Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut unghöns eller inte?  (läst 1014 gånger)

Dozer

  • Inlägg: 3
    • Halland
Flytta ut unghöns eller inte?
« skrivet: 28 jan-18 kl 09:10 »
Hej.. Har tidigare haft tre vuxna sussex, som vi köpte när dom var ca 1 år gamla..
Bytte ut dessa mot tre Hedemora hönor som är 10 mån gamla nu i vintras..
Dessa klarar sig fint själva ute i hönshuset..

Men vi köpte även fem små kycklingar som är födda i månadsskiftet november / december.. Så dessa är ca 10 V gamla.. Dom bor i källaren under värmelampa just nu.. Dom äter o växer och nu bor dom lite trångt i sin låda..
Tänkte därför flytta ut dom i större låda ute i lusthuset.. Men frågan är om dom klarar kylan nu. Dom säger att det skall bli 10 minus (bor i Halland) inne i lusthuset finns ingen värme mer än värmelampa isf.. Klarar dom det tror ni?

Alternativt att flytta dom in i hönshuset som är uppvärmt.. Men jag tror inte dom kan ta sig upp och ner på stegen.. Husdelen är ca 60 cm över mark. Och jag kan inte dela av boendet inne hos dem heller...

Vad tror ni?

Staffan

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Flytta ut unghöns eller inte?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-18 kl 10:43 »
varför tror du inte att 10 veckors kycklingar klarar en stege?  60 cm tror jag förresten de lätt kan klara att flyga upp till.  Kycklingar brukar vara mycket rörliga i den åldern.

Dozer

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Flytta ut unghöns eller inte?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-18 kl 11:47 »
varför tror du inte att 10 veckors kycklingar klarar en stege?  60 cm tror jag förresten de lätt kan klara att flyga upp till.  Kycklingar brukar vara mycket rörliga i den åldern.

Tack för svaret.. Mest osäker på just det med stegen.. Så att dom inte fryser ihjäl om det kommer en köldknäpp..
Får väl helt enkelt prova 😁

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Flytta ut unghöns eller inte?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-18 kl 22:54 »
mina kycklingar som kommit i omgångar har lätt tagit sig uppför stege och även flugit rätt högt med 5 veckors ålder.
de yngsta som jag har nu blir 11 veckor och det är verkligen inga problem med att ta sig precis överallt i hönshuset. Den högsta delen är 3 meter mellan golv och tak där sittpinnarna sitter ca 40 cm under taket.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 6 användare
per.martinsson, xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser