Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber installation - ska man eller ska man inte?  (läst 9939 gånger)

Nirtacna

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« skrivet: 20 okt-17 kl 11:16 »
Har fått erbjudande om att installera fiber till en skogsfastighet.
Vad tror ni är detta något man behöver i framtiden eller klarar man sig utan?



+

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-17 kl 11:27 »
Ja du. Den som kan sia om detta är duktig.
Vi hade inget alternativ om man vill ha fast internett el telefon. Telia behagade att lägga ner stationen. Var inte lönsam längre.
De släckte ner den 1/10. Men kablen grävdes av en vecka tidigare o då var det inte lönt att laga.
Där finns mycket finstilt i avtalet som nogsamt bör läsas fråga  via mejl. Spara svar. Här försökte de få mej själv att gräva trots avtal. men i o m de sparade mejlen fick jag som det var avtalat.
 En fiberkabel är redan avplöjd innan det äns satts i system.
Vår leverantör menar på att vi förmodligen behöver en ny dator för att kunna ta emot fibersignalen då den är snabbare.
Det är mycket att sätta sej in i. Och inte lätt att få kontakt med dessa stora nya företag.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-17 kl 11:37 »
Har fått erbjudande om att installera fiber till en skogsfastighet.
Vad tror ni är detta något man behöver i framtiden eller klarar man sig utan?



+
Har du för avsikt att sälja fastigheten i framtiden eller driva verksamhet som kräver kontakt med omvärlden så skulle jag inte tveka.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-17 kl 11:54 »
Ja, man ökar ju vanligtvis fastighetens värde mer än de 15-20k som fibern brukar kosta. Men det förutsätter att man skall sälja relativt snart, jag vet inte hur många år fiber kommer vara relevant. Men då har man ju ändå rören färdiga så man kan blåsa i nästa generation fiber eller vad det nu blir. Jag ångrar i alla fall inte min fiberanslutning, den funkar perfekt till skillnad mot svajiga mobilnät

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-17 kl 11:55 »
Jag är mycket nöjd med att vi skaffade fiber. Kostade 7k. Fick flera hundra meter väg förbättrad på köpet.

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-17 kl 12:09 »
Skogsfastighet? Finns det ingen bostad där som någon använder?

En del av fastigheterna i byn här har framdraget rör för fiber men ingen fiber i dem. Det kostar inte så mycket att blåsa in fiber när det väl är dags.

Vi betalade runt 20000 för fiber för 10 år sen. Vi gjorde ganska mycket själva. Grannen gjorde inget (inga rör) och nu ska nätleverantören ha 30000 för att koppla in fiber hos honom.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-17 kl 12:26 »
Skogsfastighet? Finns det ingen bostad där som någon använder?

En del av fastigheterna i byn här har framdraget rör för fiber men ingen fiber i dem. Det kostar inte så mycket att blåsa in fiber när det väl är dags.

Vi betalade runt 20000 för fiber för 10 år sen. Vi gjorde ganska mycket själva. Grannen gjorde inget (inga rör) och nu ska nätleverantören ha 30000 för att koppla in fiber hos honom.

Grannen gjorde alltså en bättre affär! 10 000 i skillnad, men ni fick göra en massa arbete själva och det var 10 år sedan!

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-17 kl 12:27 »
Nja. Vi fick erbjudande nu, skulle kosta 20 000:- och då ingick bara 50m grävt (har 200m infart till vägen, dessa 150m fick jag betala extra), skulle kanske landat på 25-30k.

Vi har 4G mottagning här, och når hastigheter på 20Mbit/s, för nästan samma månadsavgift... Så vi tog absolut inte fiber. Tror det är borta inom några år då Radionät börjar slå igenom här i trakten... 100Mbit/s och det enda man behöver är en parabol? Ja tack.

Har du bra mottagning på fastigheten: Avråder jag.

mvh

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-17 kl 12:44 »
Hej

Jag går och otåligt väntar på att få in fiber. svajigt och långsamt ADSL är ingen höjdare. Dessutom är kopparnätet gammalt och i dåligt skick så det är nog en tidsfråga innan det försvinner. Häromåret kom det upp några nya master i närheten. Då ringde många säljare och ville sälja trådlöst Internet för hemmabruk. Det snabbaste sättet att bli av med dem var att fråga: hur många timmar kan ungarna titta på SVT play i månaden med detta abbonemang? Då dröp de fort av eller försökte sälja riktigt dyra abbonemang istället. Ingen ville berätta hur lite datat skulle räcka.
Jag är skeptisk till att trådlöst någonsin kommer att ersätta fiber för hemmabruk. Etern är en begränsad resurs, skall fler ha snabbare trådlöst är enda lösningen mindre celler=fler master. förr eller senare blir det dyrt, man måste ändå dra fiber till masterna. 

andtol

  • Gäst
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #9 skrivet: 20 okt-17 kl 12:46 »
Grannen gjorde alltså en bättre affär! 10 000 i skillnad, men ni fick göra en massa arbete själva och det var 10 år sedan!

Ja. :)

Det måste bero på många faktorer: bidrag från kommun, län, stat. Samförlägga nätet med elleverantören. Osv.

Vi har 4G mottagning här, och når hastigheter på 20Mbit/s, för nästan samma månadsavgift... Så vi tog absolut inte fiber. Tror det är borta inom några år då Radionät börjar slå igenom här i trakten... 100Mbit/s och det enda man behöver är en parabol? Ja tack.

Nu är det lite OT men kan inte låta bli att ge min syn på saken:

Fiber och mobilt går absolut inte att jämföra. Ja, 4G är ok för lite surf och kolla på filmer. För distansarbete, servrar och tjänster som "alltid" ska fungera så är det fiber som gäller. T ex pingtiden är det en enorm skillnad på. Vi betalar 292 kr/mån för 100/100 MBit. Fri trafik. Visa mig gärna ett abonnemang med 4G som ger samma prestanda, pris och utan begränsning i trafik.. ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #10 skrivet: 20 okt-17 kl 12:47 »
Vi har nyligen fått fiber installerat och betalade 17100:- allt inräknat och klart för användning.
Min mor ville inte ansluta så hon fick erbjudandet att de kunde lägga en anslutning? vid tomtgränsen så att efterkommande husägare lätt kan installera fibern. Dom ska ju ändå gå förbi hennes tomt på väg till hennes grannar.

Jag undrar oxå om det finns en bostad på skogsfastigheten annars måste en ju veta var nånstans den ska placeras i framtiden. Om inte grävning etc från tomtgränsen till huset ingår så måste en ju ta med det i beräkningen av priset.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nirtacna

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #11 skrivet: 20 okt-17 kl 12:52 »
Det finns en en fastighet på tomten, kommer eventuellt att bo där nästa år.
Har inga planer på att sälja just nu.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #12 skrivet: 20 okt-17 kl 13:15 »
Det finns en en fastighet på tomten, kommer eventuellt att bo där nästa år.
Har inga planer på att sälja just nu.
Då hade jag anslutit.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #13 skrivet: 20 okt-17 kl 13:36 »
Vi tjänade in hela installationen (19 500:-) på endast fyra (4) år! Idag betalar vi 169:- i månaden för fri surf och IP-telefoni i paket. De 400:- i månaden i sänkta kostnader för fast telefoni och surf vi fått genom fibern, ser inte ut att förändras nu efter att installationen är betald så att säga.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #14 skrivet: 20 okt-17 kl 17:45 »
Hej

Jag går och otåligt väntar på att få in fiber. svajigt och långsamt ADSL är ingen höjdare. Dessutom är kopparnätet gammalt och i dåligt skick så det är nog en tidsfråga innan det försvinner. Häromåret kom det upp några nya master i närheten. Då ringde många säljare och ville sälja trådlöst Internet för hemmabruk. Det snabbaste sättet att bli av med dem var att fråga: hur många timmar kan ungarna titta på SVT play i månaden med detta abbonemang? Då dröp de fort av eller försökte sälja riktigt dyra abbonemang istället. Ingen ville berätta hur lite datat skulle räcka.
Jag är skeptisk till att trådlöst någonsin kommer att ersätta fiber för hemmabruk. Etern är en begränsad resurs, skall fler ha snabbare trådlöst är enda lösningen mindre celler=fler master. förr eller senare blir det dyrt, man måste ändå dra fiber till masterna.

Tror man är bra fel ute om man tror radio skall ersätta fibern .

Jag sitter själv i en kåk där dom rivit kopparn ( i juni i år) ingen fiber så jag är tvungen att använda
4g, dyrt blir det , funkar bra men absolut inte alltid, det va halv storm häromdagen då ramlade hastigheten ner till 5mbit , andra dagar har det vandrat från 3-25mbit hela dagar.

sen är ju nästa grej med radio, ju fler som ansluter mot samma antenn som dig desto sämre hastighet.
nä jag tror inte alls på det för våra hushåll, med tanke på bandbredd som kommer behövas i framtiden så är det väl 5g eller nått som krävs men när det är framme så behöver vi nog 6g.
 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #15 skrivet: 20 okt-17 kl 19:06 »
 :D...Man får ställa sig frågan vad man ska ha det till...Ytterligare en kostnad som bygger på övriga kostnader...Hinner man verkligen utnyttja bandet tro...Finns det inget vettigare att göra än att glo på TV...Låta övrigt förfalla bara man kan glo på TV genom bandet  :D... Ska man betala för ett band dom gräver ner och sedan grundavgift sedan kostnader för eventuell operatör...Rimliga är väl att bandfirmorna bekostar bandet då efter förfrågan om man vill ha det... Annars verkar det som dom yngre surfar med mobilen och jag tror inte dom har mobilen bunden till ett band....Bunden till ett band som ligger i jorden...

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #16 skrivet: 20 okt-17 kl 21:56 »
Hej

De yngre kan slösurfa på mobilen men när de börjar spela skriker de om ping tider, då är en fånig tråd nergrävd oslagbar. Jag vidmakthåller, trådlöst är bra när man är på rull. Hemma är en tråd det enda framtidssäkra. Ungarna med mobil är också duktiga på att leta lokala WiFi nät för att slippa tulla på sin datamängd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #17 skrivet: 20 okt-17 kl 21:59 »
Skall man ladda ner film med bra kvalitet går det åt extrema datamängder, då är fiber det enda rätta

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #18 skrivet: 20 okt-17 kl 22:15 »
Film o sånt fungerade bra här genom kopparkabeln. Då hade vi det lägsta man kunde välja. När fibern kommer finns det alternativet inte längre.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #19 skrivet: 20 okt-17 kl 22:26 »
Jag som är så nöjd med det mobila... Jag vet inte hur ni lyckas göra av med mer än 50GB surf i månaden? För mig är det en omöjlighet... Ja ser på Netflix en timme eller två innan ja lägger mig varje dag, och har ändå långt kvar till dessa mängder. Bor ni vid datorn/tv:n?  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser