Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokböcker och hushållstips av Fru Rückerschöld ca 1800  (läst 2177 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Den här länken har jag haft ett tag (vet inte var jag hittade den), men inte skummat igenom förrän nu. Här finns förutom recept tips på hur man kokar såpa, slaktar, konserverar mm. Bok 1: Den nya och fullständiga kok-boken, innehållande beskrifning, at med mindre kostnad tillreda hvarjehanda smakliga rätter äfven af potates, samt ... 1801
Bok 2: Fattig Mans Wisthus och Kök 1797
Bok 3: Hushålls-Cateches, huru man skall förehålla Unga Flickor Deras rätta Bestämmelse i werlden 1800
Innehåller även en del moralkakor. Har dock inte lusläst boken.
http://rarapdf.ub.umu.se/pdf_books/Ost13910.pdf
Håll till godo! Kan vara något svår att läsa p g a skriften.

Intressant recept: semlor för 200 år sen, s 75 i bok 1:
Hetwägg
På runda hwetbullar som äro nattgamla, skäres et litet hål åfwanpå, at man lätt kan uttaga inkromet, som göres smått på et rifjern och stekes gulbrund med godt smör i en pankakspanna. När brödet swalnar, upblandas det med en god hand full skalade och rifna mandlar, med några bittra ibland, et par skedblad corinter som förut äro wäl rensade och kokta i watten, twå skedblad stödd såcker, et dito canel och twå wispade äggegulor fyllas sedan i hwar sin bulla med låcket nedtryckt. Desse ställes då antingen framme i en afswalad ugn, en kakelugn eller in tårtpanna med het askmörja, men icke länge, ty de få hwarken torka eller brännas. Om intet annat råd är, kan man äfwen wända dem flitigt på et halster som står på het askmörja. Imedlertid står en kanna mjölk på elden at koka med et skedblad stött mandel, litet rosenwatten, et stycke såcker, et citrons skal, litet salt och et par bitar canel när hon kokat hen half time, tages caneln och citron bort, hon afwispas med twå äggegulor och serveras för sig, brödet på et fat, som på tallriken öfwerd... ses med mjölken.


karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kokböcker och hushållstips av Fru Rückerschöld ca 1800
« Svar #1 skrivet: 04 mar-16 kl 10:17 »
Jättekul!  Fast jag förstod inte riktigt hur man gjorde med mjölken.  Ganska komplicerat i alla fall.  Jag noterade dock att det inte är vispgrädde med.

Något enklare var det i min barndom på 50-talet . Vi hade semlor nästan varje tisdag sju veckor före påsk.  Mamma höll på traditionerna. Man fick inte börja i förtid. Och eftersom hon vägrade att baka kladdiga jästdegar så var det på köpta vetebullar, enkla.  Sedan skar hon av toppen, tog ut en del av inkråmet, blandade med hemmalda mandlar, med den bruna hinnan kvar, så det blev brunspräckligt.  La tillbaks blandningen i bullarna.  Serverades med varm mjölk och kanel.  Vispgrädde på var bara vid enstaka tillfällen.

skulle vara kul att höra era andra semmelminnen, fast det är nog en annan tråd.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Kokböcker och hushållstips av Fru Rückerschöld ca 1800
« Svar #2 skrivet: 13 jan-17 kl 17:36 »
Denna fru Rückerschöld är dotterdotter till Polhem.   Jag har för mig att även Polhem "tyckte till om"  hur det borde vara i hushåll.  Jag skall försöka ta reda på mera men det kommer att ta tid.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser