Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränera Torpargrund?  (läst 11251 gånger)

Yrmff

  • Gäst
Dränera Torpargrund?
« skrivet: 05 apr-05 kl 19:27 »
Knutarna?

Hur nära knutarna vågar jag gräva för min dränering?
Hur djupt behöver jag gräva.
Torpet ligger i sluttning (åkermark).

Dränerat har jag gjort innan men aldrig en torpargrund, är det "som vanligt"

tacksam för svar  :)
mvh Heikki

Wolverine

  • Gäst
Re:Dränera Torpargrund?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-05 kl 23:10 »
Du skriver inte varför du skall dränera. Normalt sett skall det inte behövas, så man blir lite nyfiken.
Ligger det någon form av problem  bakom åtgärden?

Mvh Wolverine

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Dränera Torpargrund?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-05 kl 22:03 »
Vi har grävt ner dräneringsrör runt vårat hus som har torpargrund. vi bor i en sluttning på en stenig ås. På ovansidan av sluttningen har vi torpargrund och på andra halvan av huset, nedåt sluttningen har vi en källare (suterräng) med mullbänk eller torpargrund. Huset är byggt 1880.

På ovansidan (husets framsida) har vi grävt ned dräneringsrör på ca 50 cm djupt med grus ovanför rören. Vattnet från stuprännorna leds också ned i dessa rör. Dräneringsrören leder vattnet nedåt och bort från huset. Vi grävde ner dem i somras så än vet vi inte hur det kommer att fungera i vinter och ivår när snön smälter. Vi har haft problem med vattenpölar och is under snösmältningen så förhoppningsvis blir vi av med det. Så hoppas vi på att bli av med källarfukten också.
kan själv

dagar

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Re:Dränera Torpargrund?
« Svar #3 skrivet: 05 nov-17 kl 23:14 »
Vi har grävt ner dräneringsrör runt vårat hus som har torpargrund. vi bor i en sluttning på en stenig ås. På ovansidan av sluttningen har vi torpargrund och på andra halvan av huset, nedåt sluttningen har vi en källare (suterräng) med mullbänk eller torpargrund. Huset är byggt 1880.

På ovansidan (husets framsida) har vi grävt ned dräneringsrör på ca 50 cm djupt med grus ovanför rören. Vattnet från stuprännorna leds också ned i dessa rör. Dräneringsrören leder vattnet nedåt och bort från huset. Vi grävde ner dem i somras så än vet vi inte hur det kommer att fungera i vinter och ivår när snön smälter. Vi har haft problem med vattenpölar och is under snösmältningen så förhoppningsvis blir vi av med det. Så hoppas vi på att bli av med källarfukten också.


takavvattningen (stuprören.hängrännorna) ska inte sammankopplas med dräneringsrören, utan ska ledas bort i vanliga avloppsrör
vanligt misstag att göra men det är fel iaf

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #4 skrivet: 06 nov-17 kl 12:49 »
Gräv en bit i taget på ett par meter så riskerar man inte att det rasar.

Dräneringen skall ligga ca 30-60 cm utanför själva grunden och minst ca 10-30 cm under den.

Glöm inte att räkna ut fall så det inte kan samlas vatten i dräneringsröret, vilket kan leda till sättningar och problem.

Även om en torpargrund inte är lika känslig (frånsett nära skorstensfundament där är det viktigt att det blir korrekt) så är det ändå irriterande om fönster och dörrar börjar röra på sig, osv...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #5 skrivet: 06 nov-17 kl 13:10 »
Tack för att frågan får liv igen.  Det största huset (1/5 nb 6 lgh) med torpargrund i vår brf har vi fått byta ut trossbottnar och i vissa rum även stockarna i grunden.  Ingenting har gjorts för att leda bort ytvattnet eller att gräva och dränera utanför stengrunden.  Tidigare har man försökt att gräva stenkistor. Det har inte funkat de har slaggat igen efter kort tid. Jag behöver argument till styrelsen varför  stenkistor inte är någon lösning.   Vi har nya ledamöter i vår styrelse och troligen några gamla som är rädda för avgifthöjningar.   
Tacksam för alla fakta och argument.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #6 skrivet: 06 nov-17 kl 14:24 »
En stenkista är ju liksom bara en burk som sakta töms, den kan inte ersätta en dräneringsledning.
Slänger man bara stenar i en grop kommer den att slamma igen på mycket kort tid. Det är totalt bortkastat arbete.

Funktionen med en välgjord stenkista är att ta hand om större mängder vatten under mycket korta perioder, då skall den fungera som ett magasin.
Den är inte i sig ett dränage.

Må ju bli bra mycket billigare att göra en vettig dränering jämfört med problem med röta och sättningar i skorstensfundament, mm.

Det kräver viss kunskap att göra punktdräneringar, så egentligen borde ni anlita en riktig fackman att räkna ut på detdär och rita in det på en riktig översiktskarta, den kostnaden lär de ha igen om man betänker den stora mängd merarbete och pengar man slipper lägga ut på felkonstruktioner, eller felgjorda system som innehåller underliga delar, osv.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #7 skrivet: 06 nov-17 kl 14:26 »
En torpargrund har ofta problem med ytvatten, eller underjordiska vattenådror, att komma åt detta kräver en del förarbete och förståelse av roten till varför problemen egentligen uppstår.

Det är inte säkert att man behöver dränera runt hela grunden, eller ens nära den på en torpargrund, det viktiga är att dräneringen är korrekt och fackmannamässigt utförd_

För att kunna säga exakt hur behöver man se det på plats.
Det är omöjligt att ge exakta råd här.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-17 kl 09:55 »
En torpargrund har ofta problem med ytvatten, eller underjordiska vattenådror, att komma åt detta kräver en del förarbete och förståelse av roten till varför problemen egentligen uppstår.
Det är inte säkert att man behöver dränera runt hela grunden, eller ens nära den på en torpargrund, det viktiga är att dräneringen är korrekt och fackmannamässigt utförd_

För att kunna säga exakt hur behöver man se det på plats.
Det är omöjligt att ge exakta råd här.
Tack rosa fåret jag kommer en bit på väg.  Vad gäller underjordisk vattenådror säger man på byn att det aktuella huset ligger på en sådan.  Entreprenören som renoverade hela undervåningen har inga belägg för detta.  Jag har själv gått runt med slagruta och hittar heller ingen vattenåder. Huset ligger på hårdpackad lera så ytvattnet trycker in där det går och ligger dessutom lågt i förhållande till omgivningen.  Och leran är väl orsaken till att de befintliga stenkistorna inte längre fungerar om de någonsin har gjort det. 

Förslaget om att anlägga ytterligare en stenkista är nog mest rädsla för hyreshöjningar.  Vi har offterter på proffessionell dränering med rör bort till ett kärr. 

Vi har ytterligare ett hus där jag med hjälp av ett proffs hittade en längsgående helt rutten bärarande stock.  Vid styrelsens senaste inspektion  av aktuella aktiviteter så valde de att inte kolla upp.  Det gäller alla dyrare åtgärder de kom inte med på prioriteringslistan.     
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #9 skrivet: 07 nov-17 kl 10:48 »
För att kunna göra en riktig bedömning behöver man kunna se hur hela området ser ut, både lokal sammansättning av jorden, göra avvägningskurvor, mm.
Man måste se själva terrängen för att kunna säga mer exakt om var och hur ledningarna skall förläggas.

Ofta är det bara subtila skillnader man ser för ett otränat öga, men som kan vara avgörande för ett bra resultat.
Det är väldigt svårt att se från kartor och flygfoton. De är för inexakta.

Synd det inte var närmare, annars hade jag kunnat göra en grovskiss åt dig...  :)

Bäst är om man kan låna eller hyra ett riktigt avvägningsinstrument, det gör inget om det är från 1800 talet bara det är helt och någorlunda kalibrerat, räcker med ett tvåplansinstrument för dethär.

Går det upp en åder direkt där så behöver man göra ett punktdränage.
Bara en stenkista räcker inte.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #10 skrivet: 07 nov-17 kl 10:50 »
Tyvärr tror jag inte att detta blir billigt om det skall fungera, även om man kan kapa kostnaderna ganska rejält om man lägger ned den tid som krävs på förarbetet och planering av arbetet.


Edit, Knöcklans hyreshus alltså, TS torpstuga är nog inte så farligt, det är mycket jobb men brukar vara hanterbar kostnad för ett litet hus, men det är ju samma där att man behöver ta reda på varför problemen uppstår från början.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #11 skrivet: 29 nov-17 kl 02:06 »
Jag har själv gått runt med slagruta och hittar heller ingen vattenåder.

I all välmening, om du vill att styrelsen och liknande ska ta dig på allvar ska du nog undvika att gå runt med, eller föra på tal, slagrutor och liknande metoder. Det kan vara lite av ett karaktärsmässigt självmord om de som lyssnar betraktar sådana metoder som rent humbug.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #12 skrivet: 29 nov-17 kl 13:01 »
I all välmening, om du vill att styrelsen och liknande ska ta dig på allvar ska du nog undvika att gå runt med, eller föra på tal, slagrutor och liknande metoder. Det kan vara lite av ett karaktärsmässigt självmord om de som lyssnar betraktar sådana metoder som rent humbug.
Tack för din välmening men jag tror snarare att det är mina andra personlighetsdrag, som "de"  vill kontrollera.  Jag upplever som "de" tycker att det är bra att ha någon som utreder så att de själva slipper.   Men folk som gör välbehövliga utredningar kan ju samtidigt äventyra enskildas  inmutningar :-\ 

Folk är inte korkade  de hänger oftast inte upp sig på enskildheter om de nu inte är petimetrar förstås.    Jag fick i en annan tråd uppmaningen om att sälja och det säger många tex mina släktingar som vet hur det kan vara  i föreningar och spec när det finns fast boende och fritidsboende.  Folk som köper brf hos säger ofta, "jag vill inte ha ett fritidsboende där jag behöver bekymra mig om skorstenen och läckande tak".  De vill heller inte ha höga avgifter eller sitta i styrelsen.  Ekvationen har sina smärtpunkter men så är livet. 
« Senast ändrad: 29 nov-17 kl 13:14 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #13 skrivet: 29 nov-17 kl 13:28 »
För att kunna göra en riktig bedömning behöver man kunna se hur hela området ser ut, både lokal sammansättning av jorden, göra avvägningskurvor, mm.
Man måste se själva terrängen för att kunna säga mer exakt om var och hur ledningarna skall förläggas.

Ofta är det bara subtila skillnader man ser för ett otränat öga, men som kan vara avgörande för ett bra resultat.
Det är väldigt svårt att se från kartor och flygfoton. De är för inexakta.
Synd det inte var närmare, annars hade jag kunnat göra en grovskiss åt dig...  :)
Bäst är om man kan låna eller hyra ett riktigt avvägningsinstrument, det gör inget om det är från 1800 talet bara det är helt och någorlunda kalibrerat, räcker med ett tvåplansinstrument för dethär.

Går det upp en åder direkt där så behöver man göra ett punktdränage.
Bara en stenkista räcker inte.
Vad är ett avvägningsinstrument?  Vägverket håller på och renoverar vägen som går genom byn.  I samband med det trodde vi alla att vi skulle kunna få en trumma under vägen som dränerade bort ytvattnet från de två mest drabbade husen.  I samband med detta anlitade vi ett företag med laser för att bedöma höjdskillnader.   
Det visade sig att trummor unden vägen  skulle bli mycket dyrare än att dränera ytvatten till ett kärr inom området allt i jämförelse med tidigare offerter.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Dränera Torpargrund?
« Svar #14 skrivet: 29 nov-17 kl 19:53 »
Tack för din välmening men jag tror snarare att det är mina andra personlighetsdrag, som "de"  vill kontrollera.  Jag upplever som "de" tycker att det är bra att ha någon som utreder så att de själva slipper.   Men folk som gör välbehövliga utredningar kan ju samtidigt äventyra enskildas  inmutningar :-\ 

Folk är inte korkade  de hänger oftast inte upp sig på enskildheter om de nu inte är petimetrar förstås.    Jag fick i en annan tråd uppmaningen om att sälja och det säger många tex mina släktingar som vet hur det kan vara  i föreningar och spec när det finns fast boende och fritidsboende.  Folk som köper brf hos säger ofta, "jag vill inte ha ett fritidsboende där jag behöver bekymra mig om skorstenen och läckande tak".  De vill heller inte ha höga avgifter eller sitta i styrelsen.  Ekvationen har sina smärtpunkter men så är livet.

Ja jag tror många liknande föreningar dras med liknande bekymmer, många som drar åt olika håll där renoveringsbehov vägs mot höjda avgifter och precis som du skriver finns det friktionspunkter!

Sälja eller inte sälja vet nog du bäst, men man ska ju inte underskatta att helt enkelt få ett bekymmer mindre i livet och låta nån annan ta kampen, men som sagt är du den som vet bäst hur du vill göra!

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser