Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fyrlingar...  (läst 2776 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
fyrlingar...
« skrivet: 01 apr-18 kl 10:43 »
Fick fyra lamm på en 8 årig finullstacka imorse och två springer runt och diar, en har jag inte sett dia men går runt och är rund om magen, den sista ligger stilla och var kall när jag kom ut, kan resa sig och stå upp korta stunder.
Satt in värmelampa och gav fyran råmjölk men hur ska vi göra nu?
Låta alla vara kvar och ge bara fyran i flaska, ta bort fyran och ge i flaska, ge trean och fyran flaska så de andra får riktigt med mjölk av tackan???

Eller finns det någon på Gotland som har fått lamning med döda lamm som vill adoptera ett/två lamm???

Om vi ska flaska fyran ska den ha full mjölkgiva eller kommer den dia lite från tackan om den piggnar på sig och kan börja röra sig?

Inga svar på avlivning tack då alla måste få en chans till överlevnad...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: fyrlingar...
« Svar #1 skrivet: 01 apr-18 kl 12:31 »
Nr 4 som inte diat kommer antagligen inte lära sig dia själv och det går rätt fort innan mamman tycker att det är inte hennes unge och då kommer den inte få dia heller även om den piggar på sig.
Därför är det bättre du lär den dia nu om det går. Vänjer den sig vid flaskan är det svårt att få den börja dia.

Du skall inte ta bort någon för är mamman snäll är det bättre alla 4 är med varandra och med mamman för trygghet. Även om inte fyran diar så har den trygghet i sina syskon.

Det är bättre du stödmatar alla 4 lite då och då eller kanske 2 av dem, istället för att ha rena flasklamm. På så sätt kan du lämna dem längre stunder. Det är min åsikt. Sen finns det de som plockar bort något av lammen och har rena grupper med flasklamm. De gör det av den anledningen att de tror att man minskar risken för juverinflammation om man inte har 4 lamm som diar på samma tacka. Ett annat tips jag läst är att stödmata de största och starkaste så kan de svaga dricka tackans mjölk, för de behöver den bäst.

Ett annat tips är att försöka adoptera bort någon av lammen om en annan tacka lammar snart. Kanske du får en tacka som bara får ett lamm, då kan hon säkert ta sig an ett extra lamm.

Om du väntar en vecka med att börja stödmata de 2 starka individerna kommer de även i fortsättnignen dia på tackan också. Jag har sett att mina lamm både diar tackan och gärna dricker ur nappflaska. Det är ju först när lammen blir en vecka som det blir svårt för tackan att ha mjölk till alla då de dricker mycket mer då.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: fyrlingar...
« Svar #2 skrivet: 01 apr-18 kl 12:49 »
fyran har piggnat på sig lite efter värme och stödmatning och när jag höll fram den till juvret bet den sig fast och drack.
mamman pussar på alla och verkar vilja ha dom, fick tre förra året som hon fixade helt själv.
Har en ettåring kvar som ska lamma men vet ej när... övriga är färdiga och har fullt upp, de sista fick två var alla och de är fyra dagar så har nog ingen att adoptera bort till...

låter de vara kvar alla och fyran stödmatar/lyfter jag fram till juvret så får vi se vad det leder till, de andra tre verkar nöjda med tillvaron, ingen piper eller springer runt av dom...

hur ofta / mycket tycker ni man ska ge varje gång och till vem...?
de största tre kommer väl alltid trycka bort fyran så det måste väl ändå vara fyran man ska ge för att vara säker att den får i sig någonting... och diar den någon gång av tackan är det bara ett plus i kanten?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: fyrlingar...
« Svar #3 skrivet: 01 apr-18 kl 13:51 »

hur ofta / mycket tycker ni man ska ge varje gång och till vem...?
de största tre kommer väl alltid trycka bort fyran så det måste väl ändå vara fyran man ska ge för att vara säker att den får i sig någonting... och diar den någon gång av tackan är det bara ett plus i kanten?

När jag har stödmatat någon har jag gett dem ca 5 dl per dag, och då räknar jag med att de diar i alla fall 5dl också. Men har dina högre födelsevikter /större ras behövs nog mer.
Teorin med att stödmata de starka bygger på att de då blir mätta och inte dricker upp allting som tackan har så då kan de svagare få det de behöver av tackan. Jag vet dock inte om det fungerar i verkligheten. Själv har jag stödmatat de som varit intresserad av flaskan, vilket har varit den minsta. Kan ju bli så att tackan har koll på lammen och låter dem dia lika mycket.

En annan sak som du inte nämnt är fodret. Egentligen bör ju inte mjölken räcka till 4st men man kan ju hjälpa till genom att ha bra foder och kraftfoder, kanske du kan lägga till ärtor som har högt proteinvärde i jmf med spannmål. Det sägs ju att vanligaste orsaken att lammen dör de första dygnen är att de svälter ihjäl.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: fyrlingar...
« Svar #4 skrivet: 01 apr-18 kl 14:23 »
alla hittar spenarna och diar och tackan låter de dia men vi får se hur länge det fungerar, avvaktar med nappflaskan tills jag ser att någon går runt och skriker och då ger jag väl den ungen...
fyran har piggnat till riktigt bra och är med gänget  ;D
mamman renrasig finull med stamtavla och pappan 50% Oxford down 50% texel.
de får fri tillgång på ensilage och fårpellets efter hur många ungar de får i hink 2-3ggr/dag.
har bara 9 st tackor så det bästa är att de kan gå med mamma och bli lamm och inte riktiga nappungar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 2 användare (1 dolda)
Emil Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser