Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bohusläns-dals Svarthöns & Skånska blommehöns egenskaper, lantraser...  (läst 2936 gånger)

Ulrika Selberg

  • Inlägg: 18
Vi har en salig röra av höns, 7 dv wyandotter (vill gärna ruva), 1 Sussex (vill väldigt gärna ruva), 1 faverolle och 1 Bohuslänsdals Svarthöns-tupp.
Dom är helt underbara allihop, men spec Svarthöns-tuppen. Nu vet jag inte om han är spec rastypisk, han är väldigt tam, äter ur handen och väldigt lätthanterad, flyger sällan, enstaka ggr har han suttit på staketet och jag har läst att dom är flygiga....
Vad är era erfarenheter av Bohusläns-dals Svarthöns?
Han har inte genbanksintyg men ska enligt förra ägaren vara renrasig...

Är fortfarande sugen på Skånska blommehöns och undrar även över era erfarenheter av deras egenskaper?

Vi hade 2 Hedemora tidigare men dom var ganska hårda o tuffa mot dom andra i jämförelse med dom vi har nu... Till o med Sussex-tanten blev hunsad och hon är en hård men rättvis tant
Är det nåt ni känner igen från lantraser?
Svårt med rättvis bedömning av raser när man bara haft enstaka individer
Läst mig gråhårig men det står mest om färger, vikt och var dom kommer ifrån
Funderar vilken ras vi ska satsa på i fortsättningen och hoppas på era kloka råd
Tack på förhand!


Postat med Alternativ.nu´s app

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Jag har blommehöns. Efter många år med diverse raser fastnade jag för blommehöns. De har alla de egenskaper jag vill ha. Väldigt lugna, blir tama, ruvar (inte alla), och inte minst är mycket goda mödrar. Tupparna är väldigt måna om kycklingar. Släpper alltid ihop kycklingana när de är två veckor med flocken. Under alla dessa år (20) med blommehöns är det ingen kyckling som har blivit illa behandlad. Alla höns och tuppar är väldigt rädda om kycklingarna. Visar dem mat och hur de skall hitta hem när de är ute. De är väldigt goda fodersökare. Ja, listan kan göras lång på de goda sidorna hos blommehöns. De lägger bra med ägg men har alltid ett vinteruppehåll. Tål kyla väldigt bra. Har ingen värme i hönshuset. Jag har 30 hönor och 3 tuppar och de bråkar aldrig. Blev kanske lite gruff när de vad instängda några dagar i vintras. Tupparna är relativt stora så det blir bra med mat på dem. De har alla de egenskaper jag vill ha hos höns  :)

 

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
Vi har en salig röra av höns, 7 dv wyandotter (vill gärna ruva), 1 Sussex (vill väldigt gärna ruva), 1 faverolle och 1 Bohuslänsdals Svarthöns-tupp.
Dom är helt underbara allihop, men spec Svarthöns-tuppen. Nu vet jag inte om han är spec rastypisk, han är väldigt tam, äter ur handen och väldigt lätthanterad, flyger sällan, enstaka ggr har han suttit på staketet och jag har läst att dom är flygiga....
Vad är era erfarenheter av Bohusläns-dals Svarthöns?
Han har inte genbanksintyg men ska enligt förra ägaren vara renrasig...

Är fortfarande sugen på Skånska blommehöns och undrar även över era erfarenheter av deras egenskaper?

Har du möjligen någon adress till uppfödaren av Bohuslän-Dals Svarthöns? Jag letar efter en uppfödare åt en vän i Tyskland , som har denna ras, som vill ha lite nytt blod.
Vi hade 2 Hedemora tidigare men dom var ganska hårda o tuffa mot dom andra i jämförelse med dom vi har nu... Till o med Sussex-tanten blev hunsad och hon är en hård men rättvis tant
Är det nåt ni känner igen från lantraser?
Svårt med rättvis bedömning av raser när man bara haft enstaka individer
Läst mig gråhårig men det står mest om färger, vikt och var dom kommer ifrån
Funderar vilken ras vi ska satsa på i fortsättningen och hoppas på era kloka råd
Tack på förhand!


Postat med Alternativ.nu´s app
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

Emma007

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
 Yess Tack för ett bra och trevlugt inlägg! 🐣🐤😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser