Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säkring löser ut. Egen brunn.  (läst 10395 gånger)

FredrikC

  • Inlägg: 3
    • -
Säkring löser ut. Egen brunn.
« skrivet: 02 nov-17 kl 08:27 »
Vi har en djupborrad brunn med vattenpump i hålet. I källaren sitter först en tryckströmbrytare som är kopplad till ett motorskydd som i sin tur är kopplat till pumpen samt säkringsskåpet. Efter tryckströmbrytaren sitter en manometer sen en hydropress.

Något i den här kedjan löser alltså ut jordfelsbrytaren vilket gör att vi just nu inte får något vatten till huset.

Kan någon hjälpa mig hur jag på bästa sätt felsöker problemet? Tack på förhand.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #1 skrivet: 02 nov-17 kl 10:05 »
koppla bort pumpen, löser inte jfb ut då så är pumpen kass( har vatten i sig)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #2 skrivet: 02 nov-17 kl 10:08 »
Vanligaste är nog att pumpen tagit in vatten . Då är de5 inte mycket annat att göra än att plocka upp och byta. Visst går det torka och täta men chansen att den går några längre tider efter är nog rätt minimal

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


FredrikC

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #3 skrivet: 02 nov-17 kl 11:10 »
Jag testade att koppla bort pumpen från motorskyddet. Då löste ej jordfelsbrytaren ut...

Så lutar åt att det är pumpen som är nått fel på? Det konstiga är att när jag startar upp systemet så hör man att vatten börjar strömma in och sen går jordfelsbrytaren efter ca 2 sekunder. Det kan vara fel på pumpen även om den pumpar in lite vatten? Eller skulle det ändå kunna vara nått annat fel?


FredrikC

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #4 skrivet: 02 nov-17 kl 11:16 »
Körde igång systemet ytterligare några gånger. Vid ett tillfälle pumpades vatten in i kanske fem sekunder och visaren i manometern började stiga. Sen gick jordfelsbrytaren och man hörde hur allt vatten bara sögs ut och manometern gick ner på noll igen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #5 skrivet: 02 nov-17 kl 14:52 »
pumpen kan fungera hur bra som helst  funktionsmässigt men det läcker ström genom den till jord. då stänger jfb

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Säkring löser ut. Egen brunn.
« Svar #6 skrivet: 02 nov-17 kl 22:03 »
Det kan ju lika väl vara en skada på kabeln till pumpen, som att själva pumpen är felaktig.
I och med att JFB inte löser ut på en gång utan med en viss fördröjning, så är det troligen ett ganska högohmigt jordfel, dvs att felströmmen inte är högre än att den nätt och jämnt får brytaren att lösa ut.

En sak du skulle kunna prova som nödlösning om det är en enfaspump, är att byta plats mellan fas och nolla till pumpen. Om jordfelet ligger närmast den av ledningarna till pumpen som hittills har använts som fas, så skulle det kunna tänkas att felströmmen minskar såpass att JFB inte löser ut efter att du har kastat om ledningarna. Men se det som sagt bara som en tillfällig nödlösning, förmodligen kommer felet att förvärras och kanske rätt snart leda till att pumpen havererar ändå.
Detta hjälper dock inte om pumpen är trefasansluten.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser