Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prolaps eller bara krasslig i magen..?  (läst 1520 gånger)

mimmiminsann

  • Inlägg: 4
    • -
Prolaps eller bara krasslig i magen..?
« skrivet: 27 jun-18 kl 17:50 »
Hej! Skulle behöva lite kloka råd ang en höna som inte mår riktigt som hon ska, tror det är tre dagar sedan nu jag noterade att stjärten hängde lite.. Och sen har jag sett att hon är kladdig där bak och att hon liksom småkrystar lite mest hela tiden. Igår gick hon inte in i huset utan sov någonstans ute (de går fritt) och idag ser jag att hon inte kan springa, hon haltar lite när hon försöker (verkar som ena benet inte riktigt bär) och står mest still. Inget blod på äggen, i stjärten eller under pinnen men fanns lite konstig gulaktig sörja/bajs på ett ställe under pinnen igår morse. Har gett dem lite proviva + a-fil ifall det bara är vanliga magproblem. Har försökt fånga henna för att undersöka på närmare håll men hon är väldigt skygg så det är svårt och jag vill inte skrämma henne i onödan, särskilt inte när det verkar göra ont att springa...  :-\ Såg och läste om prolaps - kan det vara det hon råkat ut för, eller borde det vara blod då också?

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Prolaps eller bara krasslig i magen..?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-18 kl 08:01 »
Helt klart att det är något som är fel med "äggeriet" kan vara äggledarinflammation, ägg eller äggskal som fastnat, helt klart är att du måste fånga in och undersöka henne. Hon behöver antibiotika om det är äggledarinflammation (alt avlivas).
//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser