Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlspont eller inte?  (läst 2343 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Pärlspont eller inte?
« skrivet: 06 jan-18 kl 13:23 »
Har möjlighet att köpa ett nytt parti pärlspont för ca 18 kr kvadraten, totalt ca 200 kvadrat, kanske upp till 500 kvadrat.
Funderar på vad jag ska ha det till.
Har behov av att fräscha upp tak och väggar i ena huset.
Färgen har flagnat i taket och tapeterna är slitna.
Det blir billigare och går fortare att spika upp pärlspont, men har lite svårt att bestämma var, så det inte ser tokigt ut.

Har ni nå förslag?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-18 kl 13:25 »
Klart du skall ha pärlspont, det är snyggt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-18 kl 13:27 »
Klart du skall ha pärlspont, det är snyggt

Ja, men i vilka rum/tak?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-18 kl 13:43 »
18kr/m2 är ju ett kanonklipp så det är inte mycket att fundera på i det fallet. Säljer du det för 50 så blir ju någon jätteglad i sin tur.

Jag tycker pärlspont hör hemma i kök och trapphus, kanske under bröstlist i andra rum.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #4 skrivet: 06 jan-18 kl 13:48 »
Sälja hade jag inte tänk, blir det något över så bygger jag något och säljer en produkt, så det blir mer inkomst.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-18 kl 16:56 »
Passar varsomhelst ju  :D Måla pärlsponten i fina personliga färger, enfärgat eller i blandade färger. Bröstning med smal hylla över pärlsponten är jättefint.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-18 kl 16:56 »
priset är ju ett jätteklipp,kostnaden för pärlspont i bygghandeln går ju från 100 lappen o uppåt.
traditionellt har pärlspont använts i köksutrymmen på väggar o i tak,i trapphus och entreer,senare i toautrymmen  främst i tak. på 70-talet användes det i gillestugor,i tak i alla utrymmen,även vardagsrum och som bröstpaneler. Målat vitt eller svagt grått tycker jag det är snyggt,träfärgat något av det fulaste som finns efter några år när det förlorat fräschören. Själv har jag pärlspont målad vit  som bröstning i köket med en blå tapet ovanför. I skafferiet från 10-talet finns en orginal pärlspont målad blågrå . på utsidan av huset finns pärlspont som underslag,målad med limfärg(!!!) och aldrig ommålad sedan huset byggdes 1878. funkar alltså perfekt.
Väljer du att måla pärlsponten tycker jag att den kan passa i vilket utrymme som helst. ett snyggt  paneltak  med lite glans i färgen höjer ju trivselfaktorn flera grader.
Men priset du ger är ju vansinnigt lågt,vad är haken?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-18 kl 17:05 »
Vet inte om det är en hake, men sågen säljer inte så mycket av det och det har stått på lager nått år och är dammigt.
Säljs bara i hela paket.
Köpte råspont som var dammigt och det vara bara att blåsa rent.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-18 kl 17:16 »
Målat vill jag också ha, men inte så där halvblankt och mjukt som många målar. Det fastnar så mycket skit på det.

Jag vill ha hård och högblank färg, som det redan är i huset. Fassnar inge skit och räcker att torka av med fuktig trasa utan kemikalier.

Är nog bättre att måla med färg som luktar.

Hur blandar jag ihop, sånt de målade på 30 - 50 talet med?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-18 kl 17:23 »
Min barndoms pärlspont var ljusgrön, grå och ibland åt det rosa hållet, pastelliga färger.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-18 kl 18:48 »
Målat vill jag också ha, men inte så där halvblankt och mjukt som många målar. Det fastnar så mycket skit på det.

Jag vill ha hård och högblank färg, som det redan är i huset. Fassnar inge skit och räcker att torka av med fuktig trasa utan kemikalier.

Är nog bättre att måla med färg som luktar.

Hur blandar jag ihop, sånt de målade på 30 - 50 talet med?
före 1940 var det mest linoljefärg,kriget gjorde att det blev brist på linolja (man odlade mat istället) och alkydoljan såg ljuset. den  blev sedan dominerande,främst på grund av att den var mer lättarbetad och torkade snabbt.

vill du inte köra linoljefärg (som alltså går att göra själv med lite kunskap)  rekommenderas alkydoljefärg som fortfarande finns att köpa. vattenbaserade lackfärger bör man undvika överhuvudtaget  då de ger mer problem över tid just t.ex att de drar till sig skit och inte går att göra rena.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-18 kl 19:05 »
Vill nog prova att göra linoljefärg.
Kan du förklara på ett enkelt sätt hur det går till?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #12 skrivet: 06 jan-18 kl 21:50 »
 klicka handbok,klicka Bygga och Bo,klicka Målning,klicka fasad,klicka oljefärg.  där har jag lagt in målningsmetoder och tillverkning av linoljefärg.
det du behöver är ett verktyg som kallas löpare och en glasskiva eller annan slät yta. löparen kan också hittas på själv,något med handtag och som också har en slät yta. pigmenten krossas o blandas mellan dessa ytor. löparen kan köpas i en konstnärsbutik eller välsorterad fackhandel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #13 skrivet: 06 jan-18 kl 22:31 »
Min barndoms pärlspont var ljusgrön, grå och ibland åt det rosa hållet, pastelliga färger.

I mitt "ruckel" finns ursprunglig pärlspont sedan 1934 kvar i övre hallen. Från början har den varit målad i olika färg under och över bröstlist.
Under bröstlist: Först mellanblå, därefter (efter 1946) ärggrön, sedan (efter 1970) ärggrön i något brunare nyans, ljusblå och till sist matt kladdig vit.
Över bröstlist: Först ärggrön, därefter (troligen på 80-talet) antikvit, till sist samma vitfärg som under bröstlisten.
Tak: Numera vit, ev tidigare färger okända.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #14 skrivet: 06 jan-18 kl 22:37 »
Betsad, om man inte gillar naturell lackad, så man får kvar mönstret från träet?


Kök, trapp, hall, sovrum upp till brösthöjd.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #15 skrivet: 07 jan-18 kl 09:03 »
... om man vill ha trämönster men inte furu så ådringsmålade man ofta i ek,björk eller mahogny. lite mer avancerat måleri men snyggt blir det. Man träffar förvånansvärt ofta på detta i äldre hus då det håller länge. En hall i imiterad ek är väldigt snyggt.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #16 skrivet: 07 jan-18 kl 15:51 »
 Bygg vedlårar. Gör så att möjlighet finns att fylla den utifrån.
 Att kladda med färg är kul. Rätt drygt att själv riva färgen. Använder en marmorskiva (fönsterbänk). I bland den jämna sidan i bland den skrovliga (undersidan). River med spackelspade. Dra spackelspaden över ytan så ser du om där är klumpar. Pigmenten i sej är ju väldigt finrivna från början om de inte carbonatiserats. Gäller att få olja runt alla korn. Riv den tjockt o späd med mer olja sen.
 Industrin (vid små satser) river med disolver i pelarborrmaskin. Som sågklinga men vikna tänder.
 Nån gång när det skulle målas ohyvlat tak rev jag med borrmaskinen med sån där grej man kan blanda bruk med. Rostfri bunke med slitna hårda stenar. Lock på. Gick fort o fungerade till den ytan. Det var dock tempera den gången.
Pigment upplever jag dyrt. Men blir dock billigare än färdig färg.
Finns i bland på blocket.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #17 skrivet: 07 jan-18 kl 17:28 »
Bygga vedlårar som man fyller utifrån, funkar nog inge bra här uppe. Skotta snö för att fylla på och värmeförluster i väggen.
Skräpigt blir det inomhus med vedlår vid vedspisen också.

Jag funderar på att bygga en låda med hiss, som rymmer ca 500 liter.
Då fyller jag på den i källaren och hissar upp den i en del av köksinredningen.
Gångjärn på en bänkskiva över lådan.
Då slipper jag bära in ved till vedspisen och skräpa ner på vägen och bosset som ligger kvar i lådan, kan jag kasta in i pannan nästa gång jag fyller på ved i källaren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #18 skrivet: 09 jan-18 kl 17:06 »
Passar varsomhelst ju  :D Måla pärlsponten i fina personliga färger, enfärgat eller i blandade färger. Bröstning med smal hylla över pärlsponten är jättefint.

Kan du förtydliga hur du menar med hyllan och har du nån bild?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pärlspont eller inte?
« Svar #19 skrivet: 09 jan-18 kl 17:22 »
Nåt sånt här fast att den ganska smala hyllan sitter på själva bröstningen som då slutar en bit upp på väggen.

https://www.houzz.se/photo/15829750-the-warwickshire-barn-shaker-kitchen-by-devol-lantlig-koek
http://lantliv.com/inredning/10-satt-du-kan-anvanda-parlspont/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser