite om det här http://www.svdhv.org/Artiklar/081219_listerios.asp). Det där cirklandet kan även komma av andra skador på hjärnan eller balansen, t ex hjärnhinneinflammation, CCN eller öroninflammation.

Verkar din get frisk annars?

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Get som går i cirklar ibland???
« Svar #2 skrivet: 30 mar-09 kl 09:34 »
Hej! Det låter inte bra tycker jag. Låter som Listeros och det kan botas med höga doser antibiotika under en längre tid. Har haft tackor som drabbats av detta för längre sen. De blir inte friska av sig själva här utan blir bara sämre tills de dör . Snabb behandling krävs, så ring efter veterinär direkt, är mitt råd om du är rädd om dina älsklingar. Listeros kan de få genom ensilaget, skämt sådant eller jordinblandning eller legat i ströbädd etc.
Till din fråga om antalet getter och rangordning så tror jag som du redan är inne på att en av getterna  alltid står lägst i rang, så det spelar nog ingen roll om du har fler, då blir säkert nykommlingen sist i rang.Lycka till med geten, skriv gärna hur det går. Har själv dvärggetter och de är ju bara för härliga!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Get som går i cirklar ibland???
« Svar #3 skrivet: 30 mar-09 kl 14:29 »
Tack för svar!
Det låter ju inte bra alls. Läste artikeln och ska kontakta vetrinär imorgon på teltid. Vet ni vad det kan handla om i pengar? Känns taskigt att man tänker på det i ett så'nt här läge, men det är svårt att låta bli.
Har varit ute hos dem på förmiddagen och det är inte ofta hon går ett varv, utan bara nå'n gång ibland. Det kan gå en lång stund utan att hon gör det alls. Den andra geten är ganska tuff mot henne och stångas om hon inte flyttar sej direkt.
Om det är listerios, hur smittsamt är det då? Är det troligt att den andra geten också kommer bli smittad? Hur vanligt är det att getter drabbas av detta? Är det mest "otur" elelr mest "okunnskap" som orsakar utbrotten? Det stod att man inte skulle använda överblivet hö till strömaterial och det har jag såklart gjort. Det kan ju vara det som har utlöst detta.

Fler får gärna också hoppa in om ni har erfarenheter eller nå't tips/råd,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Get som går i cirklar ibland???
« Svar #4 skrivet: 30 mar-09 kl 18:41 »
Har hon några andra symtom? Man brukar kunna se ibland att örat hänger ned på ena sidan de blir halvsidesförlamade. Typiskt är att de bara går åt ett håll och har oftast hals och huvud svängt åt det hållet. När de blir riktigt dåliga ligger de ner och "trampar", försöker man vända på dem åt annat håll får de kramanfall. Det smittar inte mellan djur utan hon har fått i sig denna bakterie. Tänk på att hålla ströbädden torr och servera hö/ensilage i foderhäck med så lite spill som möjligt (lättare sagt än gjort),att använda öppnad bal om den varit plastad inom en vecka. Är det för gammalt och gått värme i ska man inte använda fodret. Bakterien Listeria trivs i jorden, i dåligt ensilage , kladdig ströbädd, smutsig rast -hage kan också vara illa om fodret serveras där. Det är inte ovanligt med denna sjukdom hos får, och getter borde väl också kunna få den. Men det är ju inte säkert det är Listerios, hoppas hon blir frisk. Men jag tror du gör klokt i att rådfråga veterinären. Ett besök går väl på en tusenlapp med medicin, tippar jag. Lycka till!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Get som går i cirklar ibland???
« Svar #5 skrivet: 31 mar-09 kl 14:57 »
Tack för era snabba svar! Den här hemsidan är ju helt suverän!!!
Har haft vetrinären här idag. Ringde för att rådfråga dem om det var Listerios, om hon kunde bli helt frisk och för att höra vad det kunde landa på i pengar. Hade så'n tur att vetrinären var ca en mil härifrån, så han kom på en kvart. Han kollade tempen men ingen feber. Hon fick pencillin och jag ska sedan ge henne det i fyra dagar till. Jag fick sprutor och instruktioner så vi får hoppas att jag grejar det. Han sa att hon borde sluta göra vänstervarv efter ett par tre dagar redan. Nu är det bara att vänta och se. Har varit ute och städat bort allt strömaterial på bordet de brukar sova på i baracken, och lagt på spån ist. Måste skaffa hem halm att ströa med. Vill ju inte riskera att få detta igen. Vill inte behöva sluta ge hösilag till dem då jag har tillgång till det och de tycker att det är så gott. Ska bli nogrannare med hur många dagar det varit framme och försöka ta bort spill eftersom. Nå'n som har andra tips för att slippa detta framöver?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 4 användare
tuslus, Högnemobon, fri, inge.reklam60@gmail.com

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser