Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.  (läst 4592 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #20 skrivet: 28 dec-17 kl 19:40 »
 ;D
Nu skall det visst Skickas en massa mail hit och dit för dessa patent.  ;D
Det är betydligt enklare för dig att lägga upp de efterfrågade nr här så slipper vi köra den omvägen då dom kommer upp här.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #21 skrivet: 28 dec-17 kl 19:52 »
Det skulle verkligen vara intressant att se dom där patenterade lösningarna.
Och dokumentationen.. 
Har dock en känsla...    ::)

skicka mig din mail så skickar jag över del av patenten (patent nr och dom delarna) men inga ritningar eller info om hur den funkar eller byggs

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #22 skrivet: 28 dec-17 kl 19:54 »
;D
Nu skall det visst Skickas en massa mail hit och dit för dessa patent.  ;D
Det är betydligt enklare för dig att lägga upp de efterfrågade nr här så slipper vi köra den omvägen då dom kommer upp här.

ok så du vill ha patent nr här :) ok

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #23 skrivet: 28 dec-17 kl 19:56 »
nopp går inte att lägga upp en bild här men om ni inte vill ha bevis så skit i de då...visar bara att ni inte är mogna för bevis.. så

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #24 skrivet: 28 dec-17 kl 20:02 »
nopp går inte att lägga upp en bild här

varför ska du lägga upp en bild? har du Ansök­nings­nummer eller Publicer­ings­nummer eller bara titeln på patentet så skriv det här så går det att söka efter patentet på internet... inga konstigheter alls, du behöver inte ladda upp några bilder

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #25 skrivet: 28 dec-17 kl 20:03 »
Jag tänkte inte ge mig in i diskussionen, men kunde inte hålla mig längre (mest pga jag blev nyfiken).

Laktos: Kemisk formel[ C12H22O11 ]
Förekomst som fast vitt pulver.
Framställning (saxat från vikipedia):
Laktos utvinns ur mjölk, främst skummjölk, genom att man fäller ut kasein med hjälp av ostlöpe eller syra. Ur den erhållna vasslen frånskiljs övriga proteiner genom uppvärmning. Efter filtrering indunstas vasslen i vakuum till sirapskonsistens där laktosen får kristallisera. Denna centrifugeras därefter från moderluten och renas genom upprepad kristallisation.[1]

Mjölk har 5g laktos/L och vatten löser 216g laktos /L

Så utan att veta exakt; Så får du fortfarande bara ut 2 delar H, 1 del O med ca 1del C restprodukt.


Med vatten (H2O) så får du 2 del H, 1 del O utan restprodukt.

Jag har inga siffror på energiförbrukning vid spjälkning, men vatten har kortare produktionskedja än laktos och ser ut att vara lättare att få tag i råmaterial.

Jag tycker att detta är ett intressant experiment, om än inte det första i sitt slag.
Jag har läst artiklar om liknande projekt utomlands för ett antal år sedan, och den stora tröskeln verkar vara att få nog med energi över att producera netto-vätgas så det finns energi när det behövs.

Om man dessutom har som backup ett litet dieselelverk konverterat till bioolja/veg.olja så har man alla vinklar täkta.

/Rikard


x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #26 skrivet: 28 dec-17 kl 20:03 »
vilket patentnr har du på detta? ursäkta men jag tror inte alls på dig. man kan inte få patent på att spjälka vatten i gaser,det är en alldeles för allmän metod och har använts i mer än 50 år,alltså innan du säger att du lämnat in ett patent.det finns dessutom flera metoder att framställa vätgas och flera katalysatorer. visst läser jag innantill,jag följer utvecklingen i världen och ser vilka framsteg som görs. Men just nu tror jag alltså inte på dig.

Patenten vart utfärdat 1/7-1975 , inlämnat 14/11-1973 så det är lite äldre än din kunskap om H

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #27 skrivet: 28 dec-17 kl 20:05 »
nopp går inte att lägga upp en bild här men om ni inte vill ha bevis så skit i de då...visar bara att ni inte är mogna för bevis.. så
du skickar ett mail till mig här på alternativ och frågar efter min mailadress?????   Skicka du patentnr istället  och varför skulle det vara hemligt?  patent är ju inte hemliga men problemet är att hitta rätt patent,det finns ju några miljoner inlämnade.

du kan också förklara vad ditt patent går ut på då bränsleceller och vätgastillverkning är relativt gamla företeelser. kommer du ihåg Hindenburg? Måste alltså vara innan ditt patent såvida du inte föddes på 20-talet.Och skulle du ha patent på att framställa vätgas måste du  vara en av världens rikaste då man framställer vätgas i enorma mängder varje år runt om i världen.Men jag tror det utmynnar i alternativ fakta... men intressant är att du trots avsaknad av utbildning tycks vara med överallt,du är inte släkt med hundraåringen ? Han förändrade också världen utan att någon visste om det....
« Senast ändrad: 28 dec-17 kl 20:11 av malarmaster »

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #28 skrivet: 28 dec-17 kl 20:07 »
Jag tänkte inte ge mig in i diskussionen, men kunde inte hålla mig längre (mest pga jag blev nyfiken).

Laktos: Kemisk formel[ C12H22O11 ]
Förekomst som fast vitt pulver.
Framställning (saxat från vikipedia):
Laktos utvinns ur mjölk, främst skummjölk, genom att man fäller ut kasein med hjälp av ostlöpe eller syra. Ur den erhållna vasslen frånskiljs övriga proteiner genom uppvärmning. Efter filtrering indunstas vasslen i vakuum till sirapskonsistens där laktosen får kristallisera. Denna centrifugeras därefter från moderluten och renas genom upprepad kristallisation.[1]

Mjölk har 5g laktos/L och vatten löser 216g laktos /L

Så utan att veta exakt; Så får du fortfarande bara ut 2 delar H, 1 del O med ca 1del C restprodukt.


Med vatten (H2O) så får du 2 del H, 1 del O utan restprodukt.

Jag har inga siffror på energiförbrukning vid spjälkning, men vatten har kortare produktionskedja än laktos och ser ut att vara lättare att få tag i råmaterial.

Jag tycker att detta är ett intressant experiment, om än inte det första i sitt slag.
Jag har läst artiklar om liknande projekt utomlands för ett antal år sedan, och den stora tröskeln verkar vara att få nog med energi över att producera netto-vätgas så det finns energi när det behövs.

Om man dessutom har som backup ett litet dieselelverk konverterat till bioolja/veg.olja så har man alla vinklar täkta.

/Rikard

Det jag menade med 2-1 relatinen var av vatten, jag vet att det är 22 H atomer i laktosen, och 18H i glykos (mjöl) och det ärmer än i vatten som alla tjatar om. Därför sa jag att det inte är optimalt att själka vatten

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #29 skrivet: 28 dec-17 kl 20:07 »
nopp går inte att lägga upp en bild här men om ni inte vill ha bevis så skit i de då...visar bara att ni inte är mogna för bevis.. så

Du fick tips på hur du skall göra.
Men....
 ;D ::)

Du väljer att inte använda den möjligheten.
Vilket man kan tolka som att du saknar det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #30 skrivet: 28 dec-17 kl 20:10 »
du skickar ett mail till mig här på alternativ och frågar efter min mailadress?????   Skicka du patentnr istället  och varför skulle det vara hemligt?  patent är ju inte hemliga men problemet är att hitta rätt patent,det finns ju några miljoner inlämnade.

har patent här på min burk.  i och med att det nu har gott ut och är fritt för vem som helst att anv vill jag hålla i det i så stor utsträckning som möjligt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #31 skrivet: 28 dec-17 kl 20:14 »
har patent här på min burk.  i och med att det nu har gott ut och är fritt för vem som helst att anv vill jag hålla i det i så stor utsträckning som möjligt


Aha.... 
Dvs du har inget patent... 
Utan har haft ett.... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #32 skrivet: 28 dec-17 kl 20:18 »
Det jag menade med 2-1 relatinen var av vatten, jag vet att det är 22 H atomer i laktosen, och 18H i glykos (mjöl) och det ärmer än i vatten som alla tjatar om. Därför sa jag att det inte är optimalt att själka vatten
du tycker inte att det är konstigt att använda livsmedel till bas till vätgas?  Vatten finns överallt,finns hela oceaner, mat är det värre med eller annan växande källa som dessutom också behöver vatten,färskvatten som det är värre att slösa med.att dessutom använda laktos som kommer från mjölkproduktion när hela djurhållningssystem och köttframställning är ifrågasatt av just miljöskäl?  det kan ju bli så att den källan snabbt torkar in...

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #33 skrivet: 28 dec-17 kl 20:21 »
Här är en länk, öppnas med ordbehanling
http://ribons.se/patent%20Hydrogen-generator

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #34 skrivet: 28 dec-17 kl 20:24 »
du tycker inte att det är konstigt att använda livsmedel till bas till vätgas?  Vatten finns överallt,finns hela oceaner, mat är det värre med eller annan växande källa som dessutom också behöver vatten,färskvatten som det är värre att slösa med.att dessutom använda laktos som kommer från mjölkproduktion när hela djurhållningssystem och köttframställning är ifrågasatt av just miljöskäl?  det kan ju bli så att den källan snabbt torkar in...

ok så träd och gräs äter vi ? inte jag iaf oceaner är salt vatten endast 3% av allt vatten är färskvatten var en mkt stor del är bundet vid polerna, det var det jag sskerv gällande laktos. läs det jag skriver innan du kommenterar Glygos är ett bättre alt

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #35 skrivet: 28 dec-17 kl 20:33 »
https://www.convertworld.com/sv/molmassa/vattenmolekyl.html
Så ger molviktskonverter följande:
1 H2O är lika med 0,05 C12H22O11
1 C12H22O11 är lika med 19 H2O

Man får altså nästan lika mycket i volym av de bägge i förhållande till vikten.

/Rikard

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #36 skrivet: 28 dec-17 kl 20:34 »
Glygos är ett bättre alt

vad blir restprodukterna när man utvinner väte ur Glykos?

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #37 skrivet: 28 dec-17 kl 20:39 »
vad blir restprodukterna när man utvinner väte ur Glykos?

det vet jag inte , vet inte ens om det är prövat. tippar på att det är en trippel bindning som ligger i fatet. extremt hård koppling att bryta upp

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #38 skrivet: 28 dec-17 kl 20:39 »
det vet jag inte ,

men hur (ursäkta språket) i helvete kan du då påstå att det är ett bättre alternativ?

x-lab

  • Gäst
SV: I Skellefte ska de testa ett hus som är självförsörjande.
« Svar #39 skrivet: 28 dec-17 kl 20:41 »
https://www.convertworld.com/sv/molmassa/vattenmolekyl.html
Så ger molviktskonverter följande:
1 H2O är lika med 0,05 C12H22O11
1 C12H22O11 är lika med 19 H2O

Man får altså nästan lika mycket i volym av de bägge i förhållande till vikten.

/Rikard

j men det är inte vatten vi vlil göra utan få lös H från molekylen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser