Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?  (läst 19542 gånger)

mangolito

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« skrivet: 29 maj-18 kl 14:50 »
Hej,

Vi försöker förstå hur vi ska få till bevattningen till vår gård, med följande förutsättningar:
  • Sjön finns 300 meter och 30 höjdmeter ner från odlingarna
  • Vi vill gärna inte dra elkabel från gården till sjön (rätt oländig mark, och känns inte bra)
  • Inga krav på högt flöde. Vi fyller en tank på gården som vi långsamt tömmer. Pumpen kan gärna få gå "när den vill".
  • Hyfsat bra med solinstrålning. Vind är det dock sämre med, och inget strömmande vatten i närheten som man skulle kunna utnyttja.

Fråga:
Har ni några tips på lösningar för hur jag ska få upp vattnet? Gärna utan att dra lång kabel som sagt.
Min första tanke är solpanel, men då behövs ju (väl?) batteri och någon styrelektronik? Och vad ska man ha för pump? Känns krångligt...
En annan idé som någon kläckte är någon sorts stirlingmotor/värmepump som skulle kunna gå på temperaturskillnaden mellan solvärmt vatten och det relativt kalla sjövattnet. Jag har dock svårt att hitta konkreta exempel på någon av dessa alternativ.

Någon som har tips, eller bara bra idéer som vi kan spåna vidare på?

Tack på förhand!  ::)


Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-18 kl 14:59 »
Tror det här kan vara det bästa för er! https://www.youtube.com/watch?v=H343KXXZmdc

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-18 kl 15:39 »
Men rampumpen i videon kräver strömmande vatten eller fallhöjd så det funkar nog inte.


En vanlig elpump för bevattning och ett elverk? Elverk är väl ändå bra att ha och en bevattningspump får man för under 1000 kr. Kör pumpen en stund så att tanken fylls och stäng sedan av. Inte smartaste eller miljövänligaste eller mest alternativa lösningen men enkel. Annars är det väl vinddriven pump som gäller för er låter det som. Ett vindhjul som driver en liten kolvpump. Sen beror det på vindhjulet och pumpen, och förstås vinden, hur mycket flöde ni får.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-18 kl 15:47 »
Beror lite på hur stor sjön är, men en vågdriven pump kan vara en enkel lösning. Fungerar dock ej då isen ligger ;D

Eller så drar ni dubbla slangar och sätter en ejektorpump uppe vid huset där ni har el.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-18 kl 16:02 »
Vi använder en bensindriven pump som pumpar upp till ett kärl. Startar den dock manuellt när vattnet är slut

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-18 kl 16:31 »
Hoppsan, bevattning stod det... Då behöver man inte oroa sig för isen ;D

Solpanel och elpump är nog smidigast trots allt i längden. Utan batteri. Men det är inte helt gratis att plocka ihop ett system som ger låt säga minst 4 bar

Om man skaffar bensindriven pump så gäller det att titta vilket tryck den ger, för det är många som ger högt flöde och lågt tryck. Jag har en liten smidig, men den ger nog inte mer än 2,5 bar så den trycker inte ända upp på erat ställe.

andtol

  • Gäst
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-18 kl 17:23 »
Hur högt tryck behövs för att pumpa vattnet 30 höjdmeter?

300 meter slang, gissar att det behövs pem-slang, är väl inte gratis heller?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #7 skrivet: 29 maj-18 kl 17:35 »
30 meter höjdskillnad innebär alltså att det statiska trycket är 3 bar (eller 300 kPa om man vill tala SI-enheter).
Ska man sen få fram något vattenflöde också måste man ta hänsyn till strömningsmotståndet (tryckfallet) i slangen. Det går att räkna på vetenskapligt, men det finns också grovhuggna tumregler som duger bra i praktiken, man brukar kunna hitta dem på webben hos t ex firmor som säljer VVS- och bevattningsmateriel.

Om det är viktigt med bra verkningsgrad på pumpen (och det är det ju om man ska köra den på ett dyrt bränsle som bensin eller om man har begränsad energitillgång som från en solcell som säkert inte blir i största laget), så är det mycket bra om man kan få fram pumpkaraktäristiker för de pumpar man funderar på att köpa. En pumpkaraktäristik är ett diagram som visar hur vattenflödet ändras med det tryck pumpen måste arbeta mot.  Som regel får en centrifugalpump bäst verkningsgrad då den arbetar mot ett tryck som är ungefär halva det tryck där flödet har sjunkit till noll.   Och ur verkningsgradssynpunkt kan det vara värt att kosta på grövre slangar än man egentligen hade behövt, på både sug- och trycksida, så att man kan hålla ner strömningsmotståndet.

Pumpen bör placeras så lågt som möjligt, så att inte sughöjden blir onödigt stor och ställer till problem (kavitation, risk att pumpen "släpper" om det kommer in luft i sugledningen mm).

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-18 kl 18:04 »
Över det avståndet, så skulle jag nästan kikat på en flytande/portabel brandpump och 75mm brandslang.
Brandpumpen är nog svår att hitta begagnad, men det finns gott om slang på överskotten/blocket.

Brandpumparna brukar kunna ge 6-10bars tryck och från 2-300L/min vid maxtryck.

Kan ibland kallas motorpump, motorspruta.

/Rikard

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #9 skrivet: 29 maj-18 kl 18:44 »
vakuum suger bara vatten i 10 höjd meter.... varför inte bara ha en elpump uppe där ni har ström och så har ni backventil på slangen så den aldrig går "torr"  måste dock fyllas första gången
den som frågar är aldrig vilsen

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #10 skrivet: 29 maj-18 kl 20:15 »
vakuum suger bara vatten i 10 höjd meter.... varför inte bara ha en elpump uppe där ni har ström och så har ni backventil på slangen så den aldrig går "torr"  måste dock fyllas första gången

Höjdskillnaden tycks ju vara 30 meter.

Det där med 10 meter max sughöjd ska man ta med en stor nypa salt. Teoretiskt ligger gränsen däromkring, men det är sällan man i praktiken kan utnyttja mer än 6-7 m. Det förutsätter också att sugledningen är så grov att tryckfallet är försumbart, och att bottenventil, sugsil mm inte heller bidrar till nämnvärt tryckfall.  Om man vill få anläggningen driftsäker så ska man ha pumpen lågt, punkt slut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #11 skrivet: 29 maj-18 kl 21:55 »
Vad jag hittar lite snabbt så drar det iväg uppåt 10 000 för en bensinpump som klarar jobbet. http://www.nimaab.se/se/grp/bensin.php

Om man bygger själv av en brunnen djupvattendränkpump och en lågprisgräsklippare så stannar det vid 2 tusenlappar. Att rycka igång den när det behöver fyllas tank, och sedan ha lagom med soppa i tanken så den stannar när det blivit fullt är ju lite lagom halvautomatiskt.


simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #12 skrivet: 29 maj-18 kl 22:33 »
Vår kommer från jula inga 10k där och har gått i 5-10 år nu

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #13 skrivet: 29 maj-18 kl 22:36 »
Men vad har du för lyfthöjd?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #14 skrivet: 29 maj-18 kl 22:39 »
Den pump Jula har nu https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/bensindrivna-vattenpumpar/pump-735018/#tab02 har lyfthöjd 23 meter, och det fungerar ju inte för TS.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #15 skrivet: 29 maj-18 kl 22:46 »
Man kan, stället för en större dyr, sätta en sån billig längst ner vid sjän, och ytterligare en som boosterpump halvvägs upp, eller där den andra pumpen inte orkar med längre.

Man kanske kan komma undan med två billiga pumpar för 50% av en dyr pump.

/Rikard

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #16 skrivet: 29 maj-18 kl 23:03 »
Japp, och bor man så till att det finns stöldrisk så är det bättre med två pumpar för knappa 2 000 styck än en för 10 000. Billighetspumpar har nog inget värde i de kretsarna.


Med boosterpumpar så kan man få ner priset på solcellsdrivna varianten också. Det bästa är ju om man kan använda konsumentprylar som finns i stora mängder.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #17 skrivet: 29 maj-18 kl 23:47 »
PEM 25 mm X 300 m 2300 kr https://www.velltra.se/produkt/pem-slang-pem-ror-25x23mm-pn10-300m/ grövre är bättre men blir mycket dyrare.
Elverk 2,5 kW, inte höjdarkvalitet men bra garantier 2300 kr. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Elverk-G-2502-2000031321/ finns bättre, och sämre.
Bevattningspump, tryckhöjd 48 m, maxflöde vid 0 tryckhöjd 5 m3/h, 900 kr http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Bevattningspump-BP-1301-2000038618/ ska sitta så nära vattenintaget som möjligt. För mer pengar får du bättre kvalitet och högre tryck.
Tryckfallstabell PEM https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/


Lösningen borde ge minst 10 l/minut. Tillkommer två anslutningar PEM - pump, kostar nånstans runt 150 kr st, sen behöver du en bottenventil kostar också drygt 100 kr. Så för 6000 kr är det löst. För- och nackdelar får du fundera på själv. Slang behöver du i vilket fall som helst och PEM är optimalt avseende pris och hållbarhet, håller minst 50 år och att använda en vanlig trädgårdsslang så lång sträcka blir värdelöst även om du kan komma ned i pris lite.


Självklart, om du kan komma över en gammal beg kolvpump för vatten nånstans för 500 kr och köpa 300 m 3/4" vattenslang för 500 kr och ett elverk som orkar driva pumpen (notera att startströmmen lätt är 1,5-2 ggr driftströmmen) för en tusenlapp kan det vara värt att köra på det.


Lösningar med solpaneler... Javisst, om du hittar en pump som kan drivas direkt av det som kommer ur solpanelen (24 V eller 12 V likspänning) och är tillräcklig för dina behov så är det en jättebra lösning. Pumpen går när solen skiner, problem solved. Men 200 W solpanel kostar, väldigt grovt, drygt 2000 kr, du behöver fortfarande 300 m slang och du ska hitta en 12 V / 24 V pump som klarar jobbet. Den enda jag hittar https://www.legoelektronik.se/sortiment/vatten/12v-vattenpump/djuphalspump-65m-12-24v-1636.html kostar > 10000 kr.


Den situation du beskriver i första inlägget kräver en rejäl pump som kräver rejäl effekt eller åtminstone ger ett tryck på 4 bar. Den enda alternativiga lösning jag kan komma på är en vindpump http://www.ironmanwindmill.com/quotation/8ftx2ft.pdf komplett lösning för knappt 100 tusen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #18 skrivet: 30 maj-18 kl 00:45 »
Med 2 stycken pumpar i boostervarianten som rikardn föreslog så klarar man sig med 629 per pump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Tryckvattenpump-2000037332/ och det behövs då 2 st 100W paneler för att driva dem http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/SOLPANEL_SOLARMARE_100W?id=06047 som här går på 1500 styck. Och med den ofrånkomliga slangen som torpjens hittat bästa pris på så stannar det under 7000 totalt.

Den här lösningen ger nog bara 5 l/minut, men kanske pumpar under 5 timmar per dygn i snitt utan att man behöver bry sig. Så en solig dag borde väl ge 1500 liter.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #19 skrivet: 30 maj-18 kl 09:07 »
Sen är ju frågan hur det är med livslängden hos en pump som är avsedd att försörja några vattenkranar i en husbil. Jag misstänker att den inte är tänkt att gå mer än några hundra timmar totalt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-18 kl 10:10 »
Ja, det är också något att ha med i beräkningen. Just den där modellen har jag plågat länge, men den har inte flyttat så många kubik. Men det är ju en membranpump, så den har ingen chans när det gäller livslängd per kubik jämfört med en centrifugalpump. Sedan behöver man nog någon form av relä som inte släpper fram strömmen innan solpanelen kan leverera tillräckligt för att motorn skall kunna gå runt. Brukar inte vara bra att en motor står still och blir varm.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #21 skrivet: 30 maj-18 kl 12:36 »
Alternativt kan var att sätta upp två liknande pumpar som dessa, en halvägs upp och den andra vid odlingarna. Göra ett slags trappsystem  med de mindre modellerna kan kanska spara pengar.

https://www.wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/vattna-bevattna/solcellsdriven-bevattning/irrigatia-solcellsdrivet-bevattningssystem-sol-c180-1

mangolito

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #22 skrivet: 30 maj-18 kl 23:22 »
Tack för alla era bra tankar!

Jag ska försöka sammanfatta mina reflektioner efter att ha läst kommentarerna:

Vädurspump/ram-pump hade varit riktigt lockande om vi haft flödande vattendrag att utnyttja, men då det inte är fallet så går det alternativet bort tyvärr. De verkar dessutom inte kunna trycka särskilt många höjdmeter (men det kanske bara är en fråga om storlek?). I varje fall hittar jag inga konkreta exempel som passar min situation.

Att pumpa i två steg är verkligen ingen dum idé, den ska jag fundera mer på! Lite mer logistik blir det såklart, och fler prylar som kan krångla... Å andra sidan priset och stöldrisken (hade jag faktiskt inte tänkt på men den är klart värd att ta i beaktande).

Solpanel är en intressant idé. Men som torpjens skriver blir utmaningen där att hitta en prisvärd (lågspännings-)pump som är stark nog. Kör man i två steg blir det ju en annan femma, men där börjar samtidigt hela lösningen kännas lite väl komplex. Många småsystem som måste fungera och samspela bra. Hmmm. Teoretiskt känns det lockande.

Brandslang/brandpumpsalternativet blir sannolikt för dyrt och verkar onödigt överdimensionerat.

Summa sumarum känns faktiskt bensindrivet elverk + rejäl pump som klarar hela vägen (c:a 4 bar) som det mest rimliga alternativet att börja med. Elverk har man ju som sagt nytta av ändå (när strömmen går).

/mangolito


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #23 skrivet: 30 maj-18 kl 23:54 »
Det låter som ett bra val, lycka till!

andtol

  • Gäst
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #24 skrivet: 31 maj-18 kl 07:24 »
Vilken slang är billigast/bäst för den lösningen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #25 skrivet: 31 maj-18 kl 08:21 »
Definitivt PEM-slang, men sedan vilken dimension man skall välja beror på. 300 meter är så pass lång sträcka att tryckfallet märks av, men å andra sidan kostar 32 mm slang 1200 kr mer än 25 mm slang och är besvärligare att rulla ut.

mangolito

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #26 skrivet: 31 maj-18 kl 12:02 »
Ang. slangdimension och tryckfallet så tänker jag att jag nog måste köra 32mm slang ändå om jag ska få till en rimlig avvägning mellan vattenflöde och körtid på bensindrivna elverket.

Säg att jag vill kunna fylla en kubiktank på 30 minuter. Det ger ett önskat flöde på 33 l/min. Med 25mm-slang skulle jag enligt tabellen (https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/) behöva lägga på 16x3=48 höjdmeter till de 30 riktiga höjdmeter som jag pumpar, och således behöva en mastodontpump. Med 32mm-slang blir det i stället beskedliga 6x3=18 höjdmeter extra som pumpen behöver klara, vilket gör att jag antagligen klarar mig med en enklare 4,8 bars pump.

Eller tänker/räknar jag fel?

Alternativt sänker jag kravet på hur snabbt jag ska kunna fylla en kubikstank, men då får väl elverket stå och puttra halva dagen i stället vilket vore trist.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #27 skrivet: 31 maj-18 kl 13:37 »
Om du istället väljer en medelväg i tid, säg 1 timma och 40 minuter för att fylla tanken, så hamnar du på 10 l/minut i beräkningen. Då har du ett dynamiskt tryckfall på ca 0,24 bar i 32 mm ledningen och 0,72 i 25 mm ledningen. Då klarar du dig med vilken som av slangarna.

Men sen har du pumpkaraktäristiken att ta hänsyn till också. En pump som ger 60 l/minut (noll lyfthöjd) och har lyfthöjd 48 meter kan man inte sådär självklart tro att den ger 10 liter per minut vid 37 meter eller ens vid 32 meter. Men det borde den.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #28 skrivet: 17 jun-18 kl 15:53 »
Hur mycket vatten gör du åt per dygn?

Om du inte har allt för stor åtgång på vatten och tillgång till traktor så finns det pumpar till kraftöverföringsaxlen som skulle funka, skaffa sen en kärra med valfritt antal IBC tankar på så borde det kunna bli en ok lösning, ställer du sen kärran så den är högre än din tomt så får du självtryck...

http://www.nimaab.se/se/art/traktorpump-pto20.php Det finns större pumpar...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #29 skrivet: 17 jun-18 kl 17:19 »
Det slog mig att det finns en annan lösning, som visserligen blir fri från elkabel men å andra sidan kräver att man lägger en slang till.
Och det är att man använder en ejektorpump - samma lösning som man använder vid djupborrade brunnar där man inte vill ha en elektrisk pump nersänkt i brunnen utan föredrar att ha den åtkomlig ovan jord.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Pumpa 300 meter/30 höjdmeter utan att dra elkabel?
« Svar #30 skrivet: 17 jun-18 kl 20:16 »
Den lösningen dök upp tidigare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser