Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säckar med ull  (läst 3823 gånger)

Krycke

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Säckar med ull
« skrivet: 11 jun-16 kl 15:25 »
Hej,
Har precis köpt en gård och hittade massa säckar med ull och är ungefär 15 år gammal. Det är en tidigare ägare av gården som hade får, klippt dem, samlat i säckar och bara låtit ligga.

Är det någonting att göra någonting med? Blir ull gammal och dålig om den bara ligger? Kan man använda det som isolering kanske? Eller kan man sälja/ge bort det till någon som kardar?

Tacksam för alla tips jag kan få. Låter tråkigt att bara elda upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Säckar med ull
« Svar #1 skrivet: 11 jun-16 kl 19:40 »
Antagligen är ullen stoppad i säckarna direkt efter klippningen så då är den inte tvättat. I ullen finns lanolin vilket är ullfett som härsknar efter några år, så den ullen är tyvärr bara att slänga. Råull kan man inte spara särskilt länge. Det kan dessutom var diverse olika kusar i ullen vid det här laget.
Men är all ull 15 år gammal? Kanske någon ull bara är 2 år gammal och då går det använda.

Krycke

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Säckar med ull
« Svar #2 skrivet: 12 jun-16 kl 00:05 »
Tyvärr är all ull i bästa fall från 2009 tyvärr, så då måste jag väl skeppa det då. Trist.

Tack så mycket för svar.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Säckar med ull
« Svar #3 skrivet: 12 jun-16 kl 15:11 »
Det enda möjliga användningsområdet för så gammal ull, är som mördarsnigel vall och rådjursskrämma tyvärr.

Gilbert

  • Gäst
SV: Säckar med ull
« Svar #4 skrivet: 12 jun-16 kl 19:38 »
Här får man inte lägga ull på återvinningen utan måste betala. Jag har eldat upp 20 pappsäckar ull under Valborg. Ni kan ju bara gissa vilka brasor som bränner spillolja, ull, kreosot, allt skit de skall ha betalt för att läggas på återvinningen.

Man får tyvärr inget för sin ull att det är värt besväret att ta hand om det.

javill

  • Inlägg: 11371
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Säckar med ull
« Svar #5 skrivet: 15 jun-16 kl 13:56 »
Om du har odlingar eller nyplanterade träd, buskar el liknande kan du lägga på den där för att hålla ogräs borta. Behöver fyllas på kontinuerligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Säckar med ull
« Svar #6 skrivet: 18 okt-16 kl 16:20 »
Hej!
Jag hoppar in i den här tråden då jag har en liknande fråga. VI skaffade våra får (4 st) för 2 år sedan och jag har sparat deras 1:sta klippning (lammullen) soo jag sorterade. Men eftersom det var för lite för att skicka till spinning blev den liggande. Nu har jag tillräckligt med förra årets och årets lammlälsar. Men jag tycker att lammullen som är två år gammal känns lite "stelare" än den nyare. Tror ni att den går att använda?

/Spånga

Sian

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Säckar med ull
« Svar #7 skrivet: 20 okt-16 kl 03:37 »
Hej,
Min skriftliga svenska är fruktansvärt - ledsen om det är meningslöst .

Jag behöver kanske 100 kg råull att isolera väggarna av mina lador innan vintern börjar. Har du din ull? Jag bor 50kms norr om Stockholm, där bor du?

Du kan skriva till mig på min e-post om du vill.

Sian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser