Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?  (läst 6525 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« skrivet: 23 aug-18 kl 10:10 »
Har en Mazda B 2500 Maxi Cab -97, som ska till skroten.
Men kom på att jag skulle behöva ett fordon, för att frakta saker inne på tomten och tänkte att den vore lämplig att bygga en elbil av.
Vad finns det för lämplig elmotor till det?
Hur gör man enklast?
Är bara intresserad av att kunna köra korta sträckor ibland i låg hastighet.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-18 kl 10:21 »
Evwest.com säljer kompletta kitt och adapterplattor men det drar fort iväg i pris.

Billigast vore nog att göra som far och son som konverterade en dkw. Har varit artikel i land och klassiker. http://www.klassiker.nu/reportage/lasarnas-klassiker/eldriven-dkw-pa-samlarbil-2017

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-18 kl 10:55 »
Evwest.com säljer kompletta kitt och adapterplattor men det drar fort iväg i pris.

Billigast vore nog att göra som far och son som konverterade en dkw. Har varit artikel i land och klassiker. http://www.klassiker.nu/reportage/lasarnas-klassiker/eldriven-dkw-pa-samlarbil-2017

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Från firman blir det alldeles för dyrt och jag behöver inte en bil som funkar som en modern elbil.
Artikeln var intressant, men synd att det inte var några bilder.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-18 kl 11:05 »
Motor och batteripaket från en gammal eltruck kanske skulle vara lämpligt?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-18 kl 11:49 »
Från firman blir det alldeles för dyrt och jag behöver inte en bil som funkar som en modern elbil.
Artikeln var intressant, men synd att det inte var några bilder.
I land's artikel var det mer bilder. De bör ha/ ha haft en blogg eller hemsida också där de beskriver bygget.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-18 kl 12:09 »
Du ska absolut kolla på en eltruck som donator. Eller om du har väldigt låga krav så kan det fungera att köra på startmotorn. Men att plocka bort kolvar i motorn så det blir enklare att driva bilen. Men 100m i 5km/h är nog vad du kan få ut ur de...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-18 kl 12:22 »
Du ska absolut kolla på en eltruck som donator. Eller om du har väldigt låga krav så kan det fungera att köra på startmotorn. Men att plocka bort kolvar i motorn så det blir enklare att driva bilen. Men 100m i 5km/h är nog vad du kan få ut ur de...

Startmotordrift hoppar jag över, men eltruck låter bättre.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-18 kl 12:23 »
I land's artikel var det mer bilder. De bör ha/ ha haft en blogg eller hemsida också där de beskriver bygget.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Ska forska mer i det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #8 skrivet: 23 aug-18 kl 19:08 »
Glöm inte att få med motorstyrningen (kallas ofta fartreglage eller "hackare" ) från trucken.

Truckbatteriet är nog onödigt stort och tungt för att användas på en gårdsbil, dels behöver ju trucken ändå batteriet som motvikt så det är ingen mening att spara på vikt, och dels är det förmodligen tilltaget för att klara körning för fullt en hel 8-timmars arbetsdag.
Batterispänningen brukar vara mellan 70 och 120 V, kanske 48 eller 60 V på en del av de allra minsta truckarna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #9 skrivet: 23 aug-18 kl 19:13 »
48 el 60 V låter bra och då räcker det väll med 4-5 lastbilsbatterier.
Hur är det med varvtal, funkar det med att montera elmotorn direkt på ingående till bakaxeln eller måste det vara nån utväxling mellan?
Hur stor är en sån motor ungefär?

Kom på att jag har en laddare till en truck. Duger en sån fast batteripacken blir mindre?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-18 kl 19:19 »
Motorn från en truck (engelsk sak från tidigt 70-tal, Lansing Bagnall) jag var med och skrotade för många år sedan, var kanske en halvmeter lång och 40 cm i diameter.  Vägde nog närmare 100 kg. Skulle tro att maxvarvtalet på en sådan är 2000-3000 r/min, antagligen lägre ju större i diameter motorn är.  På samma truck fanns också en mindre men snarlik motor som drev hydraulpumpen. Men den hade ingen fartreglering utan bara till/från -styrning.

Det borde fungera bra att låta en sådan motor driva kardanaxeln direkt, dvs man slänger ut bilens originalväxellåda. Om det är en fyrhjulsdriven bil med fördelningslåda, så kanske det är trevligt att ha den kvar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-18 kl 19:46 »
Motorn från en truck (engelsk sak från tidigt 70-tal, Lansing Bagnall) jag var med och skrotade för många år sedan, var kanske en halvmeter lång och 40 cm i diameter.  Vägde nog närmare 100 kg. Skulle tro att maxvarvtalet på en sådan är 2000-3000 r/min, antagligen lägre ju större i diameter motorn är.  På samma truck fanns också en mindre men snarlik motor som drev hydraulpumpen. Men den hade ingen fartreglering utan bara till/från -styrning.

Det borde fungera bra att låta en sådan motor driva kardanaxeln direkt, dvs man slänger ut bilens originalväxellåda. Om det är en fyrhjulsdriven bil med fördelningslåda, så kanske det är trevligt att ha den kvar.

Nä tvåhjulsdriven, det är den som jag hade i lastbilen, när jag hämtade trädet hos dig.
Du har inte kvar motorn?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #12 skrivet: 23 aug-18 kl 21:24 »
48 el 60 V låter bra och då räcker det väll med 4-5 lastbilsbatterier.
Hur är det med varvtal, funkar det med att montera elmotorn direkt på ingående till bakaxeln eller måste det vara nån utväxling mellan?
Hur stor är en sån motor ungefär?

Kom på att jag har en laddare till en truck. Duger en sån fast batteripacken blir mindre?
Är det inte smidigare att sätta den mot växellådan så man får friläge och fler växlar även om man kanske inte vill köra så fort?
Känns som mycke jobb att ta upp hål och bygga fästen så den går mot kardan. Vad skulle fördelen vara att montera den direkt mot bakaxel?
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-18 kl 21:31 »
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?
Då genererar elmotorn ström som kan skickas tillbaka till batteriet om elektroniken är designad för det. Men det är den knappast på en gammal eltruck

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #14 skrivet: 23 aug-18 kl 21:45 »
Är det inte smidigare att sätta den mot växellådan så man får friläge och fler växlar även om man kanske inte vill köra så fort?
Känns som mycke jobb att ta upp hål och bygga fästen så den går mot kardan. Vad skulle fördelen vara att montera den direkt mot bakaxel?
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Vet inte var du tänkte att hål skulle tas upp?
Fäste och anslutning på bakaxel eller växellåda kvittar nog, skulle gissa att det är likvärdiga jobb.
Fördelen att ha så lite saker som möjligt mellan motor och bakaxel, är att det blir mindre förluster i kraftöverföringen som gör att det går åt mindre ström. Den behöver inte sitta direkt på bakaxeln, utan kan ha en lämplig bit axel i mellan.
Näst bäst vore om man kunde ha motorn där växellådan normalt sitter, om den är för stor att ha direkt på bakaxeln och batterierna där bilmotorn sitter, så tas inget utrymme av flaket upp.

Har inte kört med elmotor, men antar att den motorbromsar som en vanlig bil eller kraftigare som en retarder eller avgasbroms eller så bromsar den inte alls, om man släpper gasen.

Rent och enkelt är min melodi.
Han som byggde rodden min hade tänkt ha förtielva relän och mickrobrytare, samt en massa annat rappel, som kan jävlas.
Nänä, det blir elsystem ala gammal moppe på rodden.
« Senast ändrad: 24 aug-18 kl 07:40 av ensamhet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #15 skrivet: 23 aug-18 kl 21:55 »
Lite OT, men en eltruck får man väll köra på vägen?
Undrar va bylingen säger om man hävdar att det är eltrucken som uppdaterats lite och pekar på typskylten från eltrucken?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #16 skrivet: 23 aug-18 kl 22:05 »
Vet inte var du tänkte att hål skulle tas upp?
Fäste och anslutning på bakaxel eller växellåda kvittar nog, skulle gissa att det är likvärdiga jobb.
Fördelen att ha så lite saker som möjligt mellan motor och bakaxel, är att det blir mindre förluster i kraftöverföringen som gör att det går åt mindre ström. Den behöver inte sitta direkt på bakaxeln, utan kan ha en lämplig bit axel i mellan.
Näst bäst vore om man kunde ha motorn där växellådan normalt sitter, om den är för stor att ha direkt på bakaxeln och batterierna där bilmotorn sitter, så tas inget utrymme av flaket upp.

Har inte kört med elmotor, men antar att den motorbromsar som en vanlig bil eller kraftigare som en retarder eller avgasbroms eller så bromsar den inte alls, om man släpper gasen.

Rent och enkelt är min melodi.
Han som byggde rodden min hade tänkt ha förtielva relän och mickrobrytare, samt en massa annat rappel, som kan jävlas.
Nänä, det blir elsystem ala gammal moppe
Hur tror du att du skall kunna ha så enkelt elsystem på en elbil? En enda stor, fet brytare som ger dig full fart framåt när du trycker in den?

En elmotor motorbromsar inte om inte strömmen har någonstans att ta vägen, som till exempel tillbaka i batteriet. Men det kommer i såna fall skapa en ganska hög backspänning som jag inte vet om en kontrollmodul från en truck kan hantera, eftersom en truck antagligen inte motorbromsar speciellt mycket

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #17 skrivet: 23 aug-18 kl 22:46 »
Det blir ju besvär med ofjädrad vikt osv, om man monterar elmotorn stumt vid bakaxeln. Därför är det bättre att sätta den i framänden av kardanaxeln där växellådan har suttit.

Jag tror motorstyrningen i trucken som jag var med och skrotade, hade kunnat hantera återmatande bromsning. Det var ett mycket tungt åbäke, s k tyristorhackare (samma typ som på de äldre gröna tunnelbanetågen i Stockholm, det kanske är bekant hur sådana låter). Motorstyrningens bottenplatta var av gjutjärn!

Jag har inte kvar motorn, den gavs bort för över 10 år sedan. Dock skulle man kunna kolla om det blev något av med elbilsprojektet den gavs bort till eller om den fortfarande finns kvar någonstans.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #18 skrivet: 24 aug-18 kl 07:39 »
Hur tror du att du skall kunna ha så enkelt elsystem på en elbil? En enda stor, fet brytare som ger dig full fart framåt när du trycker in den?



Du missförstod nog, enkelt elsystem handlade om rodden.

Anslutning mellan elmotor och bakaxel skulle vara enkel, på Mazdan

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #19 skrivet: 24 aug-18 kl 07:52 »
Om det inte motorbromsar när jag släpper gasen gör inget, bromsarna på bilen funkar, det är bara ett fel på bilen och det är skatten, då det är en diesel.

Skulle kunna använda den som den är inne på gården, men behöver motorn och låda till en annan bil. Full tank och bra batteri passar bättre till baklastaren.

Tänkte på elbil, för att slippa köpa diesel och nöta ut motorn som aldrig blir varm, sen att det råkar bli bättre för miljön med elmotor, är det nog ingen som dör av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser