Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 honor med 1 hane?  (läst 2244 gånger)

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
2 honor med 1 hane?
« skrivet: 08 dec-13 kl 11:09 »
Har läst på olika sidor att vissa hanar kan para sig med flera honor samtidigt.
Har en superfin, snäll hane som jag hade velat skaffa en till fru till då jag vill att han ska få många avkommor. Någon som har erfarenhet av det?
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: 2 honor med 1 hane?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 21:07 »
Har haft 1 par påfågelduvor och 1 par skrattduvor som haft en extra hona vid sidan om. Dock har hannen bara parat extrahonan och sen struntar han helt i henne och håller sig till sin egen hona. Blev sällan ungar av det då duvor oftast ruvar i 2 shift och utan hannen i boet ligger äggen kalla i flera timmar om inte honan orkar ligga ensam hela tiden ut. Av påfågelduvorna kläcktes aldrig några ungar av extrahonan men skrattduvan lyckades få fram sina då hon ruvade mer envist. De ungarna överlevde dock aldrig särskilt länge. Antingen orkade hon inte med dem eller så frös de ihjäl när det var hannens tur att värma dem, vilket han såklart inte gjorde.
Blir väldigt jobbigt för den ensamma honan och jag var även tvungen att flytta bort extrahonan av påfågelduvorna då hon inte lämnade paret ifred utan slogs med honan i paret.
Så skulle inte rekomendera det alls.
Duvor mår bäst med att vara i par. Fler ungar går att ordna med hjälp av fosterföräldrar eller om du sparar en unge av din hanne och skaffar en partner till den.
Påfågelduvor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 5 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser